PARTNER PORTALU
partner portalu

Usługa stomatologiczna wykonana niezgodnie z aktualną wiedzą medyczną

smn
12-06-2020, 10:16
Usługa stomatologiczna wykonana niezgodnie z aktualną wiedzą medyczną Jak przebiega proces reklamacji usługi stomatologicznej (fot. pixabay)
W ramach odpowiedzialności cywilnej stomatolog odpowiada przed pacjentem zarówno za prawidłowe wykonanie umowy zawartej z pacjentem, ale także za udzielanie świadczeń zdrowotnych w zgodzie ze sztuką lekarską i aktualną wiedzą medyczną. To może być problem dla realizujących usługi "na NFZ".

Pacjentowi, który uważa, że usługa medyczna została wykonana w sposób niezgodny z umową może skorzystać z rękojmi za wady dzieła. Sposób i forma reklamacji powinna być ustalona w regulaminie organizacyjnym placówki.

Reklamację pacjent może przekazać w formie ustnej, pisemnej, lub telefonicznej.

Pacjent może żądać:
- wymiany rzeczy (usługi) na wolną od wad;
- usunięcia wady;
- obniżenia ceny;
- odstąpieniu od umowy ze zwrotem wyłożonych pieniędzy (chyba że wada zostanie usunięta lub rzecz wymieniona). 

Jeżeli pacjent zażądał usunięcia wady albo złożył wniosek o obniżenie ceny, określając przy tym kwotę, o którą cena ma być obniżona - dentysta ma 14 dni na ustosunkowanie się do żądań. Jeśli tego nie uczyni  uważa się, że żądanie to uznał za uzasadnione!

Dwa lata na wniosek
Pacjent praw z tytułu rękojmi może dochodzić w ciągu dwóch lat od wykonania usługi stomatologicznej. Zasadą jest, że roszczenia z tytułu rękojmi mogą być dochodzone w ciągu roku od stwierdzenia wady, ale termin ten może być dłuższy i wynosi dwa lata od wykonania usługi - o ile wada ujawniła się po rocznym okresie od przeprowadzenia leczenia.

Poza roszczeniami z tytułu rękojmi za wady dzieła, pacjentowi mogą przysługiwać także roszczenia z tytułu, udzielonej przez lekarza dentystę lub producenta wyrobu medycznego (np. implanty).

Sposób uregulowania tych uprawnień uzależniony jest od warunków udzielonej gwarancji (warunki te ustala dentysta – w przypadku gwarancji na usługę stomatologiczną, lub producent – w przypadku gwarancji na produkt, np. implant czy protezę). Decyzję, o tym czy skorzystać z uprawnień gwarancyjnych czy z tytułu rękojmi, podejmuje pacjent.

Podobał się artykuł? Podziel się!

POLECAMY W SERWISACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.