
- Elektroniczne sprawozdania o odpadach trzeba złożyć najpóźniej do 15 marca (dotyczy sprawozdań za rok poprzedni)
- Składanie sprawozdań musi być poprzedzone rejestracją w bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO). Taką rejestrację trzeba przeprowadzić w momencie uruchamiania praktyki lekarskiej lub stomatologicznej
- Sprawozdania o wytwarzanych odpadach i o ich gospodarowaniu trzeba składać w formie elektronicznej poprzez platformę BDO
Sprawozdania o wytwarzanych odpadach i o ich gospodarowaniu składa się w formie elektronicznej poprzez platformę BDO (baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami).
Obowiązek sprawozdawczy. Kogo dotyczy?
Lekarze prowadzący praktyki zawodowe wytwarzający odpady medyczne z wyjątkiem praktyk:
- kontraktowych,
- wytwarzających jedynie odpady komunalne,
- które przeniosły gospodarowanie odpadami na innego najemcę,
- podlegających zwolnieniu z obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów (np. mała praktyka, która nie wytwarza odpadów medycznych, a w której powstają odpady zawierające elementy niebezpieczne, chociażby baterie, opakowania z metali zawierające pozostałości substancji niebezpiecznych lub nimi zanieczyszczone).
Formalności związane z rejestracją w bazie BDO
Jaki obowiązek związany z odpadami?
Dokonanie rejestracji w bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO).
Kiedy powstaje obowiązek?
Przed rozpoczęciem prowadzenia działalności, która będzie powodowała obowiązek rejestracji
Zasady realizowania bieżącej ewidencji odpadów
Jaki obowiązek związany z odpadami?
Prowadzenie ilościowej i jakościowej ewidencji odpadów z użyciem, generowanych w systemie BDO, kart przekazania odpadów oraz przechowywanie dokumentów, na podstawie których są sporządzane dokumenty ewidencji.
Kiedy powstaje obowiązek?
Na bieżąco
W jakim reżimie?
Udostępnianie dokumentów i danych na żądanie uprawnionych organów w toku kontroli. Wymagane jest przechowywanie dokumentów przez 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zostały sporządzone dokumenty ewidencji odpadów.

Czytaj więcej
Problemy psychiczne lekarzy. Zbyt często bagatelizowaneRoczne sprawozdania dotyczące odpadów
Jaki obowiązek związany z odpadami?
Składanie elektronicznych zestawień danych o rodzajach i ilości odpadów oraz o sposobach gospodarowania
Kiedy powstaje obowiązek?
Do 15 marca każdego roku za rok poprzedni
Gdzie składać sprawozdanie?
Do właściwego ze względu na miejsce wytwarzania odpadów marszałka województwa
W jaki sposób przygotować sprawozdanie?
Wyłącznie elektronicznie za pośrednictwem systemu BDO
(instrukcja na podstawie OIL Kraków)
Instrukcja sprawozdania. Krok po kroku
O ile sama karta przekazania odpadów jest dość prosta, o tyle sprawozdania nie da się wypełnić „intuicyjnie”.
Rafał Kiełkowski, członek Prezydium ORL w Katowicach i przewodniczący Komisji Stomatologicznej tej izby przedstawił (w 2020 r.) szczegółową instrukcję utworzenia i złożenia elektronicznego sprawozdania przez podmioty wykonujące działalność leczniczą poprzez platformę - Baza Danych o Odpadach.
Komisja Stomatologiczna NRL prezentuje tę instrukcję – zapewniając, że jest ona aktualna.
Instrukcja przygotowania sprawozdania o odpadach
Komentarze