PARTNER PORTALU
partner portalu

Rozmowa z pacjentem pozwoli uniknąć oskarżenia o błąd medyczny?

smn
05-03-2020, 07:59
Rozmowa z pacjentem pozwoli uniknąć oskarżenia o błąd medyczny? Niejednokrotnie komunikat niewerbalny decyduje, że pacjent wytacza proces lekarzowi (fot. Archiwum)
Na odpowiedzialność za błędy medyczne składa się wiele elementów i jedna prosta recepta na jej uniknięcie po prostu nie istnieje. Jest jednak coś, a co może sprawić, że pacjent nie wyruszy „na wojnę”. Coś, dzięki czemu być może lekarz nie spędzi kolejnych kilku lat w sądzie broniąc się przed pięcio, sześcio lub nawet siedmiocyfrowymi roszczeniami, pisze na blogu prawnik Bartłomiej Achler.

Na podstawie własnych obserwacji Bartłomiej Achler, adwokat (specjalista z zakresu prawa medycznego) twierdzi, że dużej liczby spraw o błędy medyczne można byłoby uniknąć, gdyby personel medyczny pamiętał, że jednym z elementów udzielania świadczeń zdrowotnych jest również…komunikacja z pacjentem.

Tymczasem z rozmów prowadzonych przez prawnika z pacjentami wynika, że komunikacja z pacjentem nie jest najmocniejszą stroną polskich lekarzy.

W działalności leczniczej coraz większe znaczenie mają umiejętności miękkie. Jeżeli chodzi o zarządzanie relacjami z pacjentem to właśnie komunikacja jest kompetencją kluczową. I chodzi tu o wszystkie etapy opieki nad pacjentem.

Niby mamy XXI wiek, niby kładzie się coraz większy nacisk na podmiotowe traktowanie pacjenta, ale wciąż zbyt często zdarzają się nadużycia w komunikacji personelu z pacjentami. Ci ostatni nadal zbyt często skarżą się na lekceważenie, czy ignorowanie ze strony personelu medycznego, pisze  Bartłomiej Achler na swoim blogu.

Przy czym nie chodzi tylko o komunikację werbalną. Często jeden gest, ton głosu, grymas twarzy mogą stać się tą jedną iskrą, która sprawi, że pacjent zdecyduje wstąpić „na wojenną ścieżkę”. Warto zatem zwracać uwagę na komunikaty niewerbalne.

Przed wykonaniem usługi
Odrobina empatii na pewno nie zaszkodzi. Warto postarać się „wejść w buty” pacjenta, postawić się w jego sytuacji. To co dla lekarza jest chlebem powszednim – dla pacjenta jest zazwyczaj sytuacją nadzwyczajną, z dużym bagażem stresu, bólu i – często negatywnych – emocji.

Sprawy nie ułatwia fakt, że to, co dla lekarza jasne i oczywiste, dla pacjenta już takie nie jest. Rzetelna i zrozumiała informacja o zakresie udzielanych świadczeń, a zwłaszcza możliwych następstwach i powikłaniach, jest najważniejszym elementem komunikacji z pacjentem.

Czy to w  kancelarii, czy to na sali sądowej, prawnik wiele razy słyszał od pacjentów:
- Lekarz mi tego nie powiedział.
- Nikt mnie o tym nie uprzedził.
- Gdybym wiedziała, że tak będzie, nigdy w życiu nie zdecydowałabym się na zabieg.

Dlatego komunikacja przed udzieleniem świadczenia jest tak ważna. Trzeba upewnić się, że pacjent rozumie, co lekarz do niego mówi. Samo przytakiwanie może być mylące.

W trakcie, ale i po zabiegu
Warto się postarać zachowywać kontakt z pacjentem w trakcie udzielania świadczeń i starać się tłumaczyć, co i dlaczego w danym momencie się dzieje.

Dobra komunikacja z pacjentem po zakończonym leczeniu jest szczególnie istotna w przypadku wszelkiego rodzaju niepowodzeń medycznych. Niezależnie od tego, czy doszło do błędu medycznego, czy na przykład powikłań, sposób przekazania taj informacji może zdecydować, czy lekarz wyląduje ostatecznie na sali sądowej.

SŁOWA KLUCZOWE
dentysta   sąd   błąd dentysty   pacjent  

POLECAMY W SERWISACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.