PARTNER PORTALU
partner portalu

Projekt zarządzenia NFZ w zakresie wyceny świadczeń - w ogniu krytyki

ms
09-06-2020, 09:51
Projekt zarządzenia NFZ w zakresie wyceny świadczeń - w ogniu krytyki Prezydium NRL krytykuje projekt zarządzenia NFZ (foto: pixabay)
Prezydium NRL negatywnie oceniło projekt zarządzenia prezesa NFZ dotyczącego realizacji świadczeń stomatologicznych. Argumentacja jest druzgocząca.

Prezydium NRL punktuje zmiany zaproponowane przez NFZ

Brak zaleceń MZ utrudnia ocenę projektu
Zaopiniowanie projektu utrudnia w znaczący sposób brak aktualnych zaleceń Ministra Zdrowia w sprawie postępowania przy udzielaniu świadczeń stomatologicznych w sytuacji ogłoszonego stanu epidemii w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2, będących rekomendacją zakresu udzielania świadczeń.

W dalszym ciągu brak jest np. rozstrzygnięć co do zasadności leczenia ortodontycznego z użyciem aparatów ruchomych, nawet w obliczu wygasających uprawnień do tego leczenia (na skutek przerwanego leczenia).

Błędy techniczne?
Niezrozumiałe w stopniu utrudniającym interpretację są również niektóre pozycje w załączniku nr 1 projektu, w kolumnie zawierającej wartości punktowe świadczeń. Ułamkowa wartość w tabeli, w wierszach nr 5, 20, 26 i 28 albo wynika z omyłki albo sugeruje wycenę tych świadczeń oderwaną od jakichkolwiek realiów.

Umowy obejmujące 2020 r. nierealne do wykonania
Destrukcyjny wpływ epidemii na realizację umów jest już tak znaczny, że uniemożliwia wykonanie umów tegorocznych. Stąd niezbędne jest uregulowanie zasad rozliczeń na okres przynajmniej 12 miesięcy niezależnie od tego, czy będzie trwał stan epidemii, zagrożenia epidemicznego, czy też oba te stany będą zniesione. 

W ocenie Prezydium NRL wydłużenie okresu rozliczeniowego do połowy 2021 r. może być wspomagającym, ale nie jedynym środkiem ułatwiającym rozliczenie kontraktu za 2020 r.

O wyższe wyceny nie tylko na czas epidemii
Prezydium NRL podkreśla, że w innych rodzajach świadczeń, co do których dokonano korekty wyceny (POZ, AOS, świadczenia szpitalne) zarządzenia prezesa NFZ nie ograniczały okresu obowiązywania nowych wycen do czasu epidemii.

Endodoncja tylko jako element kompleksowej regulacji wycen w stomatologii
Korekta wyceny w endodoncji przedstawiana była przez NRL, jako przede wszystkim zabieg porządkujący wewnętrzne relacje pomiędzy wycenami procedur, mające odzwierciedlać kosztochłonność i stopień trudności wykonania poszczególnych procedur.

Miał być to więc jeden z elementów zmiany wyceny świadczeń. W przeciwnym wypadku środowisko stomatologiczne nie występowałoby gremialnie o zmianę ceny punktu rozliczeniowego. W tej sprawie do oddziałów wojewódzkich NFZ na przełomie lutego i marca 2020 r. wpłynęło ok. 2 tysiące indywidualnych wniosków.

Punktacja skorygowanej wyceny świadczeń endodontycznych zawarta w zał. nr 3 jest poprawna. Należy jednak pamiętać, że są to zabiegi rzadziej wykonywane i zupełnie nie wykonywane w zakresach: chirurgicznym, periodontologicznym, ortodontycznym i w obu zakresach protetycznych. Świadczeniodawcy wymienionych zakresów nie uzyskają więc żadnej korekty wyceny wykonywanych przez siebie procedur. 

Argumentacja stanowiska Prezydium NRL
Pilna potrzeba uaktualnienia refundacji kosztu utrzymania gabinetu stomatologicznego wynika m.in. z:
- określonego w zaleceniach MZ limitu przyjmowania jednego pacjenta na godzinę pracy gabinetu;
- konieczność wdrożenia zwiększonego reżimu sanitarnego;
- niefinansowanych przez Fundusz a faktycznie udzielanych teleporad;
-  przede wszystkim niskiej wyceny świadczeń.

W tej sytuacji zmiana wyceny musiałaby wynieść kilkaset procent, a nie - jak w projekcie zarządzenia –10 proc. - w przypadku świadczeń udzielanych dorosłym i 6,6 proc. - w przypadku świadczeń udzielanych dzieciom (wzrost współczynnika korygującego z 1,5 na 1,6).

Prezydium NRL przypomina, że projekt zarządzenia prezesa NFZ z 7 kwietnia 2020 r. zakładał zdecydowanie wyższe współczynniki korygujące w kontraktach ogólnostomatologicznych (2,4) i dziecięcych (4,0).

Tymczasem z niewyjaśnionych względów wartości punktowe procedur objętych współczynnikami a będących jednocześnie świadczeniami endodntycznymi mają w załącznikach 1 i 2 dotychczasową, nie zwiększoną wartość. W tej sytuacji od 1 lipca 2020 r. funkcjonowałaby nowa wycena świadczenia, zawieszona na okres epidemii.

Zakładane koszty zmian niedorzecznie niskie
NFZ wspomina o kosztach rzędu 10 mln zł z tytułu zaprojektowanych współczynników korygujących. Prezydium NRL wylicza, że jeśli rekompensatą kosztów ponoszonych przez ponad 7 tys. podmiotów przez cały okres epidemii ma być kwota 10 mln zł, to jest to 0,5 proc. tegorocznego budżetu w pozycji „leczenie stomatologiczne” i tym samym średnio ok. 1300 zł na jednego świadczeniodawcę, na cały okres trwania stanu epidemii.

Przy średniej wycenie jednej wizyty na poziomie 22-42 punktów (23-44 zł) zastosowanie proponowanego przelicznika 1,1 dawałoby średnio dodatkowo pomiędzy 2,30 zł a 4,40 zł, czyli wartości niedające się w ogóle porównać z kosztem wprowadzenia nowej organizacji, rygorów sanitarnych oraz zmniejszonej drastycznie liczby możliwych do przyjęcia pacjentów.

Skorygowane współczynniki tylko do dwóch zakresów świadczeń
Umowy w pozostałych zakresach obarczone są nawet w wyższym stopniu ryzykiem niemożności wykonania, a limit liczby zabiegów i zwiększone koszty sanitarne dotyczą ich w takim samym stopniu jak w przypadku kontraktów ogólnostomatologicznych i na leczenie dzieci i młodzieży.

Pomoc doraźna i praca periodontologów - wyjątkiem
Jedynie świadczenia pomocy doraźnej, gdzie świadczeniodawcom zapewniono solidny ryczałt za godzinę gotowości do pracy oraz świadczenia w kontraktach periodolontogicznym i chirurgicznym udzielane przez periodontologów i osoby specjalizujące się w tej dziedzinie ze współczynnikiem korygującym 2,0 są możliwe do akceptacji.

Świadczenia udzielane osobom niepełnosprawnym
Szczególnie trudna sytuacja dotyczy placówek udzielających świadczeń osobom niepełnosprawnym. Przy wykonywaniu zabiegów w znieczuleniu ogólnym musi być zaangażowana większa liczba personelu, a to skutkuje chociażby wyższymi kosztami środków ochrony osobistej. Duża rozpiętość cen punktu rozliczeniowego dla tego zakresu świadczeń (3,5 - 5 zł) dowodzi braku przemyślanej strategii wyceny.

Cięcia w świadczeniach dla kobiet w ciąży i połogu
Zgodnie z § 12 ust. 3 pkt 2 zarządzenia, w odniesieniu do świadczeń udzielonych kobietom w ciąży i połogu stosuje się współczynnik korygujący 1,2. Obniżanie w czasie epidemii tego współczynnika do 1,1 i pogarszanie tym samym finansowania świadczeń tej grupie pacjentów jest zupełnie niezrozumiałe.

Pytanie o wybiórcze traktowanie procedur stomatologicznych
Wybiórcze objęcie współczynnikami tylko wybranych procedur nasuwa pytanie, czy Fundusz będzie akceptował w raportach statystycznych wszystkie inne świadczenia.

Wobec braku jasnej odpowiedzi dotyczącej świadczeń ortodontycznych wątpliwość ta jest uzasadniona i powinna być przez Fundusz niezwłocznie rozwiana jasnym komunikatem.

W przypadku deklaracji finansowania całego zakresu świadczeń, zawartych w koszyku, ograniczanie katalogu procedur objętych współczynnikiem pozbawione jest racjonalnej podstawy. Zastanawia brak wyjaśnienia motywu, jakim kierował się NFZ przy wyborze konkretnych procedur.

Wyższa wycena procedur, ale taka sama kwota kontraktu!

Brak jest sygnału ze strony NFZ o woli aneksowania kontraktów. Wszelkie zaprojektowane zmiany dotyczą zatem taryfikacji świadczeń w obrębie niezmienionej całkowitej kwoty (poza ryczałtem godzinowym dla zakresu świadczeń pomocy doraźnej). Jak zatem ma być zrealizowana zapowiedź zwiększenia finansowania (łączny skutek finansowy wprowadzonych zmian NFZ ocenia na ok. 39 mln zł).

Prezydium NRL gotowe jest do bezzwłocznego przystąpienia prac nad projektem zarządzenia NFZ.

Więcej: NIL

Podobał się artykuł? Podziel się!

POLECAMY W SERWISACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.