PARTNER PORTALU
partner portalu

Prawo pracy w gabinetach stomatologicznych: aparatura RTG i oświetlenie dzienne

ms
31-03-2020, 12:15
Prawo pracy w gabinetach stomatologicznych: aparatura RTG i oświetlenie dzienne RTG w gabinecie dentystycznym (foto: pixabay)
Dziwne uczucie publikować tekst bez tematu - koronawirus. Spróbujmy jednak, posłanki Magdalena Biejat i Marcelina Zawisza pytają ministra zdrowia o wymogu zapewnienia w gabinetach stomatologicznych światła dziennego w kontrze do zasad aranżacji pomieszczeń, w których znajdują się wewnątrzustne punktowe aparaty RTG i wskazują, że przepisy są sprzeczne.

Warunki instalowania aparatury RTG w gabinecie stomatologicznym
Zgodnie z art. 10 ustawy z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t.j. Dz. U. 2018 poz. 2190) lekarze dentyści wykonują działalność leczniczą w odpowiednio urządzonym, stałym pomieszczeniu, potocznie zwanym gabinetem. Działalność tego rodzaju – zgodnie z art. 11 ustawy - może obejmować także udzielanie świadczeń zdrowotnych, które obejmują swoim zakresem badania diagnostyczne wykonywane w celu rozpoznania stanu zdrowia i ustalenia dalszego postępowania leczniczego.

Z możliwości tej lekarze dentyści często korzystają, oferując w swoich gabinetach usługi diagnostyczne, w tym z zakresu diagnostyki obrazowej. Jest to szczególnie uzasadnione wziąwszy pod uwagę, że diagnostyka obrazowa w licznych przypadkach stanowi warunek konieczny do przeprowadzenia prawidłowego leczenia dentystycznego.

Wyposażenie gabinetów dentystycznych w diagnostyczne urządzenia radiologiczne wymaga spełnienia warunków wskazanych w rozporządzeniu ministra zdrowia z 21 sierpnia 2006 r. w sprawie szczegółowych warunków bezpiecznej pracy z urządzeniami radiologicznymi (Dz. U. z 2006 r. nr 180, poz. 1325). Zgodnie z § 22 ust. 1 pkt 2 tego rozporządzenia, wykorzystywanie diagnostycznych urządzeń radiologicznych wymaga zatwierdzenia projektu pracowni lub gabinetu radiologicznego wraz z projektem i opisem osłon stałych oraz wentylacji (dalej jako „postępowanie w sprawie zatwierdzenia projektu”) przez właściwego państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego.

Przepisy nie przewidują szczegółowych zasad, według których powinno toczyć się postępowanie w tej sprawie. Brak ten nie tylko prowadzi do daleko idącej niejednolitości rozstrzygnięć organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej różnych właściwości terytorialnych, ale stanowi także istotne utrudnienie w działaniu podmiotów planujących otwarcie gabinetu dentystycznego.

Uprawnienia sanepidu
W pierwszej kolejności wskazać należy na kwestię wyznaczenia granic postępowania w sprawie zatwierdzenia projektu, tj. czy wojewódzki inspektor sanitarny uprawniony jest do badania przedstawionej dokumentacji dotyczącej gabinetu dentystycznego wyłącznie pod kątem spełnienia kryteriów wskazanych w rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków bezpiecznej pracy z urządzeniami radiologicznymi, ewentualnie w innych przepisach dotyczących radiologii, czy też może odmówić zatwierdzenia projektu gabinetu ze względu na treść innych przepisów?

Praktyka państwowych wojewódzkich inspektorów sanitarnych wskazuje na ten drugi sposób postępowania, tj. odmowę zatwierdzenia projektu także ze względu na inne przepisy, nie regulujące problematyki radiologii.

POLECAMY W SERWISACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.