Prawo pacjenta do poszanowania godności. Kto i jak musi o nie dbać

- Pacjent ma prawo do poszanowania intymności i godności nie tylko w czasie udzielania mu świadczeń zdrowotnych. Każda osoba, należąca do personelu podmiotu leczniczego, jest zobowiązana do poszanowania tego prawa
- To kierownik podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych powinien dopilnować, aby personel w sposób odpowiedni odnosił się do pacjentów
- Podmiot leczniczy musi tak zorganizować pracę, aby pacjent miał pełen dostęp do oferowanych usług, bez obawy o odrzucenie, niechęć, wulgarne zachowanie.
Klinika. Bezprawne stosowanie nazwy. Niewykluczone kary
Co robić, gdy boli ząb? Te leki przyniosą ulgę
Prawa pacjenta ujęte w ustawie
- Pacjent ma prawo do poszanowania intymności i godności, w szczególności w czasie udzielania mu świadczeń zdrowotnych – wynika z art. 22 ust. 1 ustawy z 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. z 2020 r. poz. 849) – wskazuje Rzecznik Praw Pacjenta i przypomina wyrok NSA.
Osoba wykonująca zawód medyczny ma obowiązek postępować w sposób zapewniający poszanowanie intymności i godności pacjenta. Pojawia się jednak pytanie o taki obowiązek ze strony personelu niemedycznego podmiotu leczniczego, a więc nie objętego bezpośrednio wskazanym przepisem. Osoby takie wprawdzie nie uczestniczą w udzielaniu świadczeń zdrowotnych, ale mają styczność z pacjentem w ramach wykonywanych obowiązków służbowych.
Poszanowanie intymności i godności pacjenta
Rzecznik Praw Pacjenta podkreśla, że prawo pacjenta wynikające z art. 20 ust. 1 wspomnianej ustawy ma charakter ogólny, jego celem jest zabezpieczenie poszanowania intymności i godności pacjenta na każdym etapie jego kontaktu z pracownikami podmiotu leczniczego. Zatem każda osoba należąca do personelu podmiotu leczniczego jest zobowiązana do poszanowania tego prawa. Dotyczy to także osób z personelu niebędącego personelem medycznym, a do których obowiązków należy np. rejestracja pacjentów.
Uporczywe bóle głowy. Co pomoże?
Kto ma stać na straży praw pacjentów
Rzecznik Praw Pacjenta wskazuje, że to kierownik podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych powinien dopilnować, aby personel w sposób odpowiedni odnosił się do pacjentów, traktował ich z należnym im szacunkiem i respektował jego prawa. To kierownik właśnie ma obowiązek dokonywać oceny pracy podległych mu pracowników, ale także realizować szkolenia w zakresie relacji z pacjentami.
RPP przypomina, że nieodzowna jest okazywanie życzliwości, wyrozumiałości i zrozumienie.
NSA bierze w obronę pacjentów
Stanowisko Rzecznika Praw Pacjenta zostało potwierdzone w treści wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 20 marca 2019 r (sygn. akt: II OSK 3727/18), w którym czytamy, że: Na prawo poszanowania godności składa się prawo do odpowiedniego kulturalnego, życzliwego stosunku do pacjentów, którym podmiot udziela świadczeń zdrowotnych. Obowiązek ten obejmuje nie tylko personel medyczny (lekarzy, pielęgniarki), ale każdego pracownika podmiotu leczniczego, a zwłaszcza zatrudnionego w rejestracji.
Od tych czynności, podejmowanych przez personel rejestracji pacjentów, zależy zapoczątkowanie świadczeń medycznych i określenie ich kolejności. Podmiot leczniczy zatem musi tak zorganizować pracę, aby pacjent miał pełen dostęp do oferowanych usług, bez obawy o odrzucenie, niechęć, wulgarne zachowanie.
Naruszenie zbiorowych praw pacjentów obejmuje nie tylko wykonywanie czynności przez lekarzy, pielęgniarki, a tzw. całość organizacyjną, umożliwiającą pacjentom dostęp do świadczeń zdrowotnych w ramach sprawnej, kulturalnej obsługi.


Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
-
Dentyści na WOŚP. Oferty dla pacjentów i … dentystów
lifeDENT -
Bakterie kałowe na szczoteczce do zębów. Sytuacja, w której to niemal pewne
techDENT -
LDEK już 7 lutego 2023 r. Ważne tradycyjne dokumenty tożsamości
eduDENT -
Tak powinny wyglądać testy eksploatacyjne urządzeń radiologicznych. Wskazania dla stomatologii
lexDENT -
Kiedy będzie obradowała Komisja Stomatologiczna NRL w 2023 r.
newsDENT -
Kto jest najbogatszym dentystą na świecie? Lista
bizDENT -
Za mało publicznych pieniędzy na stomatologię. Polacy muszą leczyć zęby „za swoje”
newsDENT -
Korekta punktacji ofert na leczenie stomatologiczne w konkursach NFZ
newsDENT
-
NFZ ustalił nowe wyceny w leczeniu stomatologicznym. Uwagi do 1 lutego
newsDENT -
Nowe wyceny w leczeniu stomatologicznym. Są uwagi do projektu "cennika"
newsDENT -
Czas na sprawozdania statystyczne. Obowiązek dotyczy wszystkich podmiotów leczniczych
lexDENT -
Błędy w leczeniu endodontycznym wyceniono na 31,2 tys. zł
lexDENT -
Zasady eksploatacji autoklawów w gabinecie stomatologicznym. Wytyczne Urzędu Dozoru Technicznego
lexDENT -
Za mało publicznych pieniędzy na stomatologię. Polacy muszą leczyć zęby „za swoje”
newsDENT -
Pacjenci mają najwięcej uwag do ginekologii i stomatologii. Raport Rzecznika Praw Pacjenta
newsDENT -
Medycy tylko w publicznym sektorze. Warunek wyższych zarobków. Plany Adama Niedzielskiego
newsDENT
PRACA: OSTATNIE OGŁOSZENIA
-
lekarz dentysta
Wolsztyn, wielkopolskie -
lekarz dentysta
Spytkowice- Podhale, małopolskie -
lekarz dentysta
Chlewiska, mazowieckie -
lekarz dentysta
Marki , mazowieckie