Prawo pacjenta do poszanowania godności. Kto i jak musi o nie dbać

- Pacjent ma prawo do poszanowania intymności i godności nie tylko w czasie udzielania mu świadczeń zdrowotnych. Każda osoba, należąca do personelu podmiotu leczniczego, jest zobowiązana do poszanowania tego prawa
- To kierownik podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych powinien dopilnować, aby personel w sposób odpowiedni odnosił się do pacjentów
- Podmiot leczniczy musi tak zorganizować pracę, aby pacjent miał pełen dostęp do oferowanych usług, bez obawy o odrzucenie, niechęć, wulgarne zachowanie.
Klinika. Bezprawne stosowanie nazwy. Niewykluczone kary
Co robić, gdy boli ząb? Te leki przyniosą ulgę
Prawa pacjenta ujęte w ustawie
- Pacjent ma prawo do poszanowania intymności i godności, w szczególności w czasie udzielania mu świadczeń zdrowotnych – wynika z art. 22 ust. 1 ustawy z 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. z 2020 r. poz. 849) – wskazuje Rzecznik Praw Pacjenta i przypomina wyrok NSA.
Osoba wykonująca zawód medyczny ma obowiązek postępować w sposób zapewniający poszanowanie intymności i godności pacjenta. Pojawia się jednak pytanie o taki obowiązek ze strony personelu niemedycznego podmiotu leczniczego, a więc nie objętego bezpośrednio wskazanym przepisem. Osoby takie wprawdzie nie uczestniczą w udzielaniu świadczeń zdrowotnych, ale mają styczność z pacjentem w ramach wykonywanych obowiązków służbowych.
Poszanowanie intymności i godności pacjenta
Rzecznik Praw Pacjenta podkreśla, że prawo pacjenta wynikające z art. 20 ust. 1 wspomnianej ustawy ma charakter ogólny, jego celem jest zabezpieczenie poszanowania intymności i godności pacjenta na każdym etapie jego kontaktu z pracownikami podmiotu leczniczego. Zatem każda osoba należąca do personelu podmiotu leczniczego jest zobowiązana do poszanowania tego prawa. Dotyczy to także osób z personelu niebędącego personelem medycznym, a do których obowiązków należy np. rejestracja pacjentów.
Uporczywe bóle głowy. Co pomoże?
Kto ma stać na straży praw pacjentów
Rzecznik Praw Pacjenta wskazuje, że to kierownik podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych powinien dopilnować, aby personel w sposób odpowiedni odnosił się do pacjentów, traktował ich z należnym im szacunkiem i respektował jego prawa. To kierownik właśnie ma obowiązek dokonywać oceny pracy podległych mu pracowników, ale także realizować szkolenia w zakresie relacji z pacjentami.
RPP przypomina, że nieodzowna jest okazywanie życzliwości, wyrozumiałości i zrozumienie.
NSA bierze w obronę pacjentów
Stanowisko Rzecznika Praw Pacjenta zostało potwierdzone w treści wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 20 marca 2019 r (sygn. akt: II OSK 3727/18), w którym czytamy, że: Na prawo poszanowania godności składa się prawo do odpowiedniego kulturalnego, życzliwego stosunku do pacjentów, którym podmiot udziela świadczeń zdrowotnych. Obowiązek ten obejmuje nie tylko personel medyczny (lekarzy, pielęgniarki), ale każdego pracownika podmiotu leczniczego, a zwłaszcza zatrudnionego w rejestracji.
Od tych czynności, podejmowanych przez personel rejestracji pacjentów, zależy zapoczątkowanie świadczeń medycznych i określenie ich kolejności. Podmiot leczniczy zatem musi tak zorganizować pracę, aby pacjent miał pełen dostęp do oferowanych usług, bez obawy o odrzucenie, niechęć, wulgarne zachowanie.
Naruszenie zbiorowych praw pacjentów obejmuje nie tylko wykonywanie czynności przez lekarzy, pielęgniarki, a tzw. całość organizacyjną, umożliwiającą pacjentom dostęp do świadczeń zdrowotnych w ramach sprawnej, kulturalnej obsługi.


Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
CZYTAJ TAKŻE:
» Czy dentysta powinien badać pacjentom ciśnienie krwi?
lifeDENT» Kto może wnioskować o informacje o zdrowiu pacjenta. Uprawnienia ubezpieczycieli
lexDENT» Pacjentka chciała 100 tys. zł za nieudane leczenie protetyczne. Ile przyznał jej sąd?
lexDENT» Najlepiej płatne zawody w Niemczech. Jak wycenione profesje medyczne?
bizDENT
-
Polio atakuje. Coraz liczniejsze przypadki
newsDENT -
Czy dentysta powinien badać pacjentom ciśnienie krwi?
lifeDENT -
Gdy dentysta podnajmuje gabinet stomatologiczny. Co z VAT?
bizDENT -
Antykoncepcja oddziałuje na dziąsła. Jak przeciwdziałać problemom
techDENT -
Personel medyczny powinien być zaszczepiony II dawką przypominającą
newsDENT -
OW NFZ we Wrocławiu. Odwołane konkursy na leczenie stomatologiczne
newsDENT -
Kto może wnioskować o informacje o zdrowiu pacjenta. Uprawnienia ubezpieczycieli
lexDENT -
831 miejsc na stomatologii na studiach dziennych. MZ publikuje listę
eduDENT
-
Białe plomby na NFZ dla wszystkich. Co jeszcze za darmo u dentysty?
newsDENT -
Białe plomby na NFZ na wszystkie zęby. Ministerstwo Zdrowia i NFZ skreślają amalgamat
newsDENT -
Minimalne wynagrodzenia: higienistki dentystycznej i asystentki stomatologicznej. Tak mają być liczone
lexDENT -
Lekarz odmawia przyjęcia pacjenta z bólem zęba. To niedopuszczalne
lexDENT -
Czy dentysta na NFZ może pobierać opłaty? Stanowisko Funduszu nie pozostawia wątpliwości
lexDENT -
Nieudane leczenie ortodontyczne. Pozew o 30 tys. zł. Sąd ocenia winę ortodontki
lexDENT -
Pacjentka wymusiła sposób leczenia. Lekarz oskarżony o błąd medyczny
lexDENT -
Kontrola sanepidu w gabinecie dentystycznym. Długa lista uchybień, a dentysta w sądzie
lexDENT
PRACA: OSTATNIE OGŁOSZENIA
-
lekarz dentysta
Zielona Góra, wielkopolskie -
lekarz dentysta
Katowice, śląskie -
lekarz dentysta
Katowice, śląskie -
lekarz dentysta
Katowice, śląskie