Nawet jeśli NFZ nie wszczyna postępowania kontrolnego

NFZ nie wszczyna z reguły postępowania kontrolnego, tylko wysyła kopię skargi pacjenta do świadczeniodawcy wraz z pismem, w którym zobowiązuje do złożenia pisemnych wyjaśnień w określonym terminie. Pismo takie podpisane jest przez dyrektora OW NFZ lub osobę przez niego upoważnioną.
Fundusz działa wówczas na podstawie art. 61w ustawy o świadczeniach, tzn. przeprowadza czynności sprawdzające, które najczęściej kończą sprawę. Przynajmniej tak wynika z mojego dotychczasowego doświadczenia, bo prawda jest taka że niewiele skarg pacjentów jest zasadnych.
Nie jest to postępowanie kontrolne, bo kontrola wszczynana jest wyłącznie przez prezesa NFZ i toczy się na innych zasadach.
Trzeba jednak NFZ na pismo odpowiedzieć w terminie, a w nim ustosunkować się do skargi pacjenta, czyli ustalić jaka była sytuacja razem z personelem medycznym lub niemedycznym, którego skarga dotyczy.
Kiedy nie trzeba się obawiać?
Jeżeli ze skargi wynika, że pacjentowi odmówiono wykonania świadczeń, których się domagał, a nie było dla ich przeprowadzenia uzasadnienia medycznego, albo jeżeli domagał się przyjęcia do lekarza, lekarza dentysty bez kolejki, przy czym stan zdrowia pacjenta nie uzasadniał konieczności natychmiastowego przyjęcia.
Okoliczności takie i brak naruszenia zasad udzielania świadczeń, powinny wynikać z prowadzonej dla pacjenta dokumentacji medycznej i udzielając wyjaśnień po prostu trzeba dołączyć kserokopię tej dokumentacji, bo to będzie najlepszy dowód w sprawie.
O ile pacjent ma rację - wtedy lepiej się przyznać, przeprosić poszkodowanego i NFZ oraz zapewnić, że więcej się to nie powtórzy (oczywiście zwrócić pieniądze, o ile zostały pobrane nienależnie i zapewnić, że opłata została pobrana przez pomyłkę, tak samo jak świadczenie wykazane do NFZ).
Następnie liczyć trzeba na łagodny wymiar kary umownej. Niestety, jest podstawa prawna do jej nałożenia, mimo że postępowania kontrolnego nie było.
Jeśli zdaniem NFZ istotne wątpliwości nie zostaną usunięte na skutek złożenia wyjaśnień lub nie zostanie ono przesłane do NFZ, prezes Funduszu może wszcząć procedurę kontrolną, przy czym zakres kontroli nie musi się ograniczać do jednej skargi pacjenta.
Zatem skargi pacjenta nie można zlekceważyć i należy zadbać o treść udzielanych wyjaśnień.
Więcej: umowynfz.pl


Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
-
Stomatologia w sądzie: NFZ nie miał racji odrzucając ofertę świadczeniodawcy
lexDENT -
Telestomatologia w domach opieki dla seniorów
newsDENT -
Koronowirus: trudne chwile dla szpitalnictwa
newsDENT -
WUM: nabór na stanowisko kierownika Zakładu Chorób Błony Śluzowej i Przyzębia
eduDENT -
Dlaczego zdrowie jamy ustnej jest ważne w walce z pandemią COVID-19
techDENT -
Koronawirus 13 kwietnia: 644 zgony i 13227 zakażeń
newsDENT -
Tarnów: Zakład Karny poszukuje realizatora opieki stomatologicznej
bizDENT -
Problemy z tarczycą po przechorowaniu COVID-19
newsDENT
-
Żądania egzekwowania kar za brak separatorów amalgamatu
lexDENT -
COVID-19: widać przełamanie III fali?
newsDENT -
Pacjentka oskarża dentystkę w lokalnej prasie
newsDENT -
Kasy fiskalne online dla kogo i od kiedy
bizDENT -
Koronawirus: spada tygodniowa dynamika zakażeń
newsDENT -
27 tys. zł dla pacjentki za nieudane leczenie stomatologiczne
lexDENT -
Dentyści na czele najniebezpieczniejszych zawodów ze względu na COVID-19
newsDENT -
Świąteczna obniżka zakażeń i zgonów
newsDENT
PRACA: OSTATNIE OGŁOSZENIA
-
lekarz dentysta
Chorzów, śląskie -
lekarz dentysta
Ruda Śląska, śląskie -
lekarz dentysta
Gielniów, mazowieckie -
lekarz dentysta
Wiązownica, podkarpackie
KURSY LAST MINUTE
-
Pacjent wzywa do zapłaty...
cała Polska, cała Polska -
Reklamacja w gabinecie stomatologicznym
cała Polska, cała Polska -
Implantologia nawigowana z zabiegami...
Warszawa, mazowieckie -
Zastosowanie i praktyczne zabiegi...
Warszawa, mazowieckie