PARTNER PORTALU
partner portalu

MZ o niejasnościach wokół zasad funkcjonowania gabinetów stomatologicznych z RTG

ms
21-04-2020, 09:40
MZ o niejasnościach wokół zasad funkcjonowania gabinetów stomatologicznych z RTG Wewnątrzustne punktowe aparaty RTG w gabinecie stomatologicznym (foto: pixabay)
Posłanki Magdalena Biejat i Marcelina Zawisza dowodziły, że wymogi zapewnienia w gabinetach stomatologicznych światła dziennego znajdują się w kontrze do zasad aranżacji pomieszczeń, w których znajdują się wewnątrzustne punktowe aparaty RTG i wskazują, że przepisy są sprzeczne. Ministerstwo Zdrowia odpowiedziało na zarzuty.

Posłanki zadały ministrowi zdrowia trzy pytania. Trudno z treści odpowiedzi, udzielonych przez Józefę Szczurek-Żelazko, sekretarza stanu w MZ wywnioskować czy wyjaśnienia rzeczywiście dotyczyły zagadnień postawionych w pytaniach.

Pytanie 1: Czy w postępowaniu w sprawie zatwierdzenia projektu pracowni lub gabinetu radiologicznego wraz z projektem i opisem osłon stałych oraz wentylacji właściwy państwowy wojewódzki inspektor sanitarny uprawniony jest do badania spełniania przez gabinet dentystyczny innych warunków, niż określone w rozporządzeniu ministra zdrowia z 21 sierpnia 2006 r. w sprawie szczegółowych warunków bezpiecznej pracy z urządzeniami radiologicznymi?

Odpowiedź 1: Państwowa Inspekcja Sanitarna jest powołana do realizacji zadań z zakresu zdrowia publicznego, w tym w szczególności do sprawowania nadzoru nad warunkami higieniczno-sanitarnymi, jakie powinien spełniać personel medyczny, sprzęt oraz pomieszczenia, w których są udzielane świadczenia zdrowotne – art. 1 i następne ustawy z 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. z 2019 r. poz. 59, z późn. zm.).

W związku z tym prowadzenie przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej konkretnej sprawy nie ogranicza ich uprawnień w innych sprawach, a w szczególności w sprawach warunków higieniczno-sanitarnych.

Pytanie 2: Czy w gabinetach dentystycznych, w których stosowane są wewnątrzustne punktowe aparaty RTG istnieje obowiązek zapewnienia pracownikom oświetlenia dziennego?

Odpowiedź 2: Obowiązek zapewnienia pracownikom oświetlenia dziennego w gabinecie dentystycznym wynika z § 25 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 2003 poz. 1650, z późn. zm.).

Przepis ten nie stoi w sprzeczności z przywołanym przepisem § 36 ust. 1 rozporządzenia Ministra Zdrowia z 26 marca 2019 r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą (Dz.U. poz. 595), gdyż zastosowanie ma tutaj ust. 2 wymienionego wcześniej § 36 stanowiący, że w przypadku gdy nie stanowi to utrudnienia przy wykonywaniu zabiegów operacyjnych i diagnostycznych, dopuszcza się zastosowanie w pomieszczeniach oświetlenia dziennego.

Pytanie 3: Czy MZ prowadzi pracę nad zmianami pozwalającymi zatrudniać w gabinetach dentystycznych wyposażonych w aparaturę RTG, pracowników na umowę o pracę?

Zapewne odpowiedź 3: Wobec braku przeszkód w stosowaniu oświetlenia dziennego w gabinetach stomatologicznych nie ma powodu do prowadzenia prac nad zmianą przepisów.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

POLECAMY W SERWISACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.