PARTNER PORTALU
partner portalu

Mniej biurokracji, szybszy obieg pieniądza: kolejne zmiany dla powiązanych kontraktami z NFZ

ms
17-04-2020, 23:23
Mniej biurokracji, szybszy obieg pieniądza: kolejne zmiany dla powiązanych kontraktami z NFZ Ułatwienia dla świadczeniodawców w dobie COVID-19
Rozporządzenie ministra zdrowia z 15 kwietnia wprowadza szereg zmian mających na celu ułatwienie realizacji i rozliczeń umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej.

Rozporządzenie tutaj 

Zmiany zostały wprowadzone w celu:

1) ograniczenia obciążeń regulacyjnych świadczeniodawców, m.in. obowiązków informacyjnych, które w okresie stanu epidemii mogą utrudniać sprawne udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej – proponuje się uproszczenie i skrócenie terminów procedury wnioskowania o zmianę miejsca udzielania świadczeń opieki zdrowotnej (zmiana w § 7 ust. 3 załącznika);

2) zmniejszenia obciążeń biurokratycznych - upraszcza się tryb potwierdzania przez świadczeniodawcę prawa do świadczeń osób uprawnionych do świadczeń na podstawie przepisów o koordynacji. Świadczeniodawca nie będzie zobowiązany do przekazywania Narodowemu Funduszowi Zdrowia (NFZ) kopii i odpisów dokumentów potwierdzających prawo do świadczeń ww. osób, jeżeli świadczeniodawca otrzyma za pośrednictwem dedykowanych serwisów internetowych lub usług informatycznych informację, iż Fundusz dysponuje już takimi dokumentami;

3) ułatwienia obiegu dokumentów rozliczeniowych - projekt przewiduje jako podstawowy tryb, przekazywanie rachunku, raportu statystycznego oraz informacji o liczbie świadczeniobiorców objętych opieką w postaci elektronicznej. W przypadku gdy w wyniku przejściowych utrudnień nie będzie możliwości złożenia Funduszowi rachunku w postaci elektronicznej, w dodawanym ust. 9 dopuszcza się złożenie rachunku w postaci papierowej. Jednakże po ustaniu przeszkody dane zawarte w rachunku świadczeniodawca będzie zobowiązany przekazać również w postaci elektronicznej;

4) przyspieszenia przepływu środków finansowych - projekt przewiduje skrócenie terminu wypłaty należności za realizację świadczeń leczenia uzdrowiskowego z 14 do 5 dni roboczych (zmiana § 25 załącznika) oraz terminu płatności należności wstrzymanych z powodu braków w dokumentach rozliczeniowych z 7 do 5 dni (zmiana w § 26 ust. 4 załącznika);

5) przyspieszenia oraz usprawnienia w składaniu oświadczeń i wniosków dotyczących umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej - projekt przewiduje   uproszczenie zasad ich składania. Projekt umożliwia składanie przez Narodowy Fundusz Zdrowia oraz świadczeniodawców oświadczeń za pośrednictwem dedykowanych serwisów internetowych lub usług informatycznych, o których mowa w § 10 ust. 1, po uzyskaniu potwierdzenia ich doręczenia (zmiany w § 39 i § 40 załącznika);

6) zmniejszenia ilości dokumentów przekazywanych do oddziału wojewódzkiego NFZ zrezygnowano z konieczności przekazywania przez świadczeniodawców dokumentów potwierdzających dokonanie zmian podstaw formalno-prawnych prowadzonej działalności;

7) reagowania na sytuację występujących przypadków ograniczenia, jak i zaprzestawania udzielania świadczeń opieki zdrowotnej na podstawie umowy z NFZ - proponuje się wprowadzenie zmian w sposobie rozliczania świadczeń opieki zdrowotnej pomiędzy świadczeniodawcami, a NFZ.

Projekt przewiduje, że rozwiązania umożliwiające wypłatę wynagrodzenia w formie zaliczkowej dotyczyć będą podmiotów leczniczych, które w celu minimalizacji ryzyka transmisji COViD-19 ograniczyły zakres działalności i czasowo zmniejszyły liczbę udzielanych planowych świadczeń. 

Jednakże oprócz ograniczenia udzielania świadczeń, część świadczeniodawców zaprzestaje udzielania świadczeń opieki zdrowotnej. Wprowadzany mechanizm ma na celu zapewnienie, by ułatwienia w przepływie środków oraz środki finansowe wypłacane w formie zaliczki i stawki kapitacyjnej, trafiały do podmiotów, które pomimo ograniczenia działalności leczniczej nadal udzielają świadczeń opieki zdrowotnej i ponoszą z tego tytułu  wyższe koszty utrzymania działalności.          

Ponadto projekt przewiduje szereg tymczasowych rozwiązań w okresie trwania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii umożliwiających sprawną i terminową realizację umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnych i zapewniających elastyczne ich dostosowywanie do zagrożeń powstających w związku z ww. zakażeniami, polegających na:

- skróceniu lub zawieszeniu ciążącego na NFZ obowiązku konsultacji projektów zrządzeń określających przedmiot postępowania w sprawie zawarcia umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej i szczegółowe warunki umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, w przypadkach gdy jest to niezbędne do niezwłocznego wprowadzenia rozwiązań związanych ze zwalczaniem zakażenia, zapobieganiem rozprzestrzenianiu się, profilaktyką oraz zwalczaniem skutków choroby COVID - 19,

- zawieszeniu obowiązku zgłaszania do dyrektora oddziału wojewódzkiego NFZ informacji o zmianach w harmonogramie dotyczące osób udzielających świadczeń opieki zdrowotnej (§ 6 ust. 2 załącznika), przy czym zmiany te przy zachowaniu warunków wynikających z § 6 ust. 3 będą nadal możliwe, a świadczeniodawca obowiązany będzie je zgłosić po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii,

- zawieszeniu obowiązku zgłaszania informacji o zaprzestaniu udzielania świadczeń w przypadku, gdy takie zaprzestanie wynika z wprowadzenia ograniczenia prowadzenia działalności leczniczej w związku ze stanem zagrożenia epidemicznego albo epidemii (§ 9 ust. 5 i § 35 załącznika),

- zawieszeniu ograniczeń w zmianach kwoty zobowiązania pomiędzy zakresami świadczeń w ramach umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej oraz pomiędzy tymi umowami (§ 20 ust. 4 pkt 2 i 3 oraz § 21 ust. 3 pkt 2).

Projekt przewiduje również uchylenie przepisu § 10 ust. 2 oraz § 39 załącznika do rozporządzenia w związku z tym, że kwestie dotyczące zmian umowy pozostają uregulowane na poziomie ustawy. Przepis § 10 ust. 2 jedynie wyrywkowo określa techniczne kwestie dokonywania zmian, które nie wymagają uregulowań na poziomie ogólnych warunków umów. Uchylenie przepisu nie spowoduje, że nie będzie można podpisywania zbiorczych aneksów dotyczących okresów sprawozdawczych, w czasie których dokonano zgłoszeń lub złożono wnioski.

Jednocześnie należy zauważyć, że projekt nie przewiduje zawieszenia przepisów § 10 ust. 3 załącznika do rozporządzenia, które określają jedynie formę realizacji obowiązków informacyjnych wynikających z § 6 ust. 2 oraz § 9 ust. 5 załącznika.

W § 5 wprowadzono się przepisy przejściowe, zgodnie z którymi:
1) § 7 ust. 3 załącznika do rozporządzenia zmienianego w § 1 w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, stosuje się do wniosków złożonych po dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia;

2) dopuszcza się składanie przez świadczeniodawców rachunków w postaci papierowej do dnia 30 czerwca 2020 r. W tym czasie świadczeniodawcy powinni się dostosować do wymogu przekazywania rachunku wyłącznie w formie elektronicznej. 

Zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1461), w uzasadnionych przypadkach akty normatywne mogą wchodzić w życie w terminie krótszym niż czternaście dni, a jeżeli ważny interes państwa wymaga natychmiastowego wejścia w życie aktu normatywnego i zasady demokratycznego państwa prawa nie stoją temu na przeszkodzie, dniem wejścia w życie może być dzień ogłoszenia tego aktu w dzienniku urzędowym.

Termin wejścia w życie wynika z ważnego interesu publicznego podyktowanego koniecznością zapewnienia płynności finansowej w szczególności podmiotom leczniczym, które w czasie ryzyka transmisji COViD-19 udzielają świadczeń opieki zdrowotnej. Takie rozwiązanie jest korzystne dla adresatów tych norm i nie będzie sprzeczne z zasadami demokratycznego państwa prawnego. Jednocześnie projekt przewiduje zachowanie ułatwień w rozliczaniu świadczeń udzielonych od dnia 14 marca 2020 r. do dnia wejścia w życie niemniejszego rozporządzenia wobec wszystkich podmiotów.

Od 14 marca 2020 r. przewiduje się także stosowanie tymczasowych rozwiązań umożliwiających sprawną i terminową realizację umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnych i zapewniających elastyczne ich dostosowywanie do zagrożeń powstających w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2 (§ 4 projektu).

Rozporządzenie ma wejść w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, z wyjątkiem § 2 ust. 1, 3 i 4 oraz  § 4 ust. 1 pkt 1 i 2, które wchodzą w życie z mocą od 14 marca 2020 r., tj. od dnia obowiązywania na obszarze Polski stanu zagrożenia epidemicznego, a następnie stanu epidemii.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
NFZ   kontraktowanie   Ministerstwo Zdrowia   COVID-19  

POLECAMY W SERWISACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.