Lekarz musi wystrzegać się reklamy. Przestrogi rzecznika odpowiedzialności zawodowej

Małgorzata Maria Topolska, okręgowy rzecznik odpowiedzialności zawodowej w Białymstoku na stronie oilbialystok.pl przedstawia w witrynie Z kącika Rzecznika użyteczne informacje dla lekarzy i lekarzy dentystów. W jednym z ostatnich wpisów podejmuje temat: informacja versus reklama.
Wyniki pracy są dla lekarza, lekarza dentysty jedyną formą reklamy
Małgorzata Maria Topolska przypomina m.in. o tym, o czym mówi art. 63 Kodeksu Etyki Lekarskiej:
- Lekarz tworzy swoją zawodową opinię jedynie w oparciu o wyniki swojej pracy, dlatego wszelkie reklamowanie się jest zabronione.
- Lekarz nie powinien wyrażać zgody na używanie swego nazwiska i wizerunku dla celów komercyjnych.
Podmiot wykonujący działalność leczniczą może podawać do wiadomości publicznej informacje o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych. Treść i forma tych informacji nie mogą mieć jednak cech reklamy (art. 14 ust. 1 ustawy z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej)
Podmiotem wykonującym działalność leczniczą jest również lekarz wykonujący zawód w ramach działalności leczniczej jako praktykę zawodową. Wynika z tego, iż zakaz reklamy odnosi się także do lekarza, lekarza dentysty prowadzącego praktykę lekarską (art. 2 ust. 1 pkt 5 ustawy z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej)
Informacja medialna:
- nie może nosić cech reklamy, a w szczególności zawierać żadnej formy zachęty do korzystania ze świadczeń zdrowotnych, w tym np. słów takich jak zapraszam czy polecam;
- nie powinna zawierać zdjęcia lekarza ponieważ lekarz nie powinien wyrażać zgody na udostępnianie swojego nazwiska i wizerunku dla celów komercyjnych.
Klinika nie dla każdego
W nazwie placówki nie można używać słowa klinika.
Klinikami są szpitale i oddziały należące do uniwersytetów medycznych, a nie dowolna placówka lecznicza, o czym mówi ustawa o działalności leczniczej.
Nie zakazuje ona jednak używania synonimów, a także tłumaczeń słowa klinika. Z tego powodu niektórzy próbują obejść prawo używając nazwy „clinic”. Proponuję jednak tego nie robić.
Wąski zakres dopuszczalnej informacji
Lekarz wykonujący praktykę może podawać do publicznej wiadomości informacje o udzielaniu świadczeń zdrowotnych:
- tytuł zawodowy,
- imię i nazwisko,
- miejsce, dni i godziny przyjęć.
- stopień naukowy,
- tytuł naukowy,
- posiadane specjalizacje i umiejętności z zakresu węższych dziedzin medycyny,
- szczególne uprawnienia
- numer telefonu.
Nie reklamujcie się wbrew prawu, nie zmuszajcie Rzecznika do wszczynania postępowań i sięgania po dostępny mu zakres kar, od upomnienia, poprzez naganę, do finansowych włącznie – przestrzega Małgorzata Maria Topolska.
Do wykazu tego można jeszcze dorzucić
- Określenie cen i sposobu płatności - w przypadku przekazywania tych informacji poprzez zamieszczenie ich na stronie internetowej praktyki zawodowej lub poprzez specjalne telefony informacyjne.
Gang okradający fabrykę z past do zębów - przed sądem
Jaka forma informacji o prowadzonych świadczeniach medycznych
Swego czasu, z prośbą o wyjaśnienie różnić pomiędzy informacją a reklamą infoDENT24.pl zwrócił się do mecenasa Wojciecha Idaszaka z Zespołu Radców Prawnych NIL. Z uzyskanych wówczas informacji warto przypomnieć, że dane, o których wspominała Małgorzata Maria Topolska mogą być udostępnianie wyłącznie poprzez:
- nie więcej niż dwie stałe tablice ogłoszeniowe na zewnątrz budynku, w którym prowadzona jest praktyka i dodatkowo nie więcej niż dwie tablice ogłoszeniowe przy drogach dojazdowych do siedziby praktyki;
- ogłoszenia prasowe w rubrykach dotyczących usług medycznych;
- informacje zawarte w książkach telefonicznych i informatorach o usługach medycznych w dziale dotyczącym usług lekarskich;
- zamieszczenie informacji na stronach internetowych;
- specjalne telefony informacyjne;
Informacja taka nie może nosić cech reklamy, a w szczególności zawierać:
- żadnej formy zachęty ani próby nakłonienia do korzystania ze świadczeń zdrowotnych;
- informacji o metodach, ich skuteczności i czasie leczenia oraz obietnic i potocznych określeń;
- cen i sposobu płatności w przypadku przekazywania tych informacji poprzez zamieszczenie ich na stronie internetowej praktyki zawodowej lub poprzez specjalne telefony informacyjne;
- informacji o jakości sprzętu medycznego
W przypadku "uprawiania" reklamy grożą sankcje
Reklamując swoje usługi lekarz dentysta postępuje niezgodnie z art. 63 Kodeksu Etyki Lekarskiej, przepisem art. 14 ustawy o działalności leczniczej oraz uchwałą Nr 29/11/VI Naczelnej Rady Lekarskiej z 16 grudnia 2011 r.
Działanie takie stanowi przewinienie zawodowe i podlega odpowiedzialności zawodowej, na zasadach przewidzianych w ustawie z 2 grudnia 2009 r. o izbach lekarskich.
Naruszenie zakazu reklamy usług zdrowotnych stanowi również wykroczenie określone w art. 147a kodeksu wykroczeń i może skutkować nałożeniem kary:
- aresztu,
- ograniczenia wolności
- grzywny.
Dodatkowo w przypadku, gdy reklama usług zdrowotnych prowadzona jest z naruszeniem prawa, dobrych obyczajów lub uchybia godności człowieka może być uznana za czyn nieuczciwej konkurencji i skutkować pociągnięciem do odpowiedzialności przewidzianej w ustawie o nieuczciwej konkurencji tj. karze aresztu lub grzywny.
Kontrola z ramienia OIL
Lekarz dentysta wykonujący działalność leczniczą w ramach praktyki zawodowej może być poddany kontroli przez organ prowadzący rejestr (właściwą okręgową radę lekarską) zgodnie z art. 111 ustawy o działalności leczniczej.
Na podstawie ustaleń zawartych w protokole organ prowadzący rejestr wydaje zalecenia pokontrolne mające na celu usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości (np. złamanie zakazu reklamy) i określa termin ich wykonania, a w przypadku niezastosowania się do nich wykreśla podmiot wykonujący działalność leczniczą z rejestru
Wnioski o przystąpienie do PES wyjątkowo do 2 stycznia


Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
CZYTAJ TAKŻE:
» Sprawozdania o odpadach medycznych do 15 marca. Jak dopełnić formalności?
lexDENT» 13 stycznia posiedzenie Rady ds. rozwoju stomatologii
newsDENT» Bezpłatna opieka prawna dla lekarzy i lekarzy dentystów z lubuskiej OIL
lexDENT» Reklama wyrobów medycznych z ograniczeniami. Zmiany od 1 stycznia 2023 r.
lexDENT
-
153 miejsc specjalizacyjnych dla lekarzy dentystów w rozdaniu wiosennym
eduDENT -
W Elektrowni Powiśle rusza Centrum Metamorfoz Medicover Stomatologia
bizDENT -
Zmiany zasad udzielania świadczeń stomatologicznych. Paweł Barucha o ostatnich korektach
lexDENT -
Rejestracja pacjentów stomatologicznych rozpisana na kilka miesięcy
newsDENT -
Program bezpłatnej opieki stomatologicznej nad uczniami Nowogardu
newsDENT -
Po 20 latach skarga pacjenta na wynik leczenia kanałowego zęba. Sprawa w sądzie
lexDENT -
Higiena jamy ustnej dzieci leczonych onkologicznie
techDENT -
NFZ wyda 2,8 mld zł na leczenie zębów w 2023 r. To o 16,8 proc. więcej niż rok temu
bizDENT
-
NFZ ustalił nowe wyceny w leczeniu stomatologicznym. Uwagi do 1 lutego
newsDENT -
Nowe wyceny w leczeniu stomatologicznym. Są uwagi do projektu "cennika"
newsDENT -
Błędy w leczeniu endodontycznym wyceniono na 31,2 tys. zł
lexDENT -
Za mało publicznych pieniędzy na stomatologię. Polacy muszą leczyć zęby „za swoje”
newsDENT -
Zasady eksploatacji autoklawów w gabinecie stomatologicznym. Wytyczne Urzędu Dozoru Technicznego
lexDENT -
Medycy tylko w publicznym sektorze. Warunek wyższych zarobków. Plany Adama Niedzielskiego
newsDENT -
Zmiany zasad udzielania świadczeń stomatologicznych. Paweł Barucha o ostatnich korektach
lexDENT -
Kto jest najbogatszym dentystą na świecie? Lista
bizDENT
PRACA: OSTATNIE OGŁOSZENIA
-
asystent/ka stomatologiczna
Chlewiska, mazowieckie -
lekarz dentysta
Wrocław, dolnośląskie -
lekarz dentysta
Warszawa, mazowieckie -
lekarz dentysta
Wolsztyn, wielkopolskie