PARTNER PORTALU
partner portalu

Koronawirus: strzał w stopę, czyli czy są wystarczające środki ostrożności?

ms
18-03-2020, 14:00
Koronawirus: strzał w stopę, czyli czy są wystarczające środki ostrożności? mec. Arkadiusz Jóźwik radca prawny
Niektóre gabinety stomatologiczne przeorganizowały tryb pracy i zdecydowały się przyjmować pacjentów jedynie w trybie interwencyjnym, z dużym rozdziałem czasowym, z możliwie jak najszerszą dezynfekcją po wizycie, po uprzednio przeprowadzonym telefonicznie wywiadzie epidemiologicznym. Czas pokaże, czy podjęcie zwiększonych środków ostrożności i kontynuowanie pracy nie obróci się przeciwko tym placówkom medycznym – sygnalizuje mec. Arkadiusz Jóźwik radca prawny, specjalizujący się w prawie medycznym.

Przed lekturą (lub po) zalecamy rzeczową ocenę tej kwestii wiceprezesa NRL i przewodniczącego KS NRL Andrzeja Cisły. Koronawirus: co z odpowiedzialnością cywilną gabinetów stomatologicznych?

Mec. Arkadiusz Jóźwik pisze:
Wcale nie do wyobrażenia pozostaje sytuacja, w której pacjent uprawdopodobniłby zakażenie się w konkretnym gabinecie stomatologicznym, co mogłoby przynieść katastrofalne skutki dla prowadzącego praktykę lub lekarza w niej przyjmującego. W tej sytuacji – tak jak przy każdym zakażeniu szpitalnym  - mowa jest bowiem o błędzie organizacyjnym, za który odpowiedzialność ponosi prowadzący placówkę.

Często standardowa polisa OC nie obejmuje tego rodzaju szkód, których pokrycie następowałby z kiszeni prowadzącego gabinet. A mowa jest tu o odszkodowaniach i zadośćuczynieniach, które mogą iść w dziesiątki lub setki tysięcy złotych względem każdego jednego pacjenta. Wszak gdy policzymy sobie czas kwarantanny, czy hospitalizacji osoby zakażone, ew. komplikacje zdrowotne, a w skrajnych przypadkach śmierć, to kwoty roszczeń szybują. Jeżeli zaś zarażony w gabinecie pacjent zacznie zarażać następne, to odpowiedzialność placówki i kwoty roszczeń wykładniczo rosną.

Na marginesie warto zauważyć, że fakt zarażenia się przez personel gabinetu stomatologicznego koronawirusem w miejscu wykonywania pracy może być traktowany, jako wypadek przy pracy, ze wszystkimi tego konsekwencjami dla pracodawcy.

Moje doświadczenie zawodowe każde przyjąć, iż znajdą się pacjenci oraz ich zawodowi pełnomocnicy, którzy nie zawahają się skorzystać z każdej prawnie dopuszczalnej drogi dla wykazania swoich racji, szczególnie że w procesach o zarażenia pacjent nie musi udowodnić, a jedynie uprawdopodobnić, że do zarażenie doszło w danym miejscu i czasie. Oczywiście nie będzie to zdanie łatwe, ale potencjalne ryzyko takich spraw jest bardzo duże. W takich sytuacjach bledną argumenty o kodeksie etyki lekarskiej, przysiędze lekarskiej, chęci niesienia pomocy, niepozostawiania pacjentów bez opieki etc – a zaczynają się liczyć twarde fakty: rekomendacje WHO, NIL, NFZ; wskazania; sposoby zapobiegania, podjęte środki ochrony.

Tym samym każdy lekarz prowadzący gabinet musi we własnym sumieniu i interesie rozważyć, czy placówkę pozostawić otwartą, czy też czasowo zawiesić przyjęcia, czekając na unormowanie systemowe przyjmowania pacjentów bólowych. Pamiętajmy, że w systemie udzielania świadczeń stomatologicznych – poza lekarzami prowadzącymi gabinety – funkcjonują także lekarze, którzy w tych gabinetach przyjmują oraz medyczny personel pomocniczy.

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
OC   COVID-19  

POLECAMY W SERWISACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.