PARTNER PORTALU
partner portalu

Koronawirus: skuteczna ochrona przed roszczeniami pacjentów

ms
19-05-2020, 12:36
Koronawirus: skuteczna ochrona przed roszczeniami pacjentów Jak chronić się przed roszczeniami pacjentów w dobie koronawirusa (foto: pixabay)
- Chroniąc się przed roszczeniami pacjentów, wysoki reżim sanitarny muszą zachować szczególnie stomatolodzy, to oczywiste, gdyż podczas leczenia wydziela się bardzo dużo aerozolu związanego ze stosowanymi płynami zmieszanymi ze śliną pacjenta – uważa właściciel kancelarii doradczej Rafał Janiszewski, pytany o te kwestie przez portal cowzdrowiu.pl.

- Stuprocentowej ochrony przed zakażeniem nigdy nie ma. W sytuacji, gdyby rozstrzygano, czy w gabinecie doszło do zakażenia pacjenta - w pierwszej kolejności sprawdzane będzie to, czy spełniono wymogi, które zostały wyznaczone przez ministra zdrowia, GIS czy konsultantów krajowych - uważa Rafał Janiszewski  

Prawnik przypomina, aby w każdym gabinecie była przede wszystkim wdrożona procedura bezpieczeństwa, która dotyczy lekarzy, personelu medycznego i pomocniczego oraz pacjentów. Ta procedura powinna być przedstawiona wszystkim pracownikom, którzy muszą się z nią zapoznać oraz potwierdzić, że się z nią zapoznali. Właściciel lecznicy musi stale nadzorować, czy wszyscy jego pracownicy się do tej procedury stosują.

Według rozmówcy portalu cowzdrowiu.pl, prowadzący praktykę lekarską powinien posiadać też dowody zakupu środków ochrony indywidualnej. To element potwierdzający, że procedury bezpieczeństwa są stosowane w gabinecie. W kontekście ewentualnego pozwu ze strony pacjenta pomocne mogą być także rejestr sterylizacji sprzętu oraz rachunki z pralni, do której oddawane są środki wielorazowego użytku.

Pacjent to jedno, ale prowadząc leczenie w warunkach epidemii trzeba mieć na uwadze, że w lecznicy pojawić się może także pracownik stacji sanitarno - epidemiologicznej, który zechce skontrolować stosowany reżim sanitarny.

O ile wszelkie zasady bezpieczeństwa ochrony przed zakażeniami są dopełnione to pacjent będzie musiał udowodnić, że do zakażenia doszło w gabinecie. Jest to bardzo trudne, zważywszy, że okres wylęgania się wirusa jest długi.

Z punktu widzenia prowadzącego placówkę medyczną kluczowe jest udowodnienie, że u niego przestrzega się zasad bezpieczeństwa. - Rekomenduję, aby procedury obowiązujące w gabinecie były nawet bardziej rygorystyczne, niż te wydane przez ministra zdrowia, GIS czy konsultantów - uważa Rafał Janiszewski.

- To właściciel gabinetu stomatologicznego musi osobiście pilnować czy jego pomoc myje ręce. Należy przeprowadzać okresową kontrolę i szkolenia dla personelu. To właśnie oznacza „dołożenie należytej staranności”. Nie jest ważne, jak długo to szkolenie będzie trwało, ale przedstawmy naszemu personelowi procedury mycia rąk w gabinecie i dopilnujmy, by po szkoleniu podpisali dokument, że wzięli w tym szkoleniu udział. Sporządzajmy notatki: w dniu takim a takim przeprowadziliśmy kontrolę stosowania w gabinecie środków ochrony osobistej - wymienia prawnik .

Warto przedstawiać pacjentom procedury sanitarno – epidemiczne, które obowiązują w gabinecie i to zanim osoba leczona skorzysta z usługi.

W  czasie epidemii lecznice powinny swoich pacjentów szczegółowo informować nie tylko o tym, na czym będzie polegało leczenie oraz jakie i z jakim prawdopodobieństwem zdarzenia niepożądane mogą się wydarzyć, ale również jakie wprowadzono szczególne zasady bezpieczeństwu w związku z koronawirusem. Takie informacje powinny znajdować się na stronach internetowych gabinetów oraz powinny być przedstawiane pacjentom podczas rejestracji telefonicznej czy on-line.

Więcej: cowzdrowiu.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
pacjenci   gabinety stomatologiczne   COVID-19  

POLECAMY W SERWISACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.