PARTNER PORTALU
partner portalu

Koronawirus: Andrzej Cisło – dentobusy to dobry kierunek

ms
03-04-2020, 14:27
Koronawirus: Andrzej Cisło – dentobusy to dobry kierunek Andrzej Cisło, wiceprezes NRL i przewodniczący Komisji Stomatologicznej NRL (foto: Fotolia/PTWP)
Dla osób z COVID-19 opieka stomatologiczna w nagłych przypadkach, np. ból zęba, będzie wykonywana w dentobusach. Mobilne gabinety dentystyczne mają stacjonować przy szpitalach jednoimiennych, ale w razie potrzeby będą mogły dojechać bezpośrednio do pacjentów. Zapytaliśmy jak ocenia to rozwiązanie Andrzej Cisło, wiceprezes NRL i przewodniczący Komisji Stomatologicznej NRL?

- To kierunek, który postulowaliśmy. Zasadne jest, aby w czasie epidemii wykorzystać potencjał dentobusów. Pojazdy można stosunkowo łatwo poddać dezynfekcji, tak jak czyni się to w przypadku karetek pogotowia. Są inne plusy tego rozwiązania, gdyż mobilne gabinety dentystyczne mogłyby nie tylko stacjonować przy szpitalach jednoimiennych, ale także – w razie potrzeby – dotrzeć do pacjenta przebywającego w leczeniu domowym (taka jest koncepcja NFZ – przyp. red.). Oczywiście należy opracować ścisłe procedury, zapewniające bezpieczne przejście do pojazdu pacjenta zakażonego lub wejście ekipy medycznej z przenośnym unitem do mieszkania. Grupa pacjentów będących w kwarantannie  – co wynika z informacji NFZ, miałaby jednak trafiać do wydzielonych, należycie zabezpieczonych gabinetów stomatologicznych. Komunikat NFZ nie wyjaśnia tylko jak miałyby one do tych gabinetów dotrzeć, gdyż osoby w kwarantannie nie mogą opuszczać mieszkania.

Zarządzenie prezesa NFZ przewidziało odrębne finansowanie świadczeń dla tych dwóch grup pacjentów.

Pozostaje sprawa pacjentów zdrowych i nieobjętych żadnym nadzorem:
Samorząd lekarski zwraca po raz kolejny uwagę na fakt, że realizacja świadczeń gwarantowanych w ramach pomocy doraźnej jest zdecydowanie źle wyceniona. Stawki oferowane w ramach kontraktów nie wystarczały na pokrycie wydatków w czasach stabilizacji epidemicznej, teraz koszt bezpiecznego świadczenia usług stomatologicznych poszybował w górę.

Prawdopodobnie kolejną specyfiką stomatologii jest rażąco niska wycena świadczeń pilnych (związana z tym, że rozliczana nie jest wizyta, a konkretne świadczenie – nisko wycenione w przypadku świadczeń doraźnych). Niezależnie ile potrwa stan epidemii, prostym ruchem można podnieść wartość tych świadczeń, która dziś nie pokrywa nawet kosztu środków ochrony indywidualnej.

infoDENT24.pl zapytał także o ocenę sytuacji kiedy to OW NFZ publikują długie listy świadczeniodawców, do których mogą się udać pacjenci - o ile szukają pomocy stomatologicznej. List te, aktualizowane codziennie lub co kilka dni, zawierają po kilkaset pozycji. Tymczasem większość podanych telefonów do gabinetów dentystycznych milczy.

Taką sytuację trzeba wyjaśnić. Być może urzędnicy nie mają aktualnej wiedzy, które gabinety funkcjonują, a które nie. Być może problem jest po stronie świadczeniodawców, którzy nie informują płatnika o zawieszeniu działalności.

Komisja Stomatologiczna NRL informowała o warunkach złożenia oświadczenia o braku możliwości udzielania świadczeń, które należałoby wysłać do NFZ. Fundusz musi dać jasny komunikat, że skorzystanie przez świadczeniodawcy z takiej opcji nie będzie skutkowało późniejszymi problemami we współpracy.

Na stronach Oddziałów NFZ aktualizowane są listy pracujących gabinetów i są one dość długie. Trzeba ufać, że każdy kto z powodu niemożności udzielania świadczeń zawiesił przyjęcia - zgłosił to. Nie chcę dopuszczać myśli, że fakt niezgłoszenia zawieszenia może wynikać z obaw placówek stomatologicznych przed konsekwencjami, które mogłyby pojawić się w dalszej współpracy z NFZ.

Czytaj także: Koronawirus: dentobusy na pierwszej linii

Podobał się artykuł? Podziel się!

POLECAMY W SERWISACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.