PARTNER PORTALU
partner portalu

Jak odebrać od pacjenta zgodę na leczenie?

kan
21-02-2020, 10:07
Jak odebrać od pacjenta zgodę na leczenie? Zgoda pacjenta na leczenie pozwala uniknąć lekarzowi kłopotów w razie wystąpienia powikłań (fot. pixabay)
Zgoda na leczenie jest jednym z najważniejszych elementów w procesie obsługi pacjenta. W rzeczywistości ile placówek medycznych, tyle sposobów uzyskiwania zgody na udzielanie świadczeń zdrowotnych. Od niemal całkowitego jej bagatelizowania, po skrajny formalizm wsparty wielostronicowymi formularzami, których nikt nie czyta…

Jak zatem rozsądnie podejść do tej kwestii i jak sprawić, by zgoda na leczenie nie tylko była prawnie skuteczna, ale i zabezpieczała i lekarza i  placówkę w przypadku ewentualnych skarg i roszczeń pacjentów, radzi Bartłomiej Achler, adwokat, specjalista z zakresu prawa medycznego, doradzający podmiotom leczniczym, jak zgodnie z prawem prowadzić działalność leczniczą. 

Bez zgody pacjenta właściwie nie należy przystępować do leczenia, najdobitniej dowodzą tego orzeczenia Sądu Apelacyjny w Szczecinie:
 ...Brak świadomej zgody pacjenta nadaje zachowaniu lekarza cechy czynu niedozwolonego, co uzasadnia odpowiedzialność zakładu opieki zdrowotnej za wszystkie negatywne następstwa wykonanego zabiegu – nawet wówczas, gdy był on wykonany zgodnie z zasadami sztuki medycznej.

czy Sądu Najwyższego:
...pacjent wyrażając zgodę na zabieg bierze na siebie ryzyko zwykłych powikłań pooperacyjnych (…)
...brak zgody pacjenta na określony zabieg (rodzaj zabiegów) jest dla lekarza wiążący (…) natomiast w wypadku wykonania zabiegu – delegalizuje go.

Wadliwa zgoda na leczenie może zatem dla lekarza  skutkować odpowiedzialnością cywilną, zawodową, a nawet karną. Zgoda pacjenta jest kluczowa dla ustalania, że świadczenia zdrowotne zostały udzielone pacjentowi legalnie. 

Kiedy zgoda na leczenie jest skuteczna?
W wielu placówkach proces udzielania świadczeń zaczyna się od podpisania licznych formularzy, w tym formularza zgody na udzielanie świadczeń zdrowotnych. Tymczasem zapomina się, że samo wyrażenie przez pacjenta zgody na leczenie powinno zostać poprzedzone uzyskaniem przez niego informacji o zakresie leczenia.

Polskie prawo mówi bowiem o tzw. zgodzie objaśnionej, zwanej też zgodą poinformowaną.
Oznacza to, że przed podjęciem decyzji o wyrażeniu zgody na leczenie (lub o odmowie takiej zgody) pacjent powinien zostać poinformowany o:
swoim stanie zdrowia,
rozpoznaniu,
możliwych i proponowanych metodach diagnostycznych i leczniczych,
dających się przewidzieć następstwach zastosowania lub niezastosowania proponowanych metod, wynikach leczenia, rokowaniach.

W praktyce sądowej podkreśla się, że pacjent powinien uzyskać również informację o alternatywnych procedurach medycznych, a także o możliwości odmowy na leczenie i jej skutkach.

Co istotne, informacja, jakiej lekarz lub personel medyczny udziela pacjentowi, powinna być nie tylko możliwie najbardziej kompleksowa, ale przede wszystkim przystępna. W  interesie lekarza, bowiem leży upewnienie się, że pacjent zrozumiał, co do niego mówi.

Jak obszerna ma być informacja i kto ma jej udzielić?
To, jakie konkretnie informacje lekarz zechce przekazywać pacjentowi, będzie zależało oczywiście od indywidualnego przypadku. W praktyce najwięcej trudności sprawia ustalenie, o jakich możliwych następstwach i powikłaniach, powinien wiedzieć pacjent przed wyrażeniem zgody na leczenie.

SŁOWA KLUCZOWE
dentysta   zgoda pacjenta   zgoda na leczenie  

POLECAMY W SERWISACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.