PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Inspektor sanitarny w gabinecie stomatologicznym posłużył się wiedzą potoczną

06-10-2012, 23:15
Inspektor w gabinecie stomatologicznym
Inspektor w gabinecie stomatologicznym
Sprawdź jakie ustalenia poczynił Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Lublinie w trakcie kontroli przeprowadzonej w jednym z gabinetów stomatologicznych. Okazuje się, że zakres kompetencji PPIS wynika nie tylko z litery prawa, ale także z powszechnego pojmowania zagrożenia chorobami zakaźnymi. Przekonała się o tym właścicielka kontrolowanego gabinetu stomatologicznego, która zaskarżyła do NSA decyzje pokontrolne podjęte przez inspektorów PPIS. Sąd skargę tę odrzucił (wyrok I OSK 71/11).

Stanowisko inspektorów

W trakcie kontroli przeprowadzonej w jednym z gabinetów stwierdzono:

- brak dat sterylizacji na pakietach ze sprzętem stomatologicznym po sterylizacji;

- występowanie nieszczelności w miejscu zamknięcia opakowania sterylizacyjnego;

- nieprawidłowe postępowanie z drobnym sprzętem stomatologicznym.

Stan taki, w opinii PPIS, groził przenoszeniem chorób zakaźnych podczas wykonywania zabiegów stomatologicznych (stanowił bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia pacjentów).

Nieszczelność opakowania sterylizacyjnego powoduje, że znajdujące się w nim narzędzia medyczne nie są sterylne, a brak dat sterylizacji uniemożliwia określenie przydatności pakietów po sterylizacji. Tymczasem tylko zapewnienie warunków skutecznej sterylizacji narzędzi medycznych i prawidłowe jej wykonywanie eliminuje możliwość przenoszenia drobnoustrojów dowodzili kontrolerzy PPIS.

Stanowisko właścicielki gabinetu stomatologicznego

Z takim werdyktem nie chciała się zgodzić właścicielka gabinetu stomatologicznego. Stwierdziła ona, że nie ma przepisów, które nakładałyby obowiązek wskazywania dat sterylizacji na pakietach ze sprzętem stomatologicznym po sterylizacji. Poza tym w gabinecie są przestrzegane procedury postępowania z pakietami sterylizacyjnymi.

Właścicielka gabinetu chciała wiedzieć na jakiej podstawie stwierdzono nieszczelność opakowań z narzędziami skoro nie zostały przeprowadzone żadne testy, ani nie wykazano, że ewentualna nieszczelność może powodować zagrożenie dla życia lub zdrowia.

Skarżąca uważała, że zasady dezynfekcji i sterylizacji wyrobów medycznych powinny wynikać wyłącznie z instrukcji producentów wyrobów medycznych, a do tych bezwzględnie się stosowała. W ocenie autorki skargi kasacyjnej nie ma przepisów, które nakładałyby obowiązek datowania pakietów sterylizacyjnych.

Poza tym składająca skargę twierdziła, że gabinet stomatologiczny nie jest zakładem opieki zdrowotnej.

Stanowisko NSA

NSA uznał, że wymagania sanitarne nie są określone wprost przepisami prawa, ale - jak podkreślił Sąd I instancji wymagania takie mogą wynikać także z wiedzy i doświadczenia profesjonalistów. Wymóg sterylności narzędzi inwazyjnych czy opatrunków jest oczywisty zarówno w zakresie wiedzy potocznej jak i w oparciu o przepisy prawa. Mówi o tym m.in. par. 36 rozporządzenia ministra zdrowia z 10 listopada 2006 roku w sprawie wymagań, jakim powinny odpowiadać pod względem fachowym i sanitarnym pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2006 r. nr 213 poz. 1568).

NSA nie zgodził się także, z tezą, iż gabinet stomatologiczny nie jest zakładem opieki zdrowotnej. W czasie, w którym przeprowadzano kontrolę obowiązywał przepis art. 1 ust. 1 ustawy z 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89).

NSA nie miał wątpliwości, że skarżąca zajmowała się udzielaniem świadczeń zdrowotnych, o czym mowa w art. 1 ust. 1 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej i miały do niej zastosowanie przepisy ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi. A skoro tak, to państwowy inspektor sanitarny miał nie tylko prawo, ale obowiązek nakazać usunięcie stwierdzonych uchybień.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

POLECAMY W SERWISACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.