PARTNER PORTALU
partner portalu

Gdy pacjent poskarży się w NFZ na dentystę

en
15-05-2020, 09:40
Gdy pacjent poskarży się w NFZ na dentystę Kontrola NFZ funkcjonowania gabinetu stomatologicznego może być skutkiem skargi pacjenta (fot. pixabay)
Co się dzieje, jeśli pacjent składa w NFZ skargę na dentystę? Takie pytanie - niestety - może być coraz częstszym problemem w dobie koronawirusa.

Nadmiernie roszczeniowy pacjent, który zna swoje prawa i potrafi ich dochodzić nie należy już do rzadkości. A taki niezwłocznie pisze skargę, przesyłając ją do NFZ, Rzecznika Praw Pacjenta, Ministra Zdrowia, Rzecznika Praw Obywatelskich, gdy nie uzyska od lekarza tego, czego chce, pisze na swoim blogu radca prawny Gabriela Jędrys, zajmująca się prawem medycznym w prowadzonej przez siebie kancelarii prawniczej w Krakowie. 

Co zatem będzie się działo, jeśli skarga złożona w NFZ  jest zasadna?
Fundusz nie wszczyna postępowania kontrolnego, tylko wysyła kopię skargi pacjenta do świadczeniodawcy wraz z pismem, w którym zobowiązuje do złożenia pisemnych wyjaśnień w podanym terminie. Pismo takie podpisane jest przez dyrektora oddziału wojewódzkiego Funduszu lub osobę przez niego upoważnioną.

Fundusz działa wówczas na podstawie art. 61w ustawy o świadczeniach, tzn. przeprowadza czynności sprawdzające, które najczęściej kończą sprawę. Trzeba jednak pamiętać, że nie jest to postępowanie kontrolne, bo kontrola wszczynana jest obecnie wyłącznie przez prezesa NFZ i toczy się na zmienionych zasadach.

Jednak dentysta musi Funduszowi na pismo odpowiedzieć w terminie, a w nim ustosunkować się do skargi pacjenta, czyli ustalić jaka była sytuacja, której skarga dotyczy.

Lepiej się pokajać
Jeżeli ze skargi wynika, że pacjentowi odmówiono wykonania badań, których się domagał, a nie było dla ich przeprowadzenia uzasadnienia medycznego, albo jeżeli domagał się przyjęcia przez  lekarza bez kolejki, a jego stan zdrowia nie uzasadniał konieczności natychmiastowego przyjęcia, to nie ma się czego obawiać, uspokaja radca prawny.

Gorzej  jeśli pacjent ma rację i okaże się że pracownik w rejestracji był wyjątkowo niemiły, udzielił błędnych informacji pacjentowi, naruszył jego godność, co pacjent skwapliwie nagrał i wykorzystał, albo została pobrana opłata mimo że pacjentowi przysługiwało świadczenie zdrowotne w ramach ubezpieczenia? Albo pacjent sprawdził w ZIP-ie że udzielono mu innego świadczenia niż tam wykazane, albo co gorsza, nigdy w gabinecie nie był i nie korzystał ze świadczeń?

W takiej sytuacji lepiej się przyznać, przeprosić pacjenta i NFZ, zapewnić że więcej się to nie powtórzy a pieniądze zwrócić, bo najpewniej opłata została pobrana przez pomyłkę i świadczenie też wykazane do NFZ przez pomyłkę.

Następnie pozostaje czekać na łagodny wymiar kary umownej. Niestety, jest podstawa prawna do jej nałożenia, mimo że postępowania kontrolnego nie było, w art. 61x ustawy o świadczeniach.

A jeśli istotne wątpliwości zdaniem NFZ nie zostaną usunięte na skutek złożenia wyjaśnień lub zgoła przez zapomnienie to wyjaśnienia nie wpłyną do NFZ, to wtedy Prezes NFZ może wszcząć procedurę kontrolną, przy czym zakres kontroli nie musi się ograniczać do jednej skargi pacjenta.

Zatem wniosek płynie stąd jeden, podkreśla Gabryjela Jędrys - skargi pacjenta nie można zlekceważyć i należy zadbać o treść udzielanych wyjaśnień!

Więcej: umowynfz.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
NFZ   roszczenia pacjentów  

POLECAMY W SERWISACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.