PARTNER PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Co załatwi pacjent w punkcie rejestracji? NFZ wylicza. Pokaźna lista

Autor: miro • Źródło: NFZ
03-08-2022, 06:33
Co załatwi pacjent w punkcie rejestracji? NFZ wylicza. Pokaźna lista Co można załatwić w punkcie rejestracji lecznicy NFZ Fot. AdobeStock
Pracownik rejestracji w lecznicy, świadczącej usługi na NFZ, nie powinien ograniczać się tylko do ustalenia terminu wizyty. Są pewne zasady, o których pacjenci nie zawsze wiedzą. Te najważniejsze przypomina NFZ.
  • Rejestracja w lecznicy NFZ nie może wyznaczać konkretnych dni lub godzin na zapisywanie się pacjentów do konkretnych lekarzy
  • O ile terminy wizyt u lekarzy są odległe - pracownik rejestracji ma obowiązek wskazać pacjentowi miejsce, gdzie rozpoczęcie lub kontynuowanie leczenie będzie zrealizowane w krótszym terminie
  • Każda dostępna forma zapisywania się na wizytę jest równoprawna, nie wolno jednej preferować kosztem innej np. osobistego stawiennictwa od zgłoszenia telefonicznego       

NFZ przypomina, że punkt rejestracji jest miejscem, w którym poza możliwością zapisania się do lekarza, pacjent powinien uzyskać kompletną informację dotyczącą:

  • świadczeń dostępnych w placówce,
  • czasu oczekiwania,
  • form i terminów zapisu do lekarza,
  • wymaganych dokumentów potrzebnych do przyjęcia,
  • miejsca wykonania zleconych przez lekarza badań diagnostycznych  np. RTG,
  • zasad udostępniania dokumentacji medycznej,
  • organizacji pracy przychodni.

 Pacjent może zarejestrować się u świadczeniodawcy:

  • zgłaszając się osobiście,
  • uzgadniając termin telefonicznie,
  • za pośrednictwem osoby trzeciej,
  • jeżeli placówka dysponuje odpowiednim oprogramowaniem, również drogą elektroniczną.

Podczas rejestracji pacjent powinien otrzymać  informację o dacie i godzinie wizyty. Na wizytę u lekarza pacjent ma prawo zapisać się w godzinach pracy punktu rejestracji. Wskazywanie przez świadczeniodawcę konkretnych dni lub określonych godzin do  zapisywania się jest niezgodne z prawem.

Termin przyjęcia przez lekarza

Przy zapisywaniu zgłaszających się pacjentów należy pamiętać, że:

  • świadczenia powinny być udzielane w możliwie najkrótszym terminie,
  • świadczeniodawca jest zobowiązany do przyjęcia pacjenta w ustalonym terminie,
  • jeżeli wskazany termin wizyty w poradni  jest odległy, pacjent powinien uzyskać informację o możliwości skorzystania z leczenia w innych  placówkach mających umowę z NFZ.

Gdy pacjent jest objęty planowym leczeniem, termin kolejnej wizyty powinien zostać ustalony podczas bieżącej wizyty u lekarza. Pozwoli to na zachowanie ciągłości opieki medycznej.

W razie wystąpienia okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili ustalania terminu udzielenia świadczenia, a które uniemożliwiają jego dotrzymanie, należy poinformować pacjenta o zmianie tego terminu w każdy dostępny sposób (np. telefonicznie).

Przy udzielaniu świadczeń nie obowiązuje rejonizacja.

Podobał się artykuł? Podziel się!

POLECAMY W SERWISACH