PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Co wydarzy się w cyfryzacji medycyny w 2021?

en
29-01-2021, 13:29
Co wydarzy się w cyfryzacji medycyny w 2021? e-dokumentacja wypiera tradycyjną dokumentację medyczną (fot. unsplash)
W 2021 r. ma rozpocząć się wymiana elektronicznej dokumentacji medycznej między placówkami medycznymi. Jakie będą zasady obiegu tego typu dokumentów?

W tym roku przyspieszy proces "elektronizacji" dokumentacji medycznej (EDM).

- Różnica między elektroniczną dokumentacją medyczną a dokumentacją klasyczną (tyle że prowadzoną w formie elektronicznej), jest po krótce taka, że oprócz recept i skierowań, są nią dokumenty, które mocą rozporządzenia ministra zdrowia zostaną do niej zaliczone. Nic nie wskazuje na to, aby w najbliższym czasie dokumentem EDM stała się historia choroby, ale z pewnością kiedyś to nastąpi - mówi Andrzej Cisło, wiceprezes NRL i przewodniczący KS NRL.

Czytaj także: Stan cyfryzacji w placówkach medycznych: ankieta NRL

Poradnia, która będzie miała obowiązek tworzenia EDM z każdej wizyty lekarskiej (czyli tzw. zdarzenia lekarskiego) będzie wysłać do platformy gromadzenia danych o zdarzeniach medycznych P1 raport o ściśle określonym zakresie. Całą operację wykona oczywiście program komputerowy, wśród danych dotyczących lekarza i podsumowujących samo zdarzenie medyczne (czyli kto, komu i kiedy wykonał jaką procedurę i z jakiego powodu) dołączone będą także dane dotyczące samej dokumentacji medycznej, a te obejmują:

- identyfikator nadawany przez system usługodawcy,
- rodzaj dokumentacji,
- data wytworzenia dokumentacji,
- tryb udostępnienia (on-line czy off-line),
- adres repozytorium, w którym jest przechowywana dokumentacja medyczna.

Wytworzony dokument, czyli elektroniczna karta wizyty lekarskiej zostanie przesłany do repozytorium elektronicznej dokumentacji medycznej. A to po  to, żeby pacjent, odwiedzając gabinet innego lekarza czy lekarza dentysty, mógł w pełni skorzystać z prawa dostępu do swojej dokumentacji medycznej. 

Nadal konieczna zgoda pacjenta
Jeśli inny lekarz będzie chciał uzyskać wgląd w dokumentację wytworzoną przez swojego kolegę, to jego komputer będzie musiał wygenerować do systemu informacji medycznej żądanie udostępnienia tej dokumentacji. Po czym nastąpi to, co w fachowym języku nazywa się autoryzacją zgody pacjenta na dostęp do jego dokumentacji medycznej, zatem system informacji medycznej musi w jakiejś formie zapytać pacjenta czy zgadza się na udostępnianie lekarzowi informacji wytworzonej gdziekolwiek wcześniej.

Po uzyskaniu zgody system prześle do gabinetu lekarza informację będącą kluczem pozwalającym pobrać dokumentację nowego pacjenta z repozytorium. Zatem ważnym elementem EDM jest adres repozytorium, w którym ta dokumentacja się znajduje, bo na jego podstawie zostanie pobrana dokumentacja  konkretnego pacjenta. 

SŁOWA KLUCZOWE
dokumentacja medyczna  

POLECAMY W SERWISACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.