CED: jak chronić dobre imię dentystów szkalowanych w internecie

Rada nie neguje zjawiska wyrażania w internecie opinii przez pacjentów, ponieważ pomagają one dentystom utrzymać wysokie standardy realizowanych świadczeń, wyzwalają chęć podnoszenia umiejętności zawodowych. CED przypomina jednak, że ze względu na fakt, iż świadczenia opieki zdrowotnej to usługi oparte głównie na zaufaniu, wszelkie niezweryfikowane informacje, dotyczące praktyki dentystycznej, mogą mieć poważne negatywne konsekwencje oddziałujące na stomatologów.
W ostatnich latach wzrosła popularność platform internetowych. Za ich pośrednictwem pacjenci mogą wyrażać opinie oceniające praktyki dentystyczne lub konkretnego dentystę.
Część pacjentów czasami przegląda takie opinie, aby podjąć decyzję o wyborze dentysty. CED przewiduje, że znaczenie ocen on line będzie rosło.
W przeciwieństwie do firm funkcjonujących w innych branżach, dostawcy usług medycznych często nie są w stanie zareagować na zarzuty (wymóg dochowania tajemnicy lekarskiej). Nieuzasadnione zarzuty, fałszywe oskarżenia mogą doprowadzić do wymiernej szkody po stronie dentysty. Niesprawiedliwe oskarżenia dotyczyć mogą m.in. planu leczenia i opłat za świadczenia.
W wielu krajach dostępne są oceny online lekarzy dentystów, które pozwalają użytkownikom zamieszczać obraźliwe komentarze, sprzyjające nękaniu pracowników medycznych. Szkodliwe wpisy mogą być fałszywe oraz obraźliwe. Informacje takie często naruszają prawa poszczególnych dentystów.
W ocenie CED, większość platform internetowych nie podlega żadnym certyfikatom ani kodeksom postępowania, co czyni dentystów szczególnie atrakcyjnym celem anonimowych wpisów. Często stomatolodzy mogą nawet nie mieć świadomości istnienia konkretnych niepochlebnych recenzji, a nawet witryn je zamieszczających. Nie ma żadnej kontroli weryfikującej czy recenzent, dzielący się swoim doświadczeniem, jest realnym pacjentem dentysty, czy może reprezentantem konkurencji.
CED uważa, że istnieje pilna potrzeba kontroli (moderowania) takich stron, aby wyeliminować fałszywe opisy świadczonych usług.
CED zaleca opracowanie zestawu kryteriów funkcjonowania platform internetowych oceniających dentystów, aby zapewnić pacjentom rzetelne i dokładne informacje.
Pierwszą próbę ustanowienia kryteriów jakości na poziomie UE podjęto w 2002 r., kiedy to Rada Europejska poparła inicjatywę, aby opracować podstawowy zestaw kryteriów jakości dla stron internetowych dotyczących zdrowia. W ramach tej inicjatywy Komisja Europejska opublikowała oficjalny dokument określający kryteria jakości dla stron internetowych oferujących pacjentom informacje w zakresie zdrowia.
W tym samym czasie w niektórych państwach członkowskich opracowano i przyjęto szczegółowe kryteria jakości stron internetowych zawierających oceny dentystów online.
CED zaleca następujące kryteria oceny dentystów online:
- Treści zamieszczane w internecie powinny być zgodne z ustawodawstwem krajowym i ogólnym rozporządzeniem UE o ochronie danych, które wymaga gromadzenia i przetwarzania danych osobowych uczciwie i zgodnie z prawem.
- Ocena powinna być przeprowadzana wyłącznie między pacjentem a usługodawcą, aby uniknąć fałszywych, powielanych i subiektywnych komentarzy, które mogą być obraźliwe i wprowadzające w błąd.
- Konieczność zapewnienia identyfikacji właściciela platformy internetowej (m.in. znajomość prawdziwych danych kontaktowych właściciela platformy).
- Niezbędna identyfikacja podmiotów finansujących stronę internetową.
- Konieczność zamieszczania informacji o stopniu aktualizacji treści zamieszczonych na stronie.
- Określenie precyzyjnych zasad dotyczących ochrony prywatności, zarządzania danymi, usuwania treści i przekazywania ich osobom trzecim.
- Należy jasno rozdzielać treści informacyjne od treści reklamowej.
- Powinna widnieć klauzula (oświadczenie) informująca, że wszystkie stanowiska są indywidualne odzwierciedlające osobiste opinie pacjentów.
- Powinna być zapewniona możliwość wyszukiwania ocen poszczególnych dentystów.
- Stosowany system ocen powinien być łatwy do zrozumienia.
- Oceniający powinni móc być identyfikowani przez właściciela platformy internetowej (odpowiedni proces rejestracji lub inne środki identyfikacji elektronicznej).
- Opinie powinny być konstruowane z uwzględnieniem przynajmniej kilku zasadniczych kryteriów: ogólne wrażenie; profesjonalizm; wyposażenie, komunikacja.
- Pacjenci powinni być zobowiązani do potwierdzenia, że osobiście otrzymali leczenie lub usługi, które komentują, oraz do określenia daty otrzymania leczenia lub usługi.
- Wszystkie wpisy powinny być monitorowane, a w razie potrzeby, edytowane i usuwane.
- W przypadku ocen, które są dokuczliwe, nienawistne - właściciel platformy internetowej powinien ponosić odpowiedzialność za usunięcie takich treści.
- Powinna istnieć ochrona przed wprowadzającymi w błąd oświadczeniami i obraźliwymi komentarzami.
- Dentysta musi być informowany o celach przetwarzania informacji o nim, kategoriach danych, odbiorcach lub kategoriach odbiorców, istnieniu prawa dostępu do danych i ich poprawiania.
- Dentysta powinien móc skutecznie żądać usunięcia swoich danych osobowych, jeżeli ogólna polityka prowadzona przez właściciela witryny nie gwarantuje uregulowanych prawnie podstawowych praw i wolności dentysty.
- Dentyści muszą mieć możliwość odpowiadania, wyrażania sprzeciwu wobec komentarzy. (dla lekarzy dentystów, będących podmiotem komentarzy – odnoszenie się do nich powinno być zawsze możliwe - nie tylko otwarte dla osób zalogowanych).
- W przypadku uporczywie zamieszczanych treści dentysta powinien otrzymać informacje wskazujące mu sposoby obrony profesjonalnego imienia i reputacji.
CED zachęca krajowe stowarzyszenia dentystyczne do opracowania narzędzi potwierdzających zgodność platform oceniającymi lekarzy dentystów z wymienionymi kryteriami.
***
Rada Europejskich Dentystów (CED) jest europejskim stowarzyszeniem non-profit, które reprezentuje ponad 340 tys. lekarzy dentystów w całej Europie za pośrednictwem 33 krajowych stowarzyszeń dentystycznych i izb w 31 krajach europejskich.


Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
-
Ustawa o zawodzie lekarza i lekarza dentysty najczęściej zmieniana w 2020 r.
lexDENT -
Obowiązek sprawozdawczy w 2021 r.
lexDENT -
Koronawirus 18 stycznia: 52 zgony i 3271 zakażeń
newsDENT -
Dentysta dezynfekuje domy pacjentów chorych na COVID-19
newsDENT -
Lekarz dentysta Katarzyna Łoza-Sołtyk o szczepieniach przeciwko COVID-19
newsDENT -
Czego dentyści mogą się spodziewać, jeśli pandemia się nie skończy w 2021 r.
bizDENT -
Koronawirus 17 stycznia 2021 r.: 142 zgonów przy 6 055 zakażeniach
newsDENT -
Jaki SARS-CoV2 za dekadę?
techDENT
-
Lekarz dentysta i mały ZUS plus
lexDENT -
W szpitalach węzłowych szczepieni dentyści przeciwko COVID-19
newsDENT -
Z sądu: dentysta nie zawinił uszkodzenia nerwu trójdzielnego
lexDENT -
Dentyści wyłudzili pieniądze z Opolskiego OW NFZ
lexDENT -
Nowe druki recept pro auctore
lexDENT -
NRL o odpowiedzialności zawodowej za niesprawdzone informacje o szczepieniach przeciwko COVID-19
newsDENT -
Zabiegi planowe: lakoniczny komunikat NFZ
lexDENT -
OIL Gdańsk: rozliczenia kontraktów stomatologicznych
lexDENT
PRACA: OSTATNIE OGŁOSZENIA
-
lekarz dentysta
Rørvik. NORWEGIA, zagranica -
pomoc dentystyczna
Poznań , wielkopolskie -
lekarz dentysta
Trójmiasto, pomorskie -
lekarz dentysta
Włocławek, kujawsko-pomorskie
KURSY LAST MINUTE
-
Zastosowanie i praktyczne zabiegi...
Warszawa, mazowieckie -
Lekarz dentysta - przedsiębiorca i...
cała Polska, cała Polska -
Zastosowanie nici PDO i nici...
Warszawa, mazowieckie -
Rehabilitacja pacjentów bezzębnych w...
Gdańsk, pomorskie