
- Naczelna Izba Lekarska zachęca uczelnie medyczne do wzięcia udziału w ankiecie na temat poziomu kształcenia przyszłych lekarzy i lekarzy dentystów
- Celem samorządu lekarskiego jest poprawa systemu nauczania. Niektóre uczelnie medyczne mają zbyt małą bazę naukowo-dydaktyczną, co nie pozwala na optymalne przygotowanie studentów do zawodu lekarza
- Udział w ankiecie jest dobrowolny
Ankieta samorządu lekarskiego. Bada poziom kształcenia medyków
- Jako Naczelna Rada Lekarska aktywizujemy środowisko lekarskie w staraniach na rzecz jakości kształcenia i naprawienia systemu nauczania. Niestety aktualne prawodawstwo jest ułomnie skonstruowane w tym zakresie, ponieważ nawet jeśli uczelnia zostanie negatywne oceniona przez Polską Komisję Akredytacyjną, minister edukacji i szkolnictwa wyższego, który odpowiada za powołanie nowych wydziałów lekarskich, nie ma obowiązku uwzględniania jej opinii, czyli opinii specjalistów — zaznacza Damian Patecki, przewodniczący Komisji Kształcenia NRL.
Naczelna Izba Lekarska przygotowała ankietę skierowaną do uczelni prowadzących kierunki medyczne z pytaniami na temat warunków i wyników kształcenia przyszłych lekarzy.

Czytaj więcej
Polska mówi#aaa. Kampania PTS trwaPrezes NRL Łukasz Jankowski apeluje do rektorów szkół medycznych
Prezes Naczelnej Rady Lekarskiej Łukasz Jankowski w liście do rektorów zachęca do wzięcia udziału w ankiecie przygotowanej przez samorząd lekarski:
- Dbałość o jakość kształcenia lekarzy i lekarzy dentystów jest jednym z najważniejszych ustawowych obowiązków samorządu lekarskiego, (...) w imieniu Naczelnej Rady Lekarskiej zwracam się do Waszej Magnificencji z gorącą prośbą o wyrażenie zgody na wzięcie udziału w załączonej ankiecie dotyczącej kształcenia studentów na kierunku lekarskim oraz lekarsko-dentystycznym.
Informacje uzyskane tą drogą będą niezwykle cennym materiałem w toku prac analitycznych prowadzonych obecnie przez Komisję Kształcenia Medycznego i inne gremia robocze NRL.
Udzielenie odpowiedzi na pytania zawarte w naszej ankiecie, mającej rzecz jasna dobrowolny charakter, umożliwi zatem Naczelnej Izbie Lekarskiej nie tylko odtworzenie „fotografii rzeczywistości”, ale pozwoli również na sformułowanie wniosków dotyczących potrzeb i pożądanych kierunków rozwoju systemu kształcenia przed-dyplomowego kadr medycznych.
Jest to niezwykle istotne dla zawodowej przyszłości naszych młodszych koleżanek i kolegów i ich przyszłych pacjentów.
Jakość leczenia. Ściśle zależna od jakości kształcenia
Wyniki ankiety zostaną opublikowane i rozpowszechnione za pośrednictwem kanałów informacyjnych Naczelnej Izby Lekarskiej– napisał prezes NRL.
Celem ankiety jest także wychwycenie tych uczelni, które kształcą lekarzy pomimo niewystarczająco rozbudowanej bazy naukowo-dydaktycznej, tj. nie są przygotowane sprzętowo, nie posiadają własnego prosektorium, a niedobory w szeregach kadry akademickiej nie pozwalają na optymalne przygotowanie studentów do zawodu – dodaje Damian Patecki.
Ankieta NIL. Szczegółowe badanie poziomu nauczania
Ankieta Naczelnej Izby Lekarskiej — pytania do uczelni prowadzących kształcenie lub uzyskujących uprawnienia do edukacji na kierunku lekarskim i lekarsko-dentystycznym za rok akademicki 2021/22*
Dane ogólne
1. Ilu studentów poszczególnych roczników akademickich kształci Państwa uczelnia?
- na kierunku lekarskim
- na kierunku lekarsko dentystycznym (prosimy o uwzględnienie również tzw. English Division)
2. Ilu studentów wchodzi w skład grupy studenckiej?
Kadra naukowo-dydaktyczna, działalność naukowa
1. Ilu nauczycieli akademickich (z podziałem na pracowników badawczo- dydaktycznych, badawczych i dydaktycznych) związanych z kształceniem studentów na kierunku lekarskim/ lekarsko-dentystycznym zatrudnia uczelnia?
W odpowiedzi prosimy o uwzględnienie formy zatrudnienia, wymiaru godzin oraz faktu zatrudnienia w Uczelni jako podstawowym miejscu pracy.
2. Czy Uczelnia posiada umowę/porozumienie z innymi szkołami wyższymi prowadzącymi kształcenie na kierunku lekarskim/lekarsko-dentystycznym, w oparciu o które nauczyciele akademiccy zatrudnieni w państwa uczelni prowadzą zajęcia ze studentami w tych szkołach wyższych?
3. Ilu nauczycieli akademickich pracujących na Uczelni związanych z kształceniem lekarzy/lekarzy dentystów posiada tytuł/stopień naukowy:
- profesora
- doktora habilitowanego
- doktora?
4. Prosimy o podanie danych dotyczących dorobku naukowego uczelni wyłącznie w dziedzinie nauk medycznych w roku akademickim 2021/2022:
- liczba publikacji w czasopismach krajowych
- liczba publikacji w czasopismach zagranicznych
- liczba punktów MEiN/ liczba punktów IF
- liczba projektów badawczych.
Nauczanie przedmiotów przedklinicznych
1. Czy Uczelnia dysponuje własną bazą dydaktyczną w zakresie nauk podstawowych, w tym:
- prosektorium?
- zakładem/ pracownią patologii/patomorfologii?
- zakładem/ pracownią histologii?
- zakładem/pracownią fizjologii?
- zakładem/pracownią patofizjologii?
2. Jeżeli Uczelnia nie dysponuje własną bazą dydaktyczną w zakresie wymienionym w pkt III.1, to jak zorganizowana jest nauka przedmiotów podstawowych – w szczególności: anatomii prawidłowej, histologii, fizjologii, patofizjologii, patomorfologii?
3. Czy ćwiczenia z przedmiotów podstawowych odbywają się z użyciem:
- preparatów naturalnych?
- preparatów syntetycznych?
- wirtualnych pomocy naukowych?
4. Prosimy określić przybliżony udział procentowy wykorzystania preparatów naturalnych, syntetycznych oraz wirtualnych pomocy naukowych.
5. Czy w odniesieniu do osób, które studiują aktualnie w uczelni na kierunku lekarskim/lekarsko-dentystycznym, a wcześniej ukończyły inne studia medyczne (np. pielęgniarstwo lub ratownictwo medyczne) praktykowane jest zaliczanie zajęć z przedmiotów przedklinicznych z ukończonych wcześniej studiów? Czy praktyka taka ma miejsce z zachowaniem wymiaru godzin poszczególnych przedmiotów?
6. Czy uczelnia prowadzi obecnie inwestycje dotyczące rozwoju/modernizacji bazy dydaktycznej w zakresie nauk podstawowych? (w przypadku pozytywnej odpowiedzi prosimy o krótki opis tych zamierzeń).
Nauczanie przedmiotów klinicznych
1. Które przedmioty kliniczne są nauczane w oparciu o własną bazę dydaktyczną – t.j. w podmiotach leczniczych, dla których Uczelnia jest organem tworzącym?
2. Które przedmioty kliniczne są nauczane w oparciu o tzw. bazę obcą (bazę zewnętrzną) w odniesieniu do której Uczelnia posiada wyłączność na prowadzenie zajęć studenckich?
3. Które przedmioty kliniczne są nauczane w oparciu o tzw. bazę obcą (bazę zewnętrzną) w odniesieniu do której Uczelnia nie posiada wyłączności na prowadzenie zajęć studenckich?
4. Jaka jest łączna liczba łóżek szpitalnych dostępnych dla celów dydaktycznych?
5. W przypadku wykorzystania bazy zewnętrznej, jaki jest poziom referencyjności oddziałów szpitalnych, w których odbywają się zajęcia kliniczne (jeżeli ma to zastosowanie)?
6. Czy Uczelnia prowadzi obecnie inwestycje dotyczące rozwoju/modernizacji bazy dydaktycznej służącej nauczaniu przedmiotów klinicznych? (w przypadku pozytywnej odpowiedzi prosimy o krótki opis tych zamierzeń).
Wyniki nauczania
1. Ilu studentów nie uzyskało promocji na kolejny rok akademicki?
2. Jaki odsetek studentów w ostatnich 3 latach zdał (łącznie z terminami poprawkowymi) egzamin z:
- anatomii prawidłowej?
- histologii?
- fizjologii?
- patofizjologii?
- patomorfologii?
3. Jaki odsetek studentów w ostatnich 3 latach nie zdał egzaminu z przedmiotów wymienionych w pkt V.2?
- *Uczelnie, które rozpoczęły kształcenie na kierunku lekarskim i lekarsko-dentystycznym w roku akademickim 2021/22 proszone są o podanie danych za bieżący rok akademicki
- Nowe uczelnie, które rozpoczną kształcenie na kierunku lekarskim w roku akademickim 2023/2024 proszone są o podanie planowanych danych
Czytaj więcej
Kto odpowiada za pracę lekarza z uproszczonym pwz?Czytaj więcej
Otyłość zwiększa ryzyko raka jamy ustnej
Komentarze