
- Brak snu, duże obciążenie pracą i wysoko postawiona poprzeczka odciskają się na samopoczuciu studentów stomatologii
- Badano, czy relaksująca muzyka towarzysząca zajęciom praktycznym, podczas których przyszli stomatolodzy uczą się opracowywania ubytków próchnicowych pod wypełnienie, zmniejsza ich stres
- Okazuje się, że pod wpływem cichej muzyki o wolnym tempie znacząco poprawiły się wyniki studentów stomatologii podczas przedklinicznych ćwiczeń z preparacji zębów, informuje Journal of Dental Education
Student stomatologii. To student zestresowany
Rozwój kompetencji klinicznych to bardzo ważny elementem kształcenia przyszłych dentystów. Nowe trendy w metodach nauczania i oceniania nieustannie zmieniają standardy edukacyjne. Programy nauczania stomatologii również ulegają przemianom, ze względu na postęp w informatyce i technologii dentystycznej.
Kiedy studenci stomatologii po raz pierwszy trafiają do laboratorium symulacyjnego i zaczynają pracować na fantomach, ucząc się podstaw pracy takich jak przygotowanie ubytku i polerowanie, często są bardzo zestresowani.
Stresem płacą za dążenie do doskonałości, wielką ilość materiału teoretycznego, którą mają opanować, w dodatku muszą się wykazywać świetnymi umiejętnościami manualnymi i dużymi kompetencjami miękkimi. Niestety, starając się sprostać tym wszystkim wymogom prawie nie odpoczywają!

Czytaj więcej
Coraz mniej pacjentów liczy na NFZ. Wyniki ankiety CBOSTrudne zajęcia praktyczne. Muzyka złagodzi stres.
Cicha muzyka zmniejsza stres studentów stomatologii i poprawia ich wyniki podczas przedklinicznych ćwiczeń z preparacji zębów, dowodzą badania przeprowadzone w University of Eastern Finland.
Praca, która ukazała się w czasopiśmie Journal of Dental Education miała na celu ustalenie, czy muzyka oddziałuje na studentów stomatologii zmieniając ich:
- obawy,
- satysfakcję
- wydajność .
Badania nad muzyką w różnych środowiskach potwierdziły jej pozytywny wpływ na emocje i dobre samopoczucie. Dowody wskazują również, że może ona wspierać proces uczenia się.
Większa satysfakcja z zajęć
W badaniu pilotażowym porównano wyniki 36 studentów stomatologii na kursie kariologii podczas ćwiczeń na fantomach w laboratorium symulacji medycznej. Uczestnicy zostali podzieleni na dwie grupy, z których jedna wykonywała zadania bez muzyki w tle, a drugie towarzyszyła cicha powolna muzyka. W efekcie każdy z uczestników badania mógł przeprowadził przygotowanie trzonowca nr 36 pod wypełnienie słuchając muzyki i przy akompaniamencie jedynie odgłosów wydawanych przez sprzęt stomatologiczny.
Zbadano spostrzeżenia uczniów, a w celu analizy ich wyników przeprowadzono ilościowe pomiary wspomagane komputerowo.
Okazuje się, że ogólne zadowolenie uczniów z zajęć którym towarzyszyła relaksująca muzyka było wysokie. Badacze podkreślają, że muzyka osłabia odczuwany stres, jednocześnie zwiększając motywację do nauki i ćwiczeń.
Studenci sprawniej wykorzystywali czas podczas zajęć praktycznych, pracowali szybciej i lepiej opracowywali ubytki.
Według naukowców to badanie pilotażowe potwierdza celowość wykorzystania muzyki w przedklinicznym szkoleniu z zakresu kariologii. Co więcej warto byłoby też stosować ją podczas innych zajęć równie stresujących.
Komentarze