PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Komunikacja interpersonalna między dentystą, a pacjentem jako praktyczna umiejętność zawodowa

ms
12-08-2015, 06:56
- Kwestie pozamedyczne niejednokrotnie decydują o wyborze lekarza dentysty lub kontynuacji leczenia. Umiejętność skutecznego porozumiewania się dentysty z pacjentem przekłada się na ocenę jakości opieki dentystycznej - przekonuje Monika Filarowska, kierownik Zespołu Psychotraumatologicznego w Wojskowym Instytucie Medycznym w Warszawie, ekspert KIKO Business Solutions.

W gabinecie lekarskim, zarówno pacjent, jak i dentysta wysyłają liczne sygnały pozawerbalne, które mogą być wyrazem odczuwanych emocji, stopnia zrozumienia przekazywanych informacji, ale też jakości samej relacji dentysta - pacjent.

Jeżeli przekazujemy informacje na temat zaleceń dotyczących leczenia, stojąc do pacjenta tyłem i jednocześnie wypełniając dokumentacje medyczną, to nie tylko minimalizujemy szanse, że pacjent zrozumie i wykona zalecenia, ale też przekazujemy pozawerbalną informację, że bycie z pacjentem w kontakcie nie jest dla nas w tym momencie najważniejsze, odbywa się niejako przy okazji wykonywania innych procedur. W efekcie pacjent może opuścić gabinet z poczuciem, że dentysta nie był zainteresowany jego stanem i potrzebami.

Bądź tu i teraz
Bycie tu i teraz w kontakcie oznacza między innymi wykonywanie tylko jednej czynności na raz, co maksymalizuje efektywność działania. Pacjent będzie czuł się bardziej komfortowo w sytuacji, w której dentysta najpierw wytłumaczy mu przebieg procesu leczenia, a dopiero później przejdzie do jego realizacji, niż gdy dopiero podczas zabiegu będzie mówił o jego poszczególnych etapach. Najprostszym sposobem okazania pacjentowi, że jesteśmy z nim w kontakcie tu i teraz jest patrzenie mu w oczy podczas rozmowy.

Podsumowując, w najbardziej podstawowej formie, dobra opieka nad pacjentem zakłada słuchanie, zrozumienie i adekwatne reagowanie na potrzeby pacjenta. Informowanie na temat przebiegu procesu leczenia i jego skutków stanowi oznakę traktowania pacjenta z szacunkiem, jako osoby, która ma znaczący wpływ na wynik leczenia i może współdecydować o jego przebiegu. Efektem jest zdobycie zaufania pacjenta, co często jest równoznaczne z uzyskaniem w pacjencie lojalnego klienta, chętnego do kontynuowania leczenia. 

Efektywne porozumiewanie się wymaga cierpliwości, uważności i wysiłku wkładanego w proces rozwoju obu umiejętności. Zdecydowanie warto jednak podjąć się tego zadania, gdyż skuteczne porozumiewanie się z pacjentem stanowi źródło satysfakcji również dla lekarza. Co więcej, praca nad jakością sposobu w jaki się porozumiewamy może przynieść nam korzyści nie tylko na polu zawodowym, ale i każdym innym, na którym kluczowe jest bycie w kontakcie z drugim człowiekiem.

Zagadnienie komunikacji interpersonalnej miedzy lekarzem dentystą, a pacjentem jest przedmiotem międzynarodowego projektu COMDENT realizowanego w Polsce przez KIKO Business Solutions. Więcej o projekcie: www.comdent.co

POLECAMY W SERWISACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.