Komunikacja interpersonalna między dentystą, a pacjentem jako praktyczna umiejętność zawodowa

Relacja między dwojgiem ludzi, a tym właśnie jest spotkanie lekarza z pacjentem, nie istnieje w próżni. Odbywa się ona między dwiema osobami, które do gabinetu lekarskiego wnoszą własne: doświadczenia, potrzeby, obawy i oczekiwania. Komunikacja interpersonalna jest umiejętnością, którą możemy, a nawet powinniśmy doskonalić przez całe życie.
Zależności między lekarzem dentystą a pacjentem są z natury asymetryczne. Dentysta w tym kontakcie występuje w charakterze eksperta, posiada wiedzę, narzędzia i umiejętności, których pacjent nie ma. Do skutecznego przeprowadzenia jakiejkolwiek interwencji medycznej często jednak nie wystarczy sama wiedza merytoryczna, znajomość procedur i zdolność do ich wdrożenia. Nawet w medycynie, a może zwłaszcza w tej dziedzinie najbardziej - umiejętność efektywnej współpracy interpersonalnej jest decydująca o osiągnięciu zamierzonego celu.
Obecnie wielu pacjentów wymaga od swojego dentysty: pełnej uwagi, empatii, zrozumiałego objaśnienia zabiegu. Szukający pomocy dentysty chcą także mieć prawo do swobodnego wyrażania potrzeb, obaw, czy wątpliwości.
Badania wykazują, że niejednokrotnie to właśnie kwestie pozamedyczne decydują o wyborze dentysty lub kontynuacji leczenia. Wykazano, że umiejętność skutecznego porozumiewania się dentysty z pacjentem bezpośrednio przekłada się na ocenę jakości opieki dentystycznej, na stopień zaufania do dentysty i placówki medycznej oraz na sukces samego procesu leczenia (Mataki, 2000; Sondell, Söderfeldt, Palmqvist, 2002; Yamalik, 2005, Rozier, Horowitz, Podschun, 2011, Misra, Daly, Dunne, 2013).
Każdy człowiek posiada określony poziom zdolności do porozumiewania się, zależny m.in. od czynników osobowościowych i przebiegu procesu socjalizacji. Komunikacja interpersonalna jest umiejętnością i jak każda inna umiejętność może być ćwiczona i rozwijana. Istnieją zasady, których przestrzeganie może nam pomoc lepiej się porozumiewać. Najbardziej podstawowe z nich ograniczają się do trzech wskazówek:
Zatrzymaj się i posłuchaj
Efektywna komunikacja zaczyna się od słuchania. Słuchanie i słyszenie zarazem, są wyrazem uważności na drugą osobę oraz świadectwem naszej realnej obecności w kontakcie. Słuchanie otwiera drogę do rozumienia, uświadamia nam, że każda rzecz i każde doświadczenie jest odbierane subiektywnie. Aspekt leczenia, który dla lekarza wydaje się być naturalny i oczywisty w pacjencie może wywołać zaskoczenie i lęk. Jeżeli uważniej posłuchamy pacjentów bardzo szybko rozpoznamy jak wielu informacji na temat leczenia potrzebują, jakich emocji doświadczają i czy są skłonni do współpracy.
Zwróć uwagę na sygnały niewerbalne
Określenie "bycie w kontakcie z drugą osobą" trafnie oddaje idee komunikacji interpersonalnej. Poza warstwą werbalną, komunikację stanowi również cały wachlarz niewerbalnych reakcji drugiej osoby.
Strona: 1 z 3
- 1
- 2
- 3
- następna »

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
-
Od dzisiaj ułatwienia w zakupie leków. Ważne zmiany
lexDENT -
Ma je co czwarty Polak. Sprawdziliśmy, ile kosztują protezy zębowe na NFZ i prywatnie
newsDENT -
Trzy średnie krajowe dla lekarza specjalisty. Nowy szef NRL mówi, co uzdrowi system
newsDENT -
Konkurs na realizatora programu profilaktyki stomatologicznej. Wartość umowy 60 tys. zł
bizDENT -
Jaką wodą nie gasić pragnienia. Grożą poważne kłopoty
techDENT -
Przed urlopem koniecznie trzeba to zrobić. Radzą lekarze
techDENT -
Młodzi lekarze częściej mają syndrom wypalenia zawodowego. Badania naukowe
bizDENT -
Są wyniki konkursu. Projekt gabinetu stomatologicznego w czasach COVID-19
eduDENT
-
Podwyżki w ochronie zdrowia od 1 lipca. Nowa najwyższa pensja minimalna to 8210 zł
bizDENT -
Studia stomatologiczne. Nawet 50 kandydatów na jedno miejsce. Na dniach rusza rekrutacja
eduDENT -
Będzie nowy zawód medyczny. Nabór na specjalizację do 31 maja
newsDENT -
Czarny włochaty język po terapii antybiotykiem. Na te leki trzeba uważać
techDENT -
Lekarka wygrała w sądzie z ZUS. Sprawa dotyczyła wypłaty dodatkowych pieniędzy
lexDENT -
Higienistka dentystyczna zarobi nawet 33 tys. zł miesięcznie. Gdzie tyle płacą?
bizDENT -
Dodatkowa opłata u dentysty na NFZ bezprawna. RPP zajął stanowisko
lexDENT -
Studenci medycyny będą mieli więcej praktyk. Zapowiedź Ministerstwa Zdrowia
eduDENT
PRACA: OSTATNIE OGŁOSZENIA
-
lekarz dentysta
Marki, mazowieckie -
asystent/ka stomatologiczna
Warszawa, mazowieckie -
lekarz dentysta
Iłowo-osada, mazowieckie -
lekarz dentysta
Warszawa, mazowieckie
KURSY LAST MINUTE
-
MIKROCHIRURGICZNA RESEKCJA...
Gdańsk, pomorskie -
Konferencja dla lekarzy i techników...
Jachranka , mazowieckie -
Praktyczne aspekty implantacji -...
Warszawa, mazowieckie -
Zastosowanie i praktyczne zabiegi...
Warszawa, mazowieckie