
- Efektywna komunikacja z pacjentem – klucz do zaufania, akceptacji, wiedzy i zrozumienia - taki będzie temat organizowanego przez Dolnośląską Izbę Lekarską kursu
- Komunikacja z pacjentem nie jest najmocniejszą stroną polskich lekarzy, jak dowodzi raport Komisji Europejskiej i Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD)
- Termin kursu 23 września 2023 r.
Dobra komunikacja z pacjentem. To także warunek skutecznego leczenia
Według raportu Komisji Europejskiej i Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) w kwestii sytuacji opieki zdrowotnej w krajach UE polscy pacjenci źle oceniają jakość komunikacji ze swoim lekarzem. Pod tym względem Polska zajmuje jedno z ostatnich miejsc wśród wszystkich badanych państw.
Z danych OECD wynika, że jedynie:
- co trzeciemu pacjentowi jego lekarz dał możliwość zadawania pytań (33,6 proc., przy średniej europejskiej 83,2 proc.)
- mniej niż połowa pacjentów była zaangażowana w podejmowanie decyzji dotyczących opieki i leczenia (47,9 proc., przy średniej 78,3 proc.).
Ponadto polscy pacjenci narzekali, że lekarze poświęcają im mało czasu, a przekazywane przez nich informacje są trudne do zrozumienia.
Istnieje więc bardzo konkretna potrzeba poprawy relacji lekarz - pacjent. Komunikacja interpersonalna nigdy nie jest całkiem prosta, problemem mogą być dzielące rozmówców różnice osobowościowe, kulturowe, czy pokoleniowe.
W przypadku relacji lekarz–pacjent do czynników utrudniających kontakt dochodzą jeszcze dwa bardzo ważne: sytuacja i stan chorego (choroba jest źródłem wielu emocji, a dodatkowym obciążeniem są trudności wynikające z organizacji służby zdrowia) oraz sytuacja i stan lekarza (limity czasowe, duża liczba pacjentów, przepracowanie, zmęczenie). Dlatego o nieporozumienia, pomyłki, brak zrozumienia, konflikty jest bardzo łatwo. Sposobem na ich unikanie, a jeśli wystąpią rozwiązywanie, są umiejętności komunikacyjne pozwalające na łatwiejsze i skuteczniejsze zbieranie wywiadu chorobowego, stawianie trafnych diagnoz, przekonywanie pacjenta do stosowania się do lekarskich zaleceń oraz rozwiązywanie sytuacji trudnych, podkreśla Dolnośląska Izba Lekarska.

Czytaj więcej
Walka w sądzie o 22 tys. zł za uszkodzenie zębaJak dobrze rozmawiać z pacjentem. Kurs DILnet
Dolnośląska Izba Lekarska organizuje kurs z zakresu efektywnej Efektywna komunikacja z pacjentem – klucz do zaufania, akceptacji, wiedzy i zrozumienia.
Miejsce: Wrocław Al. Matejki 6
Termin szkolenia: 23 września, godz. 15:00
Uczestnikom przysługuje 6 punktów edukacyjnych. Kurs będzie prowadzony przez lek. Dariusza Delikata, psychologa
Zapisy: komisjaksztalcenia@dilnet.wroc. pl
Tematyka szkolenia:
- zasady komunikacji interpersonalnej (elementy, rodzaje, środki przekazu),
techniki komunikacji werbalnej, - techniki komunikacji niewerbalnej (praca ciałem, głosem, wykorzystywanie przestrzeni),
- pierwszy kontakt – czynniki wpływające na powstawanie pozytywnego pierwszego wrażenia,
- budowanie pozytywnych relacji z pacjentem,
- efektywne pozyskiwanie informacji (wywiad),
- przedstawianie diagnozy i zaleceń,
- formułowanie komunikatów wpływających na zmianę postaw pacjenta.
Liczba miejsc ograniczona decyduje kolejność zgłoszeń.

Komentarze