Czy do niższych podatków dołączy wyższa płaca? Sejm decyduje o wynagrodzeniach

ms
23-06-2022, 08:10
Sejm zadecydować ma dzisiaj o kształcie ustawy o minimalnych wynagrodzeniach w ochronie zdrowia. Już wiadomo, że posłowie z Sejmowej Komisji Zdrowia odrzucili propozycję Senatu podwyższenia wskaźnika korygującego płacę o dodatkowe 0,25 proc. Co dalej?

Ulgi podatkowe maksymalnie do 4,5 tys. zł w skali roku 

Dla lekarzy dentystów, tych którzy prowadzą jednoosobowe firmy, a nie są pracownikami, zdecydowanie korzystniejsza będzie regulacja podatkowa niż płacowa.

Znajdujący się w pierwszym progu podatkowym PIT (dochody do 120 tys. zł w skali roku) od 1 lipca 2022 r. zapłacą 12 proc. podatku, zamiast obecnych 17 proc. W związku z tym, że kwota wolna od opodatkowania pozostanie na poziomie 30 tys. zł podatek liczony będzie od 90 tys. zł. Łatwo obliczyć, że maksymalna różnica in plus wyniesie 4,5 tys. zł w skali roku.

Warto jednak pamiętać, że profit ten może być znacznie obniżony, bo likwidacja części ulg podatkowych oznaczać będzie dla tej grupy płatników mniejsze zyski z wprowadzanych zmian.

Zmiany minimalnego wynagrodzenia nie dla wszystkich korzystne 

Dla osób, które prowadzą podmiot leczniczy, zatrudniając w nim pracowników, a tych wśród lekarzy dentystów jest znaczący odsetek – głosowane dzisiaj w Sejmie zmiany o minimalnych wynagrodzeniach w ochronie zdrowia, mogą obniżyć zyskowność świadczonych usług stomatologicznych.

W obecnych realiach rynkowych bywa często, że higienistki stomatologiczne, pomoc dentystyczna, pracownicy recepcji zarabiają mniej niż wskazane w projekcie ustawy kwoty. W takich przypadkach wejście w życie zmian w regulacjach płacowych oznaczać będzie wymóg podwyższenia świadczeń.

Zwiększy się zatem parcie na to, aby proponować pracownikom zmianę formy rozliczania się - z umów o pracę na umowy świadczenia usług przez firmę.

Dodatkowa pozycja w rosnących lawinowo kosztach 

Interesy właścicieli prywatnych podmiotów leczniczych przedstawiają Pracodawcy RP.

Organizacja ta wskazuje, iż prowadzący podmioty lecznicze i nie korzystający ze środków budżetu państwa lub NFZ, stają przed kolejnymi wyzwaniami finansowymi (oprócz rosnących kosztów stałych, np. wzrostem cen energii, materiałów, usług).

Wprowadzanie zmian płacowych w toku roku budżetowego naraża prywatne podmioty lecznicze na ryzyko finansowe, na które nie mogły się przygotować z wyprzedzeniem – przedmiotem konsultacji publicznych był wyłącznie mechanizm przyznawania podwyżek, a nie ich szczegółowy wymiar.

W opinii Pracodawców RP prywatne podmioty lecznicze, które nie są finansowane w ramach NFZ, powinny były być wyłączone z tej regulacji. Natomiast w przypadku podmiotów realizujących kontrakty z NFZ – konieczne jest wskazanie źródła i zasad finansowania pokrycia podwyżek wynagrodzeń, a także zwiększenie wyceny świadczeń opieki zdrowotnej.

Jakie wzrosty minimalnego wynagrodzenia

Tabela płac minimalnych w wersji przyjętej przez sejmową Komisję Zdrowia (bez 0,25 proc. korekty Senatu)