Specjalizacje na podstawie centylowych, a nie procentowych wyników LDEK i LEK?

ms
25-04-2022, 12:30
Jest wniosek o przeprowadzenie zmiany formy postępowania kwalifikacyjnego na specjalizacje lekarskie i stomatologiczne w oparciu o rezultaty LDEK i LEK (z wyniku procentowego na centylowy).
CZYTAJ WIĘCEJ

Wyniki LDEK wiosna 2022

Problem bazy pytań w LDEK i LEK  

Od sesji wiosennej 2021 r. LDEK i LEK składa się w 70 proc. z pytań z tzw. bazy udostępnianej przez Centrum Egzaminów Medycznych oraz w 30 proc. z nowych pytań.

Konsekwencją tych zmian jest wyższa średnia wyników egzaminu, ale także niższe odchylenie standardowe uzyskanych wyników - wyniki są mało zróżnicowane. Z uwagi na niskie odchylenie standardowe wyników, nawet niewielka różnica poziomów trudności testu powoduje, że osoby piszące LEK w poprzedniej sesji spadają w rankingu nawet o kilkaset miejsc.

Centylowe, czy procentowe wyniki LDEK i LEK 

Obecnie podczas postępowania kwalifikacyjnego na specjalizacje lekarskie jest brany pod uwagę wynik procentowy uzyskany przez zdających. Tutaj rodzi się problem. Otóż lekarze zdający LDEK i LEK przed zmianą jego formuły, a chcący na ich podstawie rekrutować się na rezydenturę, nie mają perspektyw mierzyć się z osobami piszącymi egzamin z tzw. bazy.

Możliwą propozycją byłoby, aby w postępowaniu kwalifikacyjnym na rezydenturę brany był pod uwagę wynik centylowy uzyskany z danego egzaminu. Taka sytuacja pozwoliłaby na bardziej sprawiedliwe ocenianie oraz wybór najlepszych kandydatów z puli zdających danej sesji. Zabezpieczyłoby to również przed analogicznymi sytuacjami przy dalszej zmianie formuły egzaminu i zmniejszeniu liczby pytań z bazy do 50 proc., 30 proc. bądź całkowitego wycofania bazy pytań.

Czy możliwe zmiany w ocenianiu wyników LDEK i LEK 

W związku z tym poseł Krzysztof Gawkowski zadaje dwa pytania:

- Czy Ministerstwo Zdrowia analizowało możliwość zmiany formy postępowania kwalifikacyjnego na specjalizacje lekarskie z wyniku procentowego na centylowy?

- Czy wprowadzenie takiej zmiany wpłynęłoby pozytywnie na wybór najlepszych kandydatów na specjalizacje?

Zastrzeżenia zmiany systemu oceniania LDEK i LEK  

Taka zmiana nie przyniesie oczekiwanych rezultatów - uważa wielu uczestników rynku. 

Uwzględnianie w postępowaniu rekrutacyjnym skali centylowej mogłoby być dla wielu kandydatów krzywdzące. Pomiędzy wynikami egzaminów LDEK i LEK zdawanych na przestrzeni lat zachodzą bowiem bardzo istotne dysproporcje w zakresie wartości prezentowanych w formie siatek centylowych.

Przeprowadzona przez Ministerstwo Zdrowia analiza wykazała, że wartości te nie pozwalają ocenić różnicy w poziomie trudności arkuszy egzaminacyjnych na przestrzeni lat, a tym samym nie mogą służyć do ich obiektywnego niwelowania dysproporcji. Według uczelni i szkół wyższych, które dodatkowego wyniku nie uwzględniają, skala centylowa stanowi jedynie dodatkowy aspekt przedstawienia wyniku egzaminu, a nie obiektywny sposób oceniania. Kandydaci próbują się dostać na specjalizacje nawet po kilka razy, zdając LDEK i LEK po trzy, cztery razy. W tym przypadku skala centylowa nie spełniłaby swojego zadania.

Wynik w centylach może być wysoki, nie tylko w przypadku bardzo dobrze zdanych egzaminów, lecz także wynikać z bardzo słabego rocznika zdających. Skala centylowa stanowi raczej wskazanie dla zdających, pozwala na ocenę własnych osiągnięć. Od jej wyników nie powinno zależeć, czy dany kandydat dostanie się na specjalizację czy nie. Czasem bywa tak, że 60 proc. z konkretnym roku to dobry wynik, a 80 proc. w kolejnym to już za mało, aby dostać się na specjalizację.