Dieta zdrowych zębów. Lista produktów, które wpływają korzystnie na zęby i dziąsła

en
06-04-2022, 08:20
Jedzenie "zdrowe" dla zębów istnieje. Nie wystarczy jednak ograniczyć, a najlepiej wykluczyć z diety - słodyczy. Jest cała lista produktów, zawierający zestaw witamin i mikroelementów wpływający korzystnie na zęby i dziąsła. Oto ta lista.

 Osoba dbająca o dziąsła i zęby nie powinna co godzinę sięgać po przekąski, a już w żadnym przypadku po słodycze, szczególnie te oblepiające zęby.

Wskazana dieta pod kątem zdrowia jamy ustnej to dobieranie produktów na przykład bogatych we fluor, który ma ważną rolę w zapobieganiu próchnicy.  Doskonałym źródłem fluoru są ryby, na przykład łosoś i sardynki (zwłaszcza jedzone z ościami) oraz chleb pełnoziarnisty.

Pocieszające, że to co zdrowe dla jamy ustnej, zdrowe jest też dla całego organizmu.

Zdrowe zęby - pieczywo pełnoziarniste

 Naukowcy prześledzili prace z dziedziny dietetyki, które analizowały pokarmy zawierające tzw. szybko przyswajalną skrobię - biały chleb, krakersy, herbatniki oraz jej wolniej przyswajalny odpowiednik, występujący w produktach pełnoziarnistych i w warzywach strączkowych oraz związku tych składników z próchnicą zębów, rakiem jamy ustnej, a także chorobami periodontologicznymi. 

Po przeanalizowaniu wyników wyłonił się jeden ogólny wniosek - dieta bogata w pokarmy pełnoziarniste jest mniej szkodliwa dla jamy ustnej niż ta, która zawiera produkty mocno przetworzone.

Zdrowe zęby - jogurt

Jogurt zawiera duże ilości wapnia i białko, więc sprzyja zdrowiu zębów i dziąseł. Znajdujące się w nim probiotyki - korzystne bakterie - eliminują i ograniczają rozwój tych, które powodują próchnicę. Warto jednak pamiętać, aby był to jogurt pozbawiony cukru. 

Zdrowe zęby -  warzywa liściaste

Warzywa liściaste są bogate w witaminy i minerały, i co nie bez znaczenia, mają niską kaloryczność. Szczególnie jarmuż i szpinak (dobre źródła wapnia), wzmacniają szkliwo zębów.  Ponadto w szpinaku, jak i innych ciemnozielonych warzywach liściastych, znajdziemy kwas foliowy (witamina B9). Ma on cenne właściwości, gdyż łagodzi stany zapalne.

Z badań naukowych wynika, że osoby, które dostarczają w codziennej diecie odpowiednie ilości witaminy B9, mają dziąsła mniej podatne na krwawienie.

Natomiast niedobór kwasu foliowego może przejawiać się stanami zapalnymi  języka i owrzodzeniami na błonie śluzowej warg.

Zdrowe zęby - owoce

Należy zmniejszyć ilość cytrusów, które na skali pH plasują się na samym początku, czyli kwasowość ok. 3. Wybierajmy częściej banany, ananasy niż czarną porzeczkę, truskawkę.  

Jabłka zawierają duże ilości błonnika i wody. Zjedzenie jabłka wspomaga produkcję śliny, która obmywając zęby usuwa niepożądane bakterie, ale i cząsteczki jedzenia. Ponadto gryzienie jabłek wzmacnia dziąsła.

Mitem jest oczywiście dość często podawana informacja, że zjedzenie jabłka może zastąpić mycie zębów.

Zdrowe zęby - mięso

Większość rodzajów mięs dostarcza ważnych składników odżywczych, a ich żucie wytwarza ślinę. Większa ilość śliny jest dobra, ponieważ zmniejsza kwasowość w jamie ustnej i wypłukuje pozostałości jedzenia, które przyspieszają rozwój próchnicy zębów. Tłuste ryby (takie jak łosoś) mają w bród fosforu - pierwiastka, który również chroni szkliwo zębów.

Zdrowe zęby - gorzka czekolada

Gorzka czekolada, o ile zawiera co najmniej 70 proc. kakao i jest spożywana z umiarem, może mieć pozytywny wpływ na zdrowie jamy ustnej. Ciemna czekolada zawiera rozdrobnione łuski ziaren kakaowych, które jak dowiedziono naukowo, hamują namnażanie się bakterii powodujących próchnicę zębów. Oczywiście innych czekolad należy się wystrzegać W czekoladzie mlecznej, w o wiele większym stopniu przetworzonej niż gorzka, łusek ziaren kakaowych jest znacznie mniej.  

Zdrowe zęby -  zielona i czarna herbata

Każda herbata zawiera polifenole, które oddziałują na bakterie budujące płytkę nazębną. Substancje te albo zabijają, albo hamują rozwój tych drobnoustrojów. Zatem poprzez picie dużych ilości herbaty można ograniczać rozwój bakterii, a pośrednio także powstawanie kwasów, które atakują zęby. Herbata jest również źródłem wzmacniającego szkliwo fluoru.

Problemem mogą być przebarwienia zębów u wielbicieli czarnych herbat.

Zdrowe zęby - woda 

To jasne, że lepiej pić wodę niż płyny zawierające cukier. Dobre nawodnienie organizmu pomaga walczyć z kserostomią (suchość w jamie ustnej), którą często powoduje wysiłek sportowy albo zażywane leki. Kserostomia wiąże się z podwyższonym ryzykiem próchnicy.