Media społecznościowe dominują przekaz dentysta – dentysta, dentysta - pacjent

ms
23-08-2021, 07:53
Asha Thomson, specjalistka chirurgii szczękowo-twarzowej, starszy nauczyciel kliniczny chirurgii jamy ustnej, terapeuta sedacji w zakresie zarządzania lękiem, starszy pracownik naukowy NHSE, opowiada o wyzwaniach mediów społecznościowych i sposobach ich lepszego wykorzystania przez stomatologa.

Media społecznościowe były pionierem w edukacji w zakresie opieki zdrowotnej i pozwoliły rozkwitnąć kreatywności ludzi. Dzięki platformom mediów społecznościowych poznałam wspaniałych przyjaciół pracujących w ochronie zdrowia, których być może nigdy nie spotkałabym w pracy lub w moim bezpośrednim otoczeniu.

Pojawienie się mediów społecznościowych pozwala ludziom na natychmiastowe łączenie się, bez względu na to, gdzie na świecie się znajdują.

W stomatologii edukacja okazuje się być podstawową lekturą. Media społecznościowe umożliwiają łatwy dostęp do treści nie tylko dla stomatologów i specjalistów opieki dentystycznej, ale także dla studentów i pacjentów.

Powstaje wirtualna społeczność zawodowa, zarówno na platformach takich jak: Instagram, Twitter, Facebook, Linkedin, jak i nowo tworzonych mediach społecznościowych i kanałach wiadomości, takich jak Whatsapp, TikTok i Clubhouse.

Pęknięcia w mediach społecznościowych zaczynają się pojawiać, gdy te są wykorzystywane jako narzędzie do wzajemnej walki. To nieuchronnie powoduje segregację i brak zaangażowania, co skutkuje postawą wrogości. Więcej pęknięć zaczyna się tworzyć, gdy ludzie używają mediów społecznościowych jako podstawę do porównania do własnego życia. Dlatego tak ważne jest, aby pamiętać, że to, co widać w internecie, nie zawsze jest prawdziwą reprezentacją czyjegoś życia.

W raporcie Royal Society for Public Health (RSPH) zatytułowanym „Media społecznościowe i zdrowie psychiczne młodych ludzi” podkreśla się, że :
- 91 proc. 16-24-latków korzysta z internetu do korzystania z sieci społecznościowych;
- media społecznościowe odbierane są jako bardziej uzależniające niż papierosy i alkohol;
- wskaźniki lęku i depresji u młodych ludzi wzrosły o 70 proc. w ciągu ostatnich 25 lat, także w wyniku korzystania z internetu;
- korzystanie z mediów społecznościowych wiąże się ze zwiększonymi wskaźnikami lęku, depresji i złego snu.

Rodzina, przyjaciele i media społecznościowe –to najczęstsze źródła informacji o tym, czy zasadne jest korzystanie z usług stomatologicznych podczas pandemii koronawirusa.

Jedna trzecia ankietowanych boi się dentysty, głównie ze względu na nieprzewidywalne skutki zakażenia koronawirusem u dentysty. Naukowcy chcieli przeanalizować, skąd biorą się takie opinie. Odsetek ankietowanych, którzy zgłaszali obawę przed leczeniem stomatologicznym w czasie pandemii wynosiła 45,7 proc., przy czym kobiety miały „znacznie wyższy” poziom lęku niż mężczyźni.

Jeden na trzech uczestników (36,8 proc.) powiedział, że odwiedziłby dentystę tylko wówczas, gdyby doświadczył nagłej dolegliwości ze strony zębów. Spośród tych, którzy odwiedzili gabinet stomatologiczny w zasadzie były tylko tzw. Przypadki pilne: ból zębów (36,6 proc.), pęknięty ząb (36,1 proc.) i obrzęk twarzy (33,7 proc.).

Prawie co czwarty uczestnik ankiety przyznał, że w nagłych wypadkach zgłosi się do dentysty.

Rodzina, przyjaciele i media społecznościowe były najczęściej zgłaszanymi źródłami informacji o zdrowiu jamy ustnej podczas pandemii

W jaki najlepszy sposób lekarze stomatolodzy mogą korzystać z publicznych platform do edukacji i mentoringu? Edukacja i mentoring bardzo się różnią. Uważam, że „mentoring publiczny” nie ma prawdziwej wartości, ponieważ coaching i mentoring powinny być pomiędzy mentorem (coachem) a tym, który jest jego podopiecznym. Należy to zrobić w bardziej prywatnym otoczeniu. Nie sądzę, żeby miało to aż tyle korzyści, gdy jest to robione publicznie. Edukacja i porady są inne.

Platformy mediów społecznościowych mogą być wykorzystywane do zapewniania wszelkiego rodzaju edukacji, od „instruktażu higieny jamy ustnej” po „jak złożyć CV”. Filmy, plakaty, podcasty, historie w mediach społecznościowych – jest wiele kreatywnych sposobów.  Z pewnością będzie ich o wiele więcej.

W mediach społecznościowych, z których korzystają dentyści, trzeba zwiększyć poziom uprzejmość, życzliwość i współpracy - zamiast rywalizacji. Mocno wierzę, że ma to związek z całym światem w mediach społecznościowych, a nie tylko ze stomatologią! W tym świecie możesz być konstruktywny w swoich komentarzach i opiniach bez zabijania innych. Myślę, że to jest coś, czego musimy się nauczyć.

Nawet jeśli nie zgadzasz się z czymś, co ktoś powiedział lub zrobił, dlaczego nie skontaktować się z nim, aby porozmawiać na osobności? Społeczeństwo się zmienia, podobnie jak sposób, w jaki robimy rzeczy, i powinniśmy zachęcać do rozwoju i wspólnej pracy nad tym.

Musimy być dla siebie bardziej życzliwi, ponieważ nigdy nie znamy prawdziwego zakresu cudzej historii. Powinniśmy traktować innych tak, jak sami chcielibyśmy być traktowani. Wykorzystajmy media społecznościowe, aby inspirować i motywować kolejne pokolenie dentystów, promować zdrowie jamy ustnej na całym świecie i pozytywnie wpływać na ten świat.

Jesteśmy profesjonalną społecznością z tak niesamowitymi ludźmi, niesamowitymi talentami i cudownymi sercami. Zacznijmy prezentować nasz wspaniały zawód ze wszystkimi niesamowitymi rzeczami, które robimy dla naszych pacjentów, dla siebie nawzajem i dla tego świata i róbmy to razem! #bettertogether – to temat przewodni wirtualnej Konferencji Globalnej i Zdrowia Jamy Ustnej, która odbyła się 14 sierpnia 2021 r.