Czy dentysta może zapytać pacjenta o szczepienie przeciwko COVID-19?

Autor: miro • Źródło: ms
01-06-2021, 08:16
30 proc. Polaków nie chce się szczepić przeciwko COVID-19. Czy pytanie o status szczepień przeciwko COVID-19 jest legalne? Czy pacjent musi powiedzieć prawdę dentyście? Co jeśli nie powie?

Pacjent zaszczepiony i nie zaszczepiony

Właściciel lecznicy stomatologicznej chce wprowadzić dwie procedury postepowania, inną dla tych którzy są zaszczepieni i inną którzy nie są - czy takie działanie jest legalne? - pyta higienistka stomatologiczna.

Jestem źle nastawiona do wprowadzonych protokołów postępowania, o przestrzeganie których zostaliśmy poproszeni. Otóż zaszczepieni pacjenci mogą odmówić płukania ust środkiem odkażającym lub użycia środka odkażającego do rąk. Natomiast osoby, które nie zostały zaszczepione, mają być zobligowane do zastosowania środków odkażających. Czy to ma sens? – pyta higienistka stomatologiczna w jednej z lecznic w USA.

Odpowiada Karen Daw specjalistka zarządzania w ochronie zdrowia:

Nawet jeśli padnie pytanie o szczepienie – pacjenci mogą kłamać. Taka sama sytuacja może wystąpić, gdy pacjent jest nosicielem wirusa HIV. Nie musi on odpowiedzieć zgodnie z prawdą, abstrahując od tego czy taka postawa jest naganna moralnie.

Jest tak wiele powodów, dla których pacjenci stronią od wizyty u dentysty: zakłopotanie, niepewność co do zakresu ubezpieczenia i właśnie obawa przed krępującymi pytaniami.

Zalecenia CDC

Centers for Disease Control and Prevention prosi w tej sytuacji, aby właściciele gabinetów stomatologicznych stosowali standardowe środki ostrożności, co oznacza, że należy każdego pacjenta traktować tak, jakby był potencjalnie zakażony. Trzeba pamiętać, że nawet na prośbę o aktualizację historii medycznej, pacjenci mogą odmówić złożenia wyjaśnień lub skłamać.

To trudne sytuacje. Oczywiście, że pacjenci mogą być pytani o objawy związane z chorobą COVID-19, mogą być poddani badaniu ciepłoty. Nie zmienia to jednak faktu, że odwiedzający lecznicę mogą nie mówić prawdy na przykład o historii podróży i o aktualnych objawach chorobowych.

Zaufanie do oświadczeń pacjentów powinno być ograniczone 

Niedawne badanie opublikowane w Journal of Health Psychology wykazało, że ludzie, którzy mieli pozytywny wynik testu na COVID-19 lub mieli objawy sugerujące infekcję, nie zawsze uczciwie informowali o tych zdarzeniach.

Prawdą jest, że gorączkę trudniej ukryć, jednak jej źródło nie musi być związane z COVID-19. System ochronny, jakim dysponujemy, nie jest doskonały. Procedury pomagają zidentyfikować potencjalnie zakażone osoby, ale nie zapewniają stuprocentowej wykrywalności.

Bywa przecież tak, że lekarz dentysta musi zapewnić opiekę w nagłych wypadkach osobie, u której istnieje podejrzenie lub o której wiadomo, że choruje na COVID-19. Należy wówczas podjąć dodatkowe środki ostrożności, takie jak wykonywanie procedur generujących aerozol tylko z wykorzystaniem sprzętu zapewniającego podciśnienie. Nie każdy gabinet może jednak wprowadzić takie rozwiązanie.

Jeden zestaw protokołów kontroli zakażeń

Tak czy inaczej powinien istnieć tylko jeden zestaw protokołów kontroli zakażeń dla pacjentów, którzy obecnie nie są zakażeni COVID-19, niezależnie od statusu szczepień. Należy przestrzegać najwyższego poziomu bezpieczeństwa zapewniającego najlepszą ochronę pacjentom i pracownikom.