Pandemia COVID-19: wypalenie zawodowe u dentystów

en
23-02-2021, 12:17
Zawód dentysty zawsze był uznawany za szczególnie stresogenny, tym bardziej jest to smutna reguła w czasach pandemii COVID-19. Z wielu powodów.

Stres jest naturalną psychologiczną i fizyczną odpowiedzią na codzienne zadania stawiane przez życie. Przygotowuje nas do reagowania na konkretną sytuację - i rzeczywiście, niewielka ilość stresu może być przydatna, ponieważ motywuje do lepszego działania, znalezienia rozwiązań problemów i osiągnięcia celów.

Kiedy dostrzegamy zagrożenie, ciało migdałowate w mózgu wytwarza hormony i związki neurochemiczne, które aktywują reakcję organizmu „uciekaj albo walcz”. W ten sposób błyskawicznie przygotowuje nas do radzenia sobie z zagrożeniem, zwiększając tętno, podnosząc ciśnienie krwi i zwiększając poziom energii.

Jednak nadmierny lub chroniczny stres nie pozwala organizmowi na regenerację po takiej reakcji, co może osłabić zdrowie psychiczne, emocjonalne i fizyczne oraz doprowadzić do wypalenia.

Wypalenie zawodowe u dentysty

Pojawia się, gdy stres związany z codzienną pracą przytłacza, powodując uczucie wyczerpania. Kilka badań wykazało, że dentyści często doświadczają zmęczenia, obniżonej wydajności i produktywności, depresji, a nawet cynizmu. Są to najczęstsze objawy wypalenia w tym zawodzie, które są wynikiem długotrwałego stresu związanego z pracą.

Codzienny stres wynika z interakcji z pacjentami, współpracownikami, ale szczególnie stresogennym czynnikiem w tym roku jest praca w warunkach pandemii COVID-19. Ten okres to wyjątkowo trudne warunki pracy, które mogą potęgować wrażenie chaosu i pogłębiać  wypalenie zawodowe.

Tymczasem wiele praktyk nadrabia straty z okresu lockdownu poprzez wydłużone godziny przyjęć. Ale jeśli dochodzi do tego mniej czasu na relaks i kontakty towarzyskie, brak snu, wyczerpanie, zmęczenie, na dłuższą metę może to spowodować poważne problemy psychiczne i zdrowotne. Z badania przeprowadzonego przez Polskie Towarzystwo Stomatologiczne wśród praktykujących stomatologów wynika, że dentyści cierpią z powodu najwyższego poziomu wypalenia zawodowego ze wszystkich lekarzy. O tych badaniach PTS czytaj tutaj.

Znaki ostrzegawcze, które należy traktować serio

- brak energii
- zakłócony sen
- poczucie negatywności
- utrata motywacji
- zmniejszona produktywność
- niepokój
- depresja
- chroniczne zmęczenie
- silna potrzeba przerwy psychicznej i fizycznej od współpracowników
- utrata zainteresowania pracą, kiedyś lubianą.

Jak unikać wypalenia

Dobrze zacząć w tym roku od wprowadzenia konkretnych zmian w codziennym stylu życia, które mogą pomóc w budowaniu odporności i zmniejszeniu objawów wypalenia emocjonalnego. 

- Ćwiczenie uważności
to potężny sposób na przeprojektowanie mózgu i osiągnięcie większej elastyczności poznawczej.

Elastyczność poznawcza - lub elastyczne myślenie - oznacza przyjęcie innego punktu widzenia, jak inaczej możesz podejść do problemu. Elastyczny mózg może przystosować się do nowych sytuacji, myśleć kreatywnie, na nowo wyobrażać sobie nowe sposoby rozwiązywania problemów i dostosowywać się do nowych warunków.

Badania pokazują, że uważność może zmniejszyć aktywność ciała migdałowatego, co jest punktem wyjścia dla naszej reakcji na stres. Uważność może zwiększyć Twoją odporność, poprawić nastrój i zwiększyć optymizm.

- Wsparcie psychologiczne 
Spotkanie z psychologiem może pomóc w nauce strategii radzenia sobie ze stresem. Osoby cierpiące na wypalenie zawodowe mogą bardzo skorzystać z terapii poznawczo-behawioralnej, która pomaga pozbyć się  negatywnych wzorców myślenia.

Warto nauczyć się, jak zastąpić negatywne myśli pozytywnym nastawieniem, nauczyć się strategii lepszego radzenia sobie ze stresem i wzmocnić zdolność lepszego przystosowania się do wymagań jakie stawia praca zawodowa i życie rodzinne.

- Aktywność fizyczna
Nawet jeśli czujesz się fizycznie wyczerpany, staraj się ćwiczyć przez co najmniej pół godziny każdego dnia. Aktywność fizyczna może poprawić nastrój, złagodzić napięcie i złagodzić objawy wyczerpania emocjonalnego.

- Dobra atmosfera w pracy
Środowisko pracy, w którym pracownicy szanują się nawzajem i czują, że są częścią zespołu, przyczynia się do obniżenia poziomu wypalenia. Zachęcaj do otwartości i konstruktywnych wzorców komunikacji, jednocześnie zniechęcając do plotek, nietolerancji i negatywnych rozmów.

- Dzień bez przeciążeń
Wielozadaniowość dzień po dniu może być źródłem znacznego stresu, w efekcie lekarz czuje się wyczerpany i bezradny wobec natłoku zadań.

Wielozadaniowość i słaba organizacja mogą prowadzić do wypalenia zawodowego. Zatem zmiany należy rozpocząć od ustalania priorytetów każdego ranka i sporządzania listę najważniejszych rzeczy, bo to właśnie pozwoli na skoncentrowaniu się na jednym działaniu, zamiast wielu w tym samym czasie. 

Więcej: dentistry.co.uk
Czytaj także: Jak walczyć z wypaleniem zawodowym