Co czeka stomatologię w 2021 r.?

ms
18-02-2021, 14:21
- Rolą nowoczesnej lecznicy stomatologicznej jest wykraczanie poza standardowe usługi dentystyczne. Pacjenci coraz częściej oczekują, że w ramach jednego gabinetu będą mogli zrealizować możliwie najszerszą gamę zabiegów - ocenia dr n. med. Jakub Kwiatek, współzałożyciel KlinikaKwiatek.

Prawdopodobny wiosenny powrót zainteresowania zabiegami stomatologicznymi wśród pacjentów będzie jedynie przejściowy. Dlatego warto przygotować się na niego już teraz, ulepszając łańcuchy procesów wewnątrz gabinetu stomatologicznego, np. wprowadzając nowoczesne, a przy tym proste technologie, odpowiadające potrzebom współczesnego pacjenta. 2021 r. może być także szansą na rozpoczęcie prac nad przekształceniem praktyki tak, aby lepiej odpowiadała długofalowym trendom demograficznym.  

- Otwarcie się na nowe technologie jest kluczowe, aby przygotować klinikę na wyzwania przyszłości - mówi dr n. med. Jakub Kwiatek, współzałożyciel KlinikaKwiatek, którą stworzył wraz z małżonką Joanną Kwiatek.

- W mojej praktyce,  z powodzeniem uruchomiliśmy nowoczesne laboratorium 3D. Dzięki temu większość procesów realizujemy samodzielnie, niezależnie od zewnętrznych usługodawców. Ponadto stale szkolimy nasz personel - nie tylko pracowników medycznych, ale i dział obsługi pacjenta – m.in. w zakresie najnowszych dostępnych technologii, jak również w obszarze umiejętności miękkich, które wspierają personel w codziennej pracy z pacjentem i budowie mocnych, personalnych relacji.

Pamiętajmy, że zaledwie 31 proc. Polaków wybrało się do stomatologa w I półroczu 2020 r. (według badania CBOS). Wraz z postępem w realizacji programu szczepień, jest zatem wysoce prawdopodobne, że pacjenci przystąpią do realizacji zabiegów odkładanych „na później”, ze względu na obawy o zakażenie. Czy zatem na wiosnę 2021 r. punkty rejestracji w gabinetach odnotują rekordową liczbę rezerwacji terminów zabiegów? Nie, jeżeli już w tym momencie lecznice nie rozpoczną implementacji cyfrowych narzędzi ułatwiających obsługę pacjentów oraz podnoszących komfort samego procesu leczenia, np. poprzez ograniczenie liczby wizyt.

Demografia pacjenta

- Demografia jest nieubłagana – z każdym rokiem średni wiek pacjenta, który trafi na zabieg implantologiczny, będzie coraz wyższy. Będziemy wspierali lekarzy, prowadząc działania edukacyjne dedykowane tej grupie- mówi Błażej Cisoń, key account manager w Alpha Bio Polska. Firma stale prowadzi badania rozwojowe nad technologiami, które usprawniają proces leczenia poprzez stymulowanie procesów gojenia się, analizuje nowe technologie w zakresie personalizacji zabiegów, ocenia nowe narzędzia, w tym - w dużej mierze - cyfrowe.

Geograficzny "rozkład" pacjentów 

W najbliższych latach Polska zapewne pozostanie atrakcyjnym miejscem dla podróżujących pacjentów. Jednakże, należy spodziewać się procentowego spadku udziału wartości zabiegów świadczonych na rzecz cudzoziemców w porównaniu z kwotami, które wynikają z leczenia pacjentów krajowych. Należy spodziewać się stałego wzrostu udziału pacjentów mieszkających na stałe w Polsce m.in. ze względu na dalsze ograniczenia w swobodzie przemieszczania się pomiędzy państwami ze względów sanitarnych. Nie bez znaczenia jest również Brexit, jako że odsetek Brytyjczyków wśród zagranicznych pacjentów przyjmowanych w Polsce, był dotychczas znaczący.  

- Rodzimego pacjenta będzie w coraz większym stopniu interesowało to, czy dana procedura może rozwiązać jego wszystkie problemy, nawet jeśli wiązałoby się to z poniesieniem wyższych kosztów - mówi Sławomir Polański, key account manager w Alpha Bio Polska. Bardzo dobrą ilustracją tego trendu jest dynamicznie rosnąca liczba prac pełnołukowych.

Od lewej: Błażej Cisoń; Sławomir Polański; Wojciech Frączkiewicz; Marcin Miturski
 

Rozwój implantologii 

- Nieskazitelne uśmiechy polskich i zagranicznych gwiazd sprawiły, że pełen uśmiech jest dziś dla Polaków ważny jak nigdy dotąd – wskazuje mówi Marcin Miturski, key account manager,
Alpha Bio Polska.

Ok. 80 proc. polskich gabinetów stomatologicznych w kraju, w ten czy w inny sposób, uczestniczy w leczeniu implantologicznym - ocenia dr n. med. Jakub Kwiatek. Budowa marki eksperckiej kliniki, jej zespołu, staje się coraz ważniejsza w pozyskiwaniu pacjenta. Chodzi o wyróżnienie własnej oferty spośród konkurencji. Szczególnie teraz warto rozważyć podjęcie takich działań, ponieważ zainteresowanie leczeniem stomatologicznym na wiosnę 2021 r. może być wyjątkowo wysokie.

W przypadku stomatologii widoczny jest trend odchodzenia od tradycyjnych protez, które w świadomości seniorów wymagają dużego nakładu pracy, aby utrzymać je w należytej higienie. Jednocześnie protezy nie zapewniają pełni swobody funkcjonowania tak, jak ma to miejsce w przypadku implantów dentystycznych.

Według Raportu Fortune Business Insights światowy rynek implantów dentystycznych osiągnie do 2027 r. wartość 5,81 mld dol. Wzrost ten wynika głównie ze stale rosnącej grupy pacjentów - seniorów.

- Liczyć się będzie coraz bardziej zapewnienie pacjentowi maksymalnego komfortu  podczas całej ścieżki leczenia, a zwłaszcza po zakończeniu zasadniczej części zabiegowej - uważa Wojciech Frączkiewicz, key account manager, Alpha Bio Polska. W  jego ocenie, znaczącym wsparciem dla lekarzy dentystów w nowej rzeczywistości stają się skanery wewnątrzustne, które pomagają nie tylko lepiej planować zabiegi, ale też umożliwiają przedstawienie zasad, toku i celu leczenia pacjentów. W ten sposób rozwijany jest proces budowy zaufania pomiędzy osobą leczoną a leczącą.