Fakty i mity o związkach diety i zdrowia zębów

en
29-01-2021, 13:37
Choć wszyscy zgadzają się, że dieta wpływa na zdrowie jamy ustnej, to już w kwestii szczegółów krąży wiele szeroko rozpowszechnionych nieporozumień. Organizacja DentaVox przeprowadziła niedawno sondaż, w którym wzięło udział 1715 respondentów z całego świata. Sprawdzono na ile powszechna wiedza idzie w parze z wiedzą naukową na temat powiązań sposobu odżywiania i problemów z zębami.

Regularne posiłki
48 proc. respondentów stwierdziło, że spożywanie posiłków w dużych odstępach czasu zmniejsza ryzyko próchnicy, co jest prawdą. Jedzenie tylko przez 8 godzin każdego dnia, po czym następuje 16 godzin postu, zmniejsza narażenie na kwasy powstające w trakcie wstępnego trawienia w jamie ustnej.

Dieta wegańska
25 proc. respondentów wierzy, że dieta wegańska jest niebezpieczna dla zdrowia jamy ustnej, ponieważ weganie nie jedzą mleka, sera i jogurtu, które są dobre dla zębów. Jednak eksperci nie obserwują takiej zależności i podkreślają, że witaminy takie jak B12, D, A i K oraz ważne pierwiastki np. wapń, potas, fosfor oraz arginina są dostępne w dużych ilościach w wegańskich produktach spożywczych.

Kawa
56 proc. ankietowanych jest przekonanych, że częste picie kawy (czyli filiżanka małej czarnej po każdym posiłku i częściej może prowadzić do erozji szkliwa, nieświeżego oddechu i żółknięcia zębów. Co oczywiście jest potwierdzonym faktem. Lekarze radzą, by poza kawą pić również dużo wody, aby chronić zęby przed kwasami i nawadniać organizm.

Dieta zasadowa
Co druga osoba wierzy, że pokarmy o zasadowym odczynie poprawiają pH w jamie ustnej. I tu oczywiście mają rację. Dla zdrowych zębów i dziąseł najlepsze jest pH na poziomie od 6,2 do 7,6. Zasadowa dieta ogranicza kwaśne pokarmy, takie jak: zboża, cukier, nabiał, ryby i mięso, zaś obfituje w produkty zasadowe, takie jak owoce i warzywa.

Więcej: DentistryToday.com