Polacy się uśmiechają, ale nie tak jakby chcieli

ms
05-10-2020, 17:00
Siedmiu na dziesięciu badanych deklaruje, że uśmiecha się tak często, jak tego potrzebuje, a co dziesiąta osoba — nawet częściej. Jednak dla co trzeciej osoby niechęć do szerokiego uśmiechu jest w jakiś sposób związana z problemami z uzębieniem.

Najbardziej lubimy wyrażać radość poprzez uśmiech, w którym odsłaniamy zęby. Preferuje go około co trzecia badana osoba. Mimo to, najczęściej poprzestajemy na tym nieco mniej szerokim.

W ankietach przeprowadzonych na próbie ponad tysiąca Polaków (badanie zrealizowane na zlecenie Mars Wrigley w sierpniu .2020 przez agencję SW RESEARCH). przeszło 30 proc. respondentów przyznało, że z wiekiem zdarza im się uśmiechać coraz mniej. Dorośli śmieją się średnio aż 14 razy rzadziej niż dzieci.

Ponad 20 proc. badanych stwierdziło, że na co dzień nie uśmiecha się tak często, jakby chciało i że zdarza się im wręcz od tego powstrzymywać.

Pytani o przyczyny takiego stanu rzeczy, ankietowani najczęściej podawali brak powodów do radości. Na drugim miejscu wskazywali jednak, że przed uśmiechem z reguły powstrzymuje ich wstyd, wynikający z problemów z uzębieniem. Dla co trzeciej osoby niechęć do szerokiego uśmiechu jest w jakiś sposób związana właśnie z zębami, a 13 proc. ankietowanych wskazuje wprost na stan uzębienia jako główny powód.


- Byliśmy ciekawi, w jakich sytuacjach chętnie dzielimy się uśmiechem, a kiedy robimy to nieco mniej wylewnie. Nie było dla nas zaskoczeniem, że to nie tylko beztroska dziecięca radość jest głównym powodem, dla którego w młodszym wieku większość z nas uśmiecha się częściej. Niezwykle ważne są także po prostu zdrowe i piękne zęby. Dlatego od ośmiu lat realizujemy program „Dziel się Uśmiechem”.  Uczymy w nim, jak dzięki czterem prostym krokom: myj – czyść – żuj – kontroluj, sprawić, aby szeroki uśmiech nie znikał z naszych twarzy również wtedy, kiedy będziemy starsi – mówi Beata Rożek, dyrektor ds. korporacyjnych, Mars Polska.

Mars Polska wraz z Polskim Czerwonym Krzyżem od 2013 r. realizują program „Dziel się Uśmiechem”, w ramach którego dzieci ze szkół podstawowych uczą się zasad prawidłowej higieny jamy ustnej. Program od lat wspierany jest również przez partnerów merytorycznych: Polskie Towarzystwo Stomatologiczne oraz Polskie Towarzystwo Stomatologii Dziecięcej.

W tegorocznej 8. już edycji 100 tys. dzieci w całej Polsce dowie się, jak zapobiegać próchnicy zębów, która dotyczy ponad 80 proc. polskich sześciolatków i dwunastolatków. Uczniowie szkół biorących udział w akcji otrzymają materiały edukacyjne oraz specjalne zestawy dentystyczne, składające się ze szczoteczki i pasty oraz bezcukrowej gumy do żucia. Specjalnie opracowane treści, pełne angażujących ćwiczeń, gier i quizów pokażą, jak w 4 prostych krokach zadbać o zdrowe, piękne zęby. Wszystko po to, by dobre nawyki utrwaliły się u najmłodszych i pozostały z nimi jak najdłużej, również w dorosłym życiu.

Ambasadorką tegorocznej akcji po raz drugi została aktorka — Magdalena Różczka, znana z aktywnego zaangażowania w akcje charytatywne i kampanie społeczne.