Mycie zębów – dobrą dietą

ms
21-09-2020, 10:14
Naukowcy nie znaleźli związku między myciem zębów a kontrolą apetytu lub utratą wagi, ale zabiegi higieniczne jamy ustnej działają w przypadku niektórych osób.

- Nie znalazłam żadnych badań pokazujących, że mycie zębów wpływa na zmniejszenie apetytu, ale rozumiem, dlaczego można higienę jamy ustnej stosować jako czynnik sterujący prawidłowym odżywianiem – mówi dentystka Tricia Quartey - Sagaille - rzecznik prasowy American Dental Association.

Istnieje przekonanie, że żucie gumy bez cukru może mieć pozytywny wpływ na apetyt, jednak niektóre badania wykazały, iż ludzie, którzy żuli gumę przez godzinę po zjedzeniu śniadania, spożywali mniej kalorii podczas lunchu niż w dni, kiedy tego nie robili.

Właściwa higiena jamy ustnej może pomóc w ograniczaniu bezmyślnego podjadania. Niektórzy ludzie stwierdzają, że kiedy próbują zjeść określone potrawy zbyt wcześnie po umyciu zębów, to połączenie miętowego smaku pasty z innymi smakami (takimi jak sok pomarańczowy) jest dla nich nie do zniesienia. W przypadku takich osób szczotkowanie zębów po posiłku może działać jako naturalny środek zniechęcający do dalszego jedzenia.

- Nie ma badań, które wykazałyby, że mycie zębów w jakikolwiek sposób ma wpływ na hormony regulujące apetyt – mówi dr Lauri Wright, profesor żywienia i dietetyki na Uniwersytecie Północna Floryda oraz rzeczniczka prasowa Akademii Żywienia i Dietetyki.

Pasta do zębów zapewne tymczasowo wpływa na kubki smakowe, przez co jedzenie po posiłku może być mniej atrakcyjne. Na przykład ludzie z aparatami ortodontycznymi początkowo tracili na wadze, ponieważ za każdym razem, gdy jedli lub pili, musieli myć zęby. Ten dodatkowy wysiłek zniechęcił ich do podjadania, kiedy nie byli naprawdę głodni - mówi Wright.

- Ludzie często jedzą z powodu impulsów zewnętrznych, takich jak oglądanie telewizji lub nuda, a nie z powodu wewnętrznych sygnałów. Nie ma nic złego w sprawdzeniu, czy mycie zębów przerywa sekwencję bezmyślnego jedzenia i pomaga zrewidować wewnętrzne sygnały głodu - mówi Wright.

Znaleźć można badania, które pokazują, iż osoby, myjące zęby trzy lub więcej razy dziennie, są mniej skłonne do podjadania, niż te które myją zęby tylko raz dziennie.

Jeśli mycie zębów staje się sygnałem do zaprzestania jedzenia po posiłku, jest to zdrowy nawyk, który można wzmocnić lub połączyć z innym dobrym zwyczajem na przykład wypiciem szklanki wody po umyciu zębów. Wprowadzenie tego typu nawyków przynosi duże korzyści w postaci utraty wagi.

W celu ograniczenia nawyku podjadania można wprowadzić reżim szczotkowania zębów zaraz po posiłku, jednak zwyczaj ten należy uzależnić od tego co zostanie zjedzone lub wypite. Problemem może być wypicie czegoś kwaśnego jak: owoce cytrusowe, kawa, herbata, lemoniada lub napoje gazowane. Niektóre badania sugerują, że spożywanie kwaśnych pokarmów lub napojów powoduje erozję szkliwa zębów. Mycie zębów krótko po spożyciu czegoś kwaśnego może prowadzić do nadmiernego ścierania szkliwa, co skutkuje z czasem próchnicą.

Szczotkowanie zębów po kwaśnym jedzeniu może nastąpić co najmniej po godzinie - sugeruje ADA.

- Dobrze jest umyć zęby przed spożyciem kwaśnego pokarmu i wypić szklankę wody, gdy skończysz jeść kwaśne jedzenie, aby zmyć kwasy – przekonuje Quartey-Sagaille.

- Jeśli masz tendencję do podjadania w nocy, spróbuj wieczorne szczotkowanie zębów odłożyć w czasie. Czyste usta mogą zmotywować do zrezygnowania z nocnych przekąsek - mówi Quartey-Sagaille.