PUM: zajęcia praktyczne studentów stomatologii na…mydle

ms
29-07-2020, 12:11
Potrzeba jest matką wynalazku, a taką potrzebą w obecnych czasach stało się rozwijanie praktycznych umiejętności przez studentów stomatologii na odległość. Czy taka wersja nauki sprawdziła się?

Dydaktycy PUM, zdają sobie z tego sprawę, że nie jest możliwe zdalne nauczenie się wykonywania wielu procedur stomatologicznych np. chirurgicznych. Zasadniczy problem pojawia się, gdy do wykonania zabiegu potrzebne jest specjalistyczne oprzyrządowanie. Z tym problem zmierzyli się nauczyciele akademiccy wraz ze studentami kierunku lekarsko-dentystycznego PUM. Postanowiono zrealizować zdalnie nauczanie w zakresie rekonstrukcji tkanek zęba (opracowywanie ubytków i ich wypełnianie).

Co do zasady praktyczne umiejętności zdobywane są przez studentów medycyny z wykorzystaniem symulatorów. Okazało się, że w czasach nadzwyczajnych pomysłowość nauczycieli oraz studentów przeszło najśmielsze oczekiwania. W ramach zdalnego nauczania studenci rzeźbili zęby z mydła, preparowali w nich ubytki różnych klas, wypełniali je, a następnie przesyłali zdjęcia w celu oceny prawidłowości wykonania zabiegu.

Studenci, przystępując do zajęć stacjonarnych (po powrocie na uczelnię w czerwcu i lipcu), szybko zrealizowali program wykazując się w większości przypadków doskonałymi umiejętnościami pracy w zębach fantomowych.

Na zajęcia przynieśli ze sobą wykonane w domu modele. Postanowiono urządzić wystawę zębów wyrzeźbione w mydle, a najciekawsze prace nagrodzono wartościowymi książkami, prenumeratą czasopisma naukowo-zawodowego, a także innymi drobnymi upominkami.

  źródło: PUM