Koronawirus: pacjent u dentysty to także pacjent roszczeniowy

ms
21-04-2020, 13:09
Nie możemy zostawić naszych pacjentów w potrzebie - słyszeliśmy szczerze brzmiące deklaracje lekarzy dentystów, którzy w pierwszych dniach pandemii próbowali świadczyć usługi stomatologiczne w tak zwanych przypadkach pilnych. Czy pacjenci, walczący z bólem zębów, wzięli te deklaracje do serca? Prawdziwych przyjaciół poznaje się w potrzebie. Okazuje się, że gdy potrzeba znika - rodzą się roszczenia.

Do doliczenia 100 złotych za dezynfekcję miało dojść w jednym z rybnickich gabinetów stomatologicznych. O sprawie poinformowała jedna ze słuchaczek radia90.pl.

Kobieta tak zrelacjonowała sytuację: Znajomy był u dentysty i została mu pobrana opłata za dezynfekcję gabinetu. Większość osób nie wie w ogóle o takim postępowaniu. Wydaje mi się, że taką rzecz trzeba nagłośnić, bo ktoś to po prostu wykorzystuje.

Takich głosów pojawia się w przestrzeni medialnej coraz więcej. Prawdą jest, że tylko znikoma część osób, szukających pomocy stomatologicznej w czasach ograniczonego dostępu do dentysty, zbulwersowana jest pobieraniem opłat za wdrożone, zgodnie z zaleceniami Ministerstwa Zdrowia, dodatkowe środki ochrony higienicznej. Prawdą jest także to, że pacjenci zdegustowani zaistniałą sytuacją próbują dociec podstaw prawnych, na mocy których muszą więcej zapłacić za usługi stomatologiczne.

Dziennikarze już sprawdzają czy stomatolog ma prawo doliczać opłatę za dezynfekcję gabinetu i relacjonują: rzecznicy praw konsumenta byli zaskoczeni sprawą, ale nie potrafili odpowiedzieć jednoznacznie, czy to łamanie praw konsumenta. Bardziej zdecydowany był Sanepid: nie można doliczać dodatkowych opłat, poza tym gabinety powinny być dezynfekowane po każdym kliencie, bez względu czy mamy epidemię, czy też nie.

Oczywiście dodatkowe opłaty pobierane są nie tylko z tytułu pokrycia kosztu dezynfekcji. Nie wolno zapominać o ponadstandardowych, jednorazowych środkach ochrony osobistej, tych zużywanych przez lekarza dentystę, ale i tych przekazywanych pacjentom. Nie wolno zapominać o zmienionej organizacji pracy gabinetów dentystycznych, o dodatkowych procedurach, które wdrażane są w imię dochowania najwyższych zasad bezpieczeństwa w czasie pandemii. Nie wolno zapominać, że koszt pracy w warunkach zagrożenia zdrowia z reguły rośnie.

Te dodatkowe koszty gabinet stomatologiczny musi skalkulować i wprowadzić do cennika. Co jednak zrobić ma właściciel praktyki, realizującej kontrakt NFZ? Publiczny płatnik zapewne będzie utrzymywał, że świadczenia medyczne muszą być realizowane bezpiecznie niezależnie od warunków epidemicznych.

Rzeczywistość jest taka, że opłaty są pobierane, ale mogą być także konstatowane.

Prezentujemy tylko kilka anonsów (bez nazw podmiotów), które publikowane są przez lecznice stomatologiczne świadczące teraz usługi:
Dodatkowy sprzęt, odzież ochronna, maski, gogle, które zakłada każdorazowo lekarz i asystentka do każdego Pacjenta, musimy zakupić.  Dlatego też, jesteśmy zmuszeni podzielić się kosztami z Pacjentami i doliczyć do wizyty 150 zł.

Mamy nadzieję, że w niedługim czasie dodatkowe zabezpieczenia ochronne nie będą potrzebne i będziemy mogli zrezygnować z dodatkowej opłaty. 

**
W związku z wysokimi kosztami ochrony osobistej, dezynfekcji i podwyższonymi cenami materiałów, pierwszy raz w historii naszego gabinetu, jesteśmy zmuszeni wprowadzić opłatę za wizytę/konsultację doliczaną do każdej wizyty. Będzie ona uzależniona od zabiegu i wynosi od 75 do 150 zł (do tej pory wizyta kontrolna była bezpłatna).

**
Dodatkowa opłata to 200 zł. Jest to koszt środków ochrony osobistej personelu i pacjenta, sprzętu, dezynfekcji pomieszczeń, wymiany odzieży ochronnej. W recepcji pacjent otrzyma maskę (zdejmuje ją jedynie na czas zabiegu), rękawice ochronne, ochraniacze na obuwie, ochraniacze na odzież. Mierzona jest temperatura ciała termometrem bezdotykowym.

**
Do należności za każdy zabieg wykonany w klinice doliczana jest kwota 200 zł z uwagi na konieczność przeprowadzenia pełnego wyjałowienia gabinetu, sprzętu i wymiany odzieży i oczyszczenia septycznego osoby lekarza i innego personelu medycznego – po każdej wykonanej procedurze medycznej.

**
Dodatkowy koszt doliczany jest do każdej wizyty z uwagi na konieczność wprowadzenia dodatkowych obecnie bardzo trudno dostępnych środków dezynfekcyjnych oraz jednorazowych środków ochrony osobistej zarówno dla pacjentów, jak i dla całego zespołu w wysokości 150 zł.