Boli ząb? Są rady Rzecznika Praw Pacjenta

ms
03-04-2020, 16:22
Rzecznik Praw Pacjenta aktywnie wspiera pacjentów i ich bliskich – również poprzez Telefoniczną Informację Pacjenta 800 190 590. Przygotował nawet zestawienie „Najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi”. Inną kwestią jest to czy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania są użyteczne? Nas zainteresowało jedno: Co mam zrobić, jeśli boli mnie ząb, a mój dentysta zamknął gabinet i nie przyjmuje pacjentów?

Odpowiedź jest dokładnie taka:
NFZ zaleca ograniczenie do niezbędnego minimum lub czasowe zawieszenie udzielania świadczeń wykonywanych planowo lub zgodnie z przyjętym planem postępowania leczniczego. Dotyczy to między innymi leczenia stomatologicznego. Przypadki pilne powinny być jednak konsultowane z lekarzem dentystą. Zaliczymy do nich w szczególności:
- zmiany nowotworowe, potencjalnie nowotworowe, martwicze zapalenie dziąseł, trepanację komory zęba, nacięcie ropnia okołowierzchołkowego lub przyzębnego, ekstrakcję zęba z bólem lub będącego przyczyną ropnia, zaopatrzenie pacjentów pourazowych;
- usunięcie torbieli,
- zaopatrzenie w doraźną pomoc z zakresu stomatologii zachowawczej (utracone wypełnienie z ostrymi brzegami korony zęba, utracony opatrunek), endodoncji (utracony opatrunek i zakończenie leczenia) protetyki (uszkodzenia protez stałych i ruchomych) oraz ortodoncji (utrata zamka ortodontycznego, uszkodzenie ligatury, uszkodzenie łuku lub utrata retencji).

Listę otwartych gabinetów stomatologicznych możesz znaleźć na stronie internetowej oddziału NFZ w swoim województwie lub uzyskać adres i telefon czynnego gabinetu dzwoniąc pod nr 800 190 590 na Telefoniczną Informację Pacjenta. Jak to działa przedstawiliśmy w materiale Koronawirus: świadczenia stomatologiczne na NFZ są realizowane … na papierze