Starsze osoby zapominają, że dieta wpływa na zdrowie jamy ustnej

en
09-03-2020, 10:54
W Stanach Zjednoczonych marzec jest miesiącem zdrowego odżywiania, o diecie mówi się wtedy wyjątkowo dużo. Dentyści zaś mają rozmawiać ze swoimi pacjentami w starszym wieku, o tym w jaki sposób to co jedzą, może być częścią strategii zachowania zdrowia całego organizmu oraz zdrowia jamy ustnej w szczególności.

Jedną z ważnych kwestii, poruszanych w trakcie takiej rozmowy, powinna być potrzeba zwiększenia ilości wapnia i witaminy D w diecie, aby wspomóc zęby i kości. W tym celu osoby starsze powinny dziennie jeść trzy porcje pokarmów bogatych w te składniki:  mleko, jogurt, ser. Osoby z nietolerancją laktozy mogą korzystać z produktów pozbawionych tego białka oraz wzbogaconych w wapń artykułów sojowych. 

Co więcej, wiele starszych osób potrzebuje mniej kalorycznej diety, niż w okresie gdy były młodsze. Zatem powinny wybierać produkty bogate w składniki odżywcze ale z dużym udziałem warzyw, zwłaszcza warzyw strączkowych.  W celu uniknięcia nadmiarowych porcji mogą stosować na przykład  mniejsze talerze.

W starszym wieku lepiej pić wodę niż płyny zawierające cukier. Dobre nawodnienie organizmu pomaga walczyć z kserostomią, którą często powodują leki zażywane przez seniorów. Kserostomia wiąże się także z podwyższonym ryzykiem próchnicy.

Dobry dla zębów i kości jest także fosfor, który zawierają: jajka, ryby, chude mięso, nabiał oraz warzywa strączkowe.

Witamina C to kolejny składnik gwarantujący zdrowe dziąsła, zatem nie powinno się w starszym wieku zapominać o bogatych w nią: owocach cytrusowych, pomidorach, papryce, brokułach i szpinaku. Ważne, aby seniorzy pamiętali, że po zjedzeniu na przykład pomarańczy powinni delikatnie przepłukać jamę ustną wodą i dopiero po upływie kilkudziesięciu minut szczotkować zęby, ponieważ kwasy okresowo zmiękczają szkliwo.

Więcej: dentistrytoday.com

hcc On-line

Retransmisja sesji:

Stomatologia – partner z potencjałem