Czego oczekują pacjenci od dentysty – wyniki ankiety

ms
29-11-2018, 08:08
Idealny dentysta powinien mieć poczucie humoru jak kabareciarz, tytuł profesora i koniecznie być mężczyzną? W specjalnym badaniu portalu edukacyjnego Dentysta.eu, przeprowadzonym przy wsparciu Śląskiej Izby Lekarskiej, Polacy po raz pierwszy wypowiedzieli się, jakie cechy stomatologa uznają za najważniejsze, a na jakie zupełnie nie zwracają uwagi. Wyniki zaskakują! Także samych dentystów.

Polacy nie chcą komika, ale delikatnych dłoni
Lekarz powinien być zawsze uśmiechnięty, a do tego lepiej, żeby był przystojnym mężczyzną? Niekoniecznie! Zwłaszcza, jeśli chodzi o stomatologów. W najnowszym badaniu, opublikowanym przez portal Dentysta.eu, Polacy przeczą powszechnej opinii o tym, że przy wyborze lekarza decydująca jest powierzchowność.

Dla aż 91 proc. Polaków najważniejsza jest staranność pracy, jaką wykonuje stomatolog. Oznacza to, że leczenie ma być szybkie, bezbolesne, dokładne i najlepiej bez konieczności poprawek… u innego dentysty. Z kolei 89 proc. pacjentów, szukając stomatologa, zwraca uwagę na jego kompetencje, googlując np. biogram na stronie i opinie w sieci. 

O dziwo, siadając w fotelu z dentystą pacjent chce rozmawiać. Aż 65 proc. oczekuje, że stomatolog będzie komunikatywny i łatwo nawiąże kontakt. 63 proc. wolałoby, aby lekarz unikał żargonu medycznego i mówił „po ludzku”.

Z kolei 42 proc. Polaków za bardzo ważną cechę uważa umiejętność słuchania.

Wśród dominujących cech, które Polacy uznają za bardzo ważne u stomatologa znaleźć można także cierpliwość (53 proc.), życzliwość (49 proc.) i uprzejmość (44 proc.).  78 proc. Polaków jest zdania, że dentysta, w przeciwieństwie do innych lekarzy, powinien być delikatniejszy! 

Polakom marzy się także znalezienie stomatologa, który będzie empatyczny (38 proc.) i zrelaksowany, a przez to nieodreagowujący swojego stresu na pacjencie np. podczas borowania zęba. Takiego lekarza bez stresów chciałoby mieć 38 proc. respondentów. Chętnie wybierany jest także lekarz, który się stale dokształca, to bardzo ważna cecha dla 42 proc. Polaków.

Dla przeciwwagi, poczucie humoru lekarza istotne jest dla zaledwie 9 proc. Polaków.  Tylko 2 proc. zwraca uwagę na jego styl… ubierania się.

Ani żartowniś, ani profesor
Przy wyborze dentysty rzadko pacjent zwraca uwagę na powierzchowność. Dla 65 proc. Polaków nieważne jest to, czy dentysta jest kobietą czy mężczyzną. 48 proc. pacjentów kompletnie nie zwraca uwagi na to, jak ubiera się doktor, musi jednak mieć czysty kitel.

U dentysty nie szuka się też cech komedianta. Umiejętność rozbawienia pacjenta to cecha osobowości nieważna dla 44 proc. pacjentów. Na 37 proc. leczonych nie działa natomiast… urok osobisty lekarza. Co ciekawe, co piąty pacjent nie zwraca także uwagi na tytuł naukowy. To cecha bardzo ważna tylko dla 6 proc. pacjentów!

- Wybierani są dentyści, u których pacjent nie czuje się skrępowany, którzy skupiają się na leczeniu. Mając w perspektywie bolesny zabieg nie oczekujemy także, że będziemy rozśmieszani przez lekarza, ale po prostu uspokojeni rozmową – mówi lek. stom. Marcin Krufczyk.

Dentyści myślą inaczej!
Co na to sami dentyści? W badaniu Dentysta.eu również im zadano te same pytania. Różnice w opiniach są kolosalne.  Przykładowo, dla pacjentów aż dwukrotnie ważniejsze jest to, że lekarz się stale dokształca. Tylko 22 proc. lekarzy uznaje to za swoją bardzo ważną cechę. Mniejszy odsetek lekarzy niż pacjentów uznaje także za bardzo ważne cechy: staranność wykonania pracy (73 proc.), kompetencje (60 proc.), czy delikatność (78 proc.).

To nie koniec różnic. Dla większej grupy dentystów niż pacjentów ważne są też inne cechy. Aż 73 proc. jest zdania, że umiejętność komunikowania się z pacjentem to jedna z kluczowych cech dentysty. W opinii 59 proc. badanych jest to natomiast cierpliwość, a 54 proc. - życzliwość.  Dla 51 proc. najważniejsza jest także empatia. Co interesujące, to cecha bardzo ważna tylko dla 38 proc. pacjentów.

Nieco inne zdanie od pacjentów stomatolodzy mają w kwestii… płci. Tylko 54 proc. badanych dentystów jest zdania, że płeć przy wyborze lekarza jest bez znaczenia.  Doktorzy chcą także być modni! Tylko 38 proc. uznaje swój ubiór za nieistotny. Zaledwie co piąty dentysta jest zdania, że urok osobisty w jego pracy nie gra żadnej roli.

- Opinie pacjentów o dentystach i dentystów o dentystach różnią się znacznie. Dentyści przywiązują coraz większą wagę do umiejętności miękkich i komunikacji. Jednocześnie w swoich cechach chcą się w pewien sposób wyróżnić, np. ubiorem czy sposobem rozmowy z pacjentem – mówi Krufczyk.

Idealny gabinet dla Polaka? Niekoniecznie Wersal
Ciekawie wypadają także kryteria, jakie Polacy stosują przy wyborze gabinetu. Dla 72 proc. bardzo ważne są kompetencje personelu, które sprawdzane są już na etapie googlowania.  Dla 57 proc. istotny jest łatwy kontakt z gabinetem. Wciąż ważnym kryterium są ceny zabiegów. Te plasują się na 3. miejscu. To element bardzo ważny dla 53 proc. respondentów.

Polacy cenią sobie także kliniki posiadające nowe technologie. To kluczowe dla 28 proc. respondentów.

Zdaniem ekspertów, ten element może lada moment  zyskać na wartości. W przyszłym roku wchodzi w życie ustawa nakazująca gabinetom posiadanie tzw. separatorów. Pacjenci z wypełnieniami amalgamatowymi będą więc chętniej wybierać placówki posiadające odpowiedni sprzęt. Jak szacuje w swoich badaniach portal Dentysta.eu, w Polsce blisko 30 proc. pacjentów posiada wypełnienia amalgamatowe.

Wbrew obiegowej opinii, Polacy nie  przywiązują zbytniej wagi do wyglądu gabinetu. Dla 53 proc. pacjentów mało ważny jest kolor ścian, a szpitalna biel i zieleń mało kogo zniechęca. Aż 47 proc. nie zwraca uwagi na to, czy klinika proponuje w recepcji napoje. Dla 44 proc. bez znaczenia jest wygląd budynku. Polaków mało interesują także „udogodnienia”, jakie zapewniają nam kliniki. Dla 44 proc. nieistotne jest to, czy w poczekalni jest TV. Co trzeci pacjent nie zwraca natomiast uwagi na prestiż kliniki.

- To, co przyciąga do gabinetu, to nie architektura, design czy dziwne atrakcje, jakie chce nam zafundować coraz więcej placówek w kraju. Mitem okazuje się także przekonanie, że Polaków od leczenia odstrasza szpitalny klimat placówek stomatologicznych. Chcą za to być dobrze leczeni, przy użyciu nowoczesnych technologii i przez kompetentny personel – podsumowuje lek. stom. Marcin Krufczyk.

***

Badania „Co pacjenci sądzą o dentystach i jak (nie)wiele na ten temat wiedzą stomatolodzy” przeprowadzono od 24 sierpnia 2018 do 27 września 2018 na próbie 421 osób, z czego 31 proc. stanowili stomatolodzy, a 69 proc. pacjenci. Wśród dentystów 83 proc. stanowiły kobiety, 17 proc. mężczyźni, wśród pacjentów podział był 79 proc. 21 proc. Ankietowano osoby w wieku 18-65
Link do badań

hcc On-line

Retransmisja sesji:

Stomatologia – partner z potencjałem