Catalin Zaharia: komunikacja interpersonalna buduje długofalową relację z pacjentem

ms
28-08-2015, 08:01
- Istnieje udowodniona korelacja między zadowoleniem klienta, a umiejętnościami komunikacyjnymi lekarza dentysty – zapewnia Catalin Zaharia, lekarz psychiatra, psychoterapeuta, międzynarodowy trener, mentor i coach programowania neurolingwistycznego.

Inga Kołomyjska, dyrektor zarządzająca KIKO Business Solutions: Dlaczego dentystom powinno zależeć na profesjonalnej obsłudze pacjenta w ich gabinecie? 

Catalin Zaharia:  Dentyści uprawiają zawód pośrednio  zorientowany na relacje. Co to oznacza – lekarze, w szczególności lekarze dentyści,  mają tendencję do zbytniego postrzegania pacjenta "od strony technicznej ich pracy", mało jest w budowaniu relacji lekarz - pacjent postrzegania pacjenta z perspektywy  relacji międzyludzkiej. 

Sam jestem lekarzem i wiem, że zagadnienie umiejętności komunikacji międzyludzkiej nie stanowi najważniejszej części edukacji medycznej lekarza. Czasami jest to jedno- lub dwu- semestralny kurs, a czasami w ogóle nie występuje taka forma edukacji. Dodatkowo lekarz w ciągu dnia pracy, często musi przyjąć wielu pacjentów, więc czas przeznaczony na jednego pacjenta jest ograniczony.  Tak więc, w dostępnym, często krótkim czasie, pamiętając o celu leczenia, lekarz dentysta musi wykazać się wysokimi umiejętnościami interpersonalnymi w kontekście opieki nad pacjentem. Doskonalenie tych, jakże ważnych,  umiejętności  jest wiec podstawowe dla profesjonalnej obsługi pacjenta w gabinecie.

Inga Kołomyjska: Jakie mogą być korzyści z doskonalenia umiejętności komunikacji interpersonalnej dla lekarza dentysty?

Catalin Zaharia: Natychmiastową, bezpośrednią korzyścią dla dentysty doskonalenia umiejętności interpersonalnych jest fakt, że pacjent zaczyna współpracować. Co znacząco pomaga przeprowadzić interwencję medyczną. W takich warunkach łatwiej jest prowadzić pacjenta i będzie on chętniej postępował zgodnie z instrukcjami lekarza dentysty, co ma często ogromny wpływ na skuteczność leczenia. Jest to wynikiem lepszej komunikacji lekarz dentysta - pacjent, jak też zaufania, jakim darzy dentystę pacjent oraz jego lojalności, wynikającej również ze wspomnianych lepszych relacji.

Inga Kołomyjska: Czy zadowolenie i lojalność pacjenta mogą być wynikiem świetnych umiejętności komunikacyjnych medyka?

Catalin Zaharia: Tak. Istnieje udowodniona korelacja między zadowoleniem klienta (a należy pamiętać, że także w tej roli występuje pacjent), a umiejętnościami komunikacyjnymi profesjonalistów z różnych branż.

Inga Kołomyjska: Jaka jest relacja między rentownością i rozwojem gabinetu dentystycznego, a umiejętnościami interpersonalnymi stomatologów?

Catalin Zaharia: Relacja taka jest bezpośrednia, i jeżeli wyłączymy z tej analizy inne czynniki marketingowe, wprost proporcjonalna - tzn. im wyższe kompetencje interpersonalne, tym wyższa rentowność. Dodatkowo, dla tych dentystów, którzy pracują w prywatnej praktyce, kompetencje interpersonalne mają również wpływ na utrzymanie pacjentów, jak też na markę dentysty i jego gabinetu.

Inga Kołomyjska: Czy umiejętności komunikacyjne są obecnie dźwignią konkurencyjności w stomatologii?

Catalin Zaharia: Nie mogę potwierdzić takiej tezy, ale wszystko wskazuje na to, że przyszłość medycyny nie będzie opierała się wyłącznie na wąskich kompetencjach technicznych. Wymaga się od nas także multidyscyplinarnego podejścia. Na przykład musimy wymyślić jak profesjonalnie stosować efekt placebo w leczeniu pacjentów.

Inga Kołomyjska: Jak można rozwijać umiejętności komunikacyjne, aby przyczynić się do wzrostu rentowności i rozwoju praktyki dentystycznej?

Catalin Zaharia: Pierwszym krokiem jest uświadomienie sobie znaczenia umiejętności komunikacyjnych i ich wpływu na rentowność i rozwój praktyki dentystycznej. Jak wiadomo, w dzisiejszych czasach, internet daje swobodny dostęp do ogromnej gamy informacji, ale czasami wiedza ta to tylko plotka, lub niesprawdzone pogłoski. Dlatego też takie wstępne informacje muszą być uzupełnione na przykład poprzez doświadczenie uzyskane w trakcie profesjonalnych szkoleń lub bliskiej współpracy z doświadczonym trenerem lub coachem.

Inga Kołomyjska: Czy dentyści powinni brać udział w warsztatach ogólnych z zakresu komunikacji interpersonalnej, czy w specjalnych szkoleniach dedykowanych dla tej grupy profesjonalistów?

Catalin Zaharia: Jak już mówiłem, umiejętności komunikacji interpersonalnej powinny być rozwijane pod okiem i we współpracy z profesjonalistami, w oparciu o profesjonalną metodykę, w formie profesjonalnego szkolenia lub coachingu.

                                                                                                       ***

Zagadnienie komunikacji interpersonalnej miedzy lekarzem dentystą a pacjentem, jest przedmiotem międzynarodowego projektu COMDENT realizowanego w Polsce przez KIKO Business Solutions współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej Programu ERASMUS+. Więcej o projekcie: kiko.com.pl

Doktor Catalin Zaharia: lekarz psychiatra, psychoterapeuta, profesjonalny licencjonowany międzynarodowy trener i coach - neurolingwistycznej psychoterapii. Posiada dyplom lekarza medycyny oraz mgr bioinżynierii (w dziedzinie bioinformatyki i zarządzania systemami opieki zdrowotnej). Licencjonowany trener programowania neurolingwistycznego przez Richarda Bandlera, Paula McKenna, Michaela Breen’a.  W 2004 r. był pierwszym liderem programowania neurolingwistycznego Practitioner w Rumunii. Akredytowany przez Federację Psychoterapii psychoterapeuta i trener. W 2010 r. został wybrany prezesem międzynarodowego Europejskiego Stowarzyszenia Psychoterapii Neuro Lingwistyczne - European Association for NLPt (neurolingwistyczna psychoterapia). Obecnie kontynuuje rozwój w ramach studiów doktoranckich w psychoterapii Sigmunda Freuda PrivatUniversität w Wiedniu.

Ekspert w projekcie COMDENT.CO, realizowanym w Polsce przez KIKO Business Solutions, a w Rumunii przez Mind Master.