
- Na platformie ofert promocyjnych Groupon obecni są przedstawiciele branży stomatologicznej, którzy proponują usługi o 50 - 70 proc. taniej niż wynosi ich cena rynkowa
- Największa część atrakcyjnych cenowo propozycji obejmuje zabiegi higienizacyjne, bywają także oferty leczenia implantologicznego i ortodontycznego (nakładkami)
- Kodeks etyki lekarskiej zabrania lekarzom dentystom promowania swoich usług w ten sposób. W serwisie Groupon w większości obecni są zatem przedsiębiorcy prowadzący gabinety, którzy sami nie posiadają prawa wykonywania zawodu
Na platformie ofert promocyjnych Groupon od lat prezentowane są oferty na świadczenie usług realizowanych w gabinetach stomatologicznych. W Warszawie na przykład w sierpniu 2022 r. można skorzystać z 40 różnych propozycji. Pod względem liczebności ofert dział stomatologia dorównuje temu co proponują klientom Groupona warszawscy restauratorzy.
Liczba ofert proponowanych przez gabinety dentystyczne w miastach wojewódzkich, które znajdują się na platformie Groupon:
- Warszawa 40
- Katowice 16
- Kraków 15
- Poznań 12
- Zielona Góra 12
- Wrocław 10
- Gdańsk 9
- Łódź 8
- Białystok 6
- Szczecin 6
- Opole 5
- Bydgoszcz 4
- Lublin 2
- Kielce 2
- Olsztyn 2
- Rzeszów 1
Higienizacja i wybielanie zębów
Jakie okazje można trafić u dentysty? Do najczęstszych należy wybielanie zębów. Promocyjna technika laserowa proponowana jest za 200 - 250 zł, w porównaniu do ok. 400 zł - bez zniżki.
Zdarzają się także okazyjne wypełnienia w cenie, którą raczej trudno spotkać na rynku (49 zł).
Są także bogate pakiety stomatologiczne za 249 zł, mające „przywrócić zębom naturalną biel, wzmocnić szkliwo oraz wykryć ewentualne ubytki”, chodzi o:
- skaling,
- piaskowanie,
- fluoryzację,
- przegląd jamy ustnej
W innym miejscu skaling, polerowanie, fluoryzację, przegląd jamy ustnej i plan leczenia można uzyskać za jedyne 99,99 zł.
Leczenie ortodontyczne nakładkami
Znana firma Dr Smile proponuje w każdym z miast wojewódzkich nakładki ortodontyczne. Oferta obejmuje groupon zniżkowy na nakładki ortodontyczne Clear Aligner. Chodzi jednak tylko o skanowanie 3D i konsultacje podczas pierwszej wizyty. Za taką usługą zamiast 1170 zł można zapłacić symboliczne 40 zł. Z tym, że po potwierdzeniu leczenia konieczna będzie dopłata do pełnej wartości produktu. Kwota dopłaty jest zależna od stopnia zaawansowania leczenia:
- wada lekka – dopłata 5620 zł,
- wada średnia – dopłata 7820 zł,
- wada duża – dopłata 10220 zł
Nakładki, wykonane na zamówienie, wysyłane są do domu klienta. Trzeba je nosić przez 22 godziny dziennie i wymieniać co 2 tygodnie.
W promocyjnej ofercie jest więcej propozycji obejmujących leczenie ortodontyczne z zastosowaniem przezroczystych nakładek. Cena dla osób korzystających z Grouponu to 6,6 tys. zamiast 8,4 tys. zł.
Usługi z zakresu implantologii
Bywa, że dentyści ogłaszają na Grouponie zabiegi z zakresu implantologii.
Jest to na przykład wszczepienie implantu bez korony ceramicznej za 1294,99 zł zamiast za 2499 zł
Możliwe jest także wszczepienie od 1 do 12 implantów BEGO z koroną tymczasową za 2599 zł. Cena usługi poza ofertą z Groupona wynosi 5199 zł.
Skład pakietu (do wyboru):
- wszczepienie od 1 do 12 implantów z koroną tymczasową;
- wszczepienie implantu z koroną tymczasową, dodatkowo łącznik;
- indywidualny i korona cyrkonowa projektowana komputerowo.
Z reguły promowane na Grouponie zabiegi nie obejmują kompleksowego leczenia, tak więc chociażby w przypadku nakładek ortodontycznych czy implantów należałoby dokładnie dowiedzieć się jaki jest całościowy koszt usługi, bo ten może być wielokrotnie wyższy.
Możliwość publicznego promowania świadczeń medycznych
Ci, którzy zdecydowali się w ten sposób promować swój gabinet, są albo przedsiębiorcami, bo ich nie dotyczy prawo korporacyjne, albo świadomie przekraczają prawo. Promocja za pośrednictwem takich portali jak Groupon, jest niedozwoloną reklamą – zdecydowanie uważa samorząd lekarski. To rodzi pytanie o równość podmiotów: gabinet stomatologiczny prowadzony przez dentystę vs gabinet założony przez kogoś bez prawa wykonywania zawodu.
Oferty stosowane w ramach Groupon nastawione są na podkreślanie zalet, wyjątkowości usług. To niesie wysokie ryzyko uznania takiej promocji za działania naruszające zakaz publicznej reklamy świadczeń zdrowotnych oferowanych przez lekarzy i lekarzy dentystów. Kodeks Etyki Lekarskiej wprowadza powszechny zakaz tego typu (ale także innych) działań promocyjnych.
W ograniczeniach działań reklamowych zasadnicze znaczenie ma wyrażenie „reklama publiczna”. Promocja w postaci ulotek informujących o tańszym wybielaniu rozłożonych na przykład w poczekalni gabinetu stomatologicznego jest dozwolona. Traktuje się ją bowiem jako ofertę usług skierowaną do określonej osoby, a nie reklamę publiczną.
Komentarze