PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Siła komunikacji z pacjentem

en
05-01-2022, 10:01
Siła komunikacji z pacjentem Pozawerbalny przekaz jest bardzo ważny w komunikacji (fot. Adobe)
Komunikacja nie jest powszechnie nauczana na stomatologii. Jednak w skuteczny sposób prowadzona - bardzo pomaga praktyce radzić sobie z  zastrzeżeniami i skargami pacjentów.
  • Kompetencje komunikacyjne lekarzy są kluczowe dla bezpiecznej i efektywnej opieki medycznej, a ich rola zaczyna się już na etapie zbierania wywiadu. 
  • Dzięki wysokim kompetencjom miękkim łatwiej przychodzi ustalenie planu leczenia.
  • Te umiejętności są też kluczowe w sytuacjach kryzysowych, których nie brakuje w relacji dentysta - pacjent.

Komunikacja lekarza dentysty z pacjentem jest integralną częścią praktyki zawodowej i jak każda umiejętność, może być ulepszana i zmieniana. Tym bardziej, że w toku studiów stomatologicznych najczęściej brakuje zajęć w obszarze komunikacji z pacjentem. 

Zakres zagadnień w tematyce komunikacji interpersonalnej, istotnych dla stomatologów, jest szeroki, a najbardziej potrzebne w trakcie wykonywania zawodu dentysty są:
- budowanie satysfakcjonującej relacji lekarz - pacjent,
- techniki radzenia sobie w kryzysowych sytuacjach,
- techniki pracy z pacjentem, który boi się usługi dentystycznej,
- techniki rozwoju umiejętności efektywnej komunikacji interpersonalnej i znajomość technik radzenia sobie ze stresem.

- Komunikacja z pacjentem zwykle zawodzi, gdy informacje nie są podawane przez lekarza wystarczająco jasno,  aby odbiorca mógł je właściwie zrozumieć, podkreśla brytyjski dentysta Barry Oulton. Jak sam o sobie mówi - jest dentystą od 25 lat, w jakimś momencie jego praktyka miała problemy finansowe i musiał pracować 6 dni w tygodniu, obecnie pracuje tylko 3,5 dnia w tygodniu a jego jednoosobowy gabinet ma obroty na poziomie jednego miliona funtów. Oulton twierdzi, że sukces zawdzięcza dobrym technikom komunikacji.

Dla skuteczności i powodzenia w relacji dentysta-pacjent największe znaczenie ma:

Co dentysta powiedział
Co dentysta miał na myśli
Co usłyszał jego pacjent
Co pacjent myślał, że dentysta miał na myśli.

Tyle że komunikacja, to znacznie więcej niż rozmowa. Eksperci w tej dziedzinie, dzielą ją na trzy obszary:

- tonację (38 proc.)
- fizjologię (55proc.)
- słowa (7 proc.)

Zatem sposób w jaki mówimy,  a nie tylko to, co mówimy, wpływa na informację odbieraną przez pacjenta. - W gruncie rzeczy nie jest ważne to, co mówisz, ale sposób, w jaki to mówisz, podkreśla Oulton.

Warto więc pogłębić swoją wiedzę i kompetencje z tego obszaru umiejętności podczas praktycznych ćwiczeń, które uczą budowania relacji, a także ukazują, co powoduje, że rozmówca może się czuć urażony, a my nie zdajemy sobie z tego sprawy. 

Siła słów

Słowa, których używamy, mają wpływ na to, co myślą pacjenci. Na przykład „ale”  neguje wszystko, co zostało przed nim powiedziane. I w sytuacji w której dentysta mówi: najlepszym wyborem dla tego zęba jest korona „ale” mogę ją wypełnić, co jest tańsze. W tak poprowadzonej rozmowie pacjent najprawdopodobniej zignoruje wszystko, co powiedziano wcześniej. Zatem Barry Oulton zachęca, aby słowo "ale" zamienić na „i”. 

Inny przykład błędu, wg brytyjskiego eksperta od spraw komunikacji w stomatologii: 

Reklamy produktów dentystycznych, ale też same praktyki stomatologiczne często używają terminu „bezbolesna stomatologia”. Ale to może stworzyć podświadome przekonanie, że zabiegi stomatologiczne muszą boleć.  Zamiast tego Barry zachęca dentystów do skupienia się na pozytywnej formie, na przykład na sformułowaniu - wygodna stomatologia.

Podobał się artykuł? Podziel się!

POLECAMY W SERWISACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.