• jobDent jobDENT
    giełda pracy

    najnowsze oferty pracy

    Szukam pracy

  • kursDent kursDENT
    szukaj szkoleń
PARTNER PORTALU
partner portalu

Prof. Henryk Mruk: formy komunikacji w gabinecie na ty czy per pan?

własne
01-08-2013, 00:02
Wprowadzanie zasad dotyczących form komunikacji, w każdym gabinecie będzie zależało od wielu czynników. To kwestia wychowania w rodzinie, środowiska, w którym się funkcjonuje, przyzwyczajeń. Nie ma prostego rozwiązania, ale warto pamiętać o kilku podstawowych zasadach.  - Właściciel gabinetu, osoba zarządzająca gabinetem czy lekarz stomatolog, muszą zatem sami decydować, jaką stworzą kulturę organizacyjną - przekonuje prof. Henryk Mruk*. 

Z tego przykładu wynika wniosek, że nie zawsze skrócenie form komunikowania się jest możliwe z uwagi na bariery, które mogą się pojawić po każdej ze stron. Warto to szanować. Nie ulega wątpliwości, że w długiej perspektywie, także w Polsce, będą się upowszechniać krótkie formy komunikacji. Są one naturalne, proste, skuteczne. Trzeba jednak pamiętać o tym, że mówienie sobie po imieniu nie zwalnia nikogo z przestrzegania zasad etykiety, szacunku dla drugiej osoby. Można mówić sobie po imieniu a zarazem okazywać komuś szacunek oraz zwracać się inaczej, jeśli osoby będą się znajdowały w towarzystwie, na spotkaniach oficjalnych, będą uczestniczyły w rozmowach biznesowych itp.

Kultura organizacyjna gabinetu

Właściciel gabinetu, osoba zarządzająca gabinetem czy lekarz stomatolog, muszą zatem sami decydować, jaką stworzą kulturę organizacyjną. Warto pamiętać o tym, że łatwiej się często egzekwuje wymagania, jeśli jest się z daną osobą na Pan, Pani. Przyjmując ludzi do pracy należy ich obserwować, poznawać. Bywa niekiedy tak, że osoba, której lekarz zaproponuje mówienie sobie po imieniu, będzie się mniej angażowała w wypełnianie sowich obowiązków. Wówczas lepiej zostać przy dłuższych formach komunikowania się. Autor spotkał się nawet z przypadkami, że w zespołach, które mówiły sobie po imieniu, przechodzono z powrotem na bardziej oficjalną formę. Miało to miejsce w sytuacji, kiedy jedna z osób pracujących w tym zespole zostawała kierownikiem. Inne osoby, nie mogły tego akceptować, że ktoś z ich grona został ich szefem, i zachowywały się wyjątkowo nieprofesjonalnie, utrudniając kierownikowi wypełnianie jego zadań. Niekiedy lepiej zatrudnić kierownika z zewnątrz, aby nie zburzyć relacji w zespole.

Podkreślajmy stanowisko

Na marginesie tych rozważań można jeszcze wspomnieć o kilku kwestiach. Otóż w Polsce, w komunikowaniu się z innymi, dobrze jest odbierane używanie terminów związanych z zajmowanym  stanowiskiem. Jeśli osoba młoda zwróci się do osoby starszej w formie Panie Doktorze, Panie Ordynatorze,  Panie Prezesie, Panie Dyrektorze, to będzie to odebrane dobrze. Natomiast jeśli przedstawiciel medyczny mający 25 lat, zwróci się do lekarza liczącego np. 58 lat w formie Panie Andrzeju, to zostanie wyrzucony z gabinetu lub nie będzie wysłuchany.

Inna sytuacja. Gdyby lekarz poprosił swojego kolegę (też lekarza) o konsultacje w sprawie leczenia pac

Podobał się artykuł? Podziel się!

POLECAMY W SERWISACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.