• jobDent jobDENT
    giełda pracy

    najnowsze oferty pracy

    Szukam pracy

  • kursDent kursDENT
    szukaj szkoleń
PARTNER PORTALU
partner portalu

Prof. Henryk Mruk: formy komunikacji w gabinecie na ty czy per pan?

własne
01-08-2013, 00:02
Wprowadzanie zasad dotyczących form komunikacji, w każdym gabinecie będzie zależało od wielu czynników. To kwestia wychowania w rodzinie, środowiska, w którym się funkcjonuje, przyzwyczajeń. Nie ma prostego rozwiązania, ale warto pamiętać o kilku podstawowych zasadach.  - Właściciel gabinetu, osoba zarządzająca gabinetem czy lekarz stomatolog, muszą zatem sami decydować, jaką stworzą kulturę organizacyjną - przekonuje prof. Henryk Mruk*. 

Sprawa może się jednak skomplikować, kiedy na fotelu usiądzie pacjent  np. w wieku 65 lat, preferujący oficjalne formy komunikacji. Wtedy personel powinien zwracać się do siebie inaczej. Pomoc dentystyczna, podając lekarzowi np. igłę, powinna zwrócić się oficjalnie np. Panie doktorze, oto igła, o którą pan prosił.

W przypadku rozmów z niektórymi pacjentami, warto stosować wyrażenia związane z zawodem Panie Doktorze", "Pani Doktor, bowiem budują one autorytet stomatologa a zarazem działają na zasadzie efektu placebo. To, co powiedział Pan Doktor (np. proszę używać wyłącznie pasty marki X) brzmi inaczej, niż gdyby to powiedział Andrzej.

W warunkach, w których będą obecne osoby trzecie, trzeba ocenić, czy można stosować krótką formę komunikacji, czy też należy użyć formy dłuższej - oficjalnej. Można to zilustrować innym przykładem.

Otóż do gabinetu wchodzi przedstawiciel medyczny producenta implantów i chce rozmawiać z lekarzem. Zwraca się z tym do pomocy dentystycznej, która otworzyła drzwi. I wówczas, jeśli np. lekarz i pracownik (pomoc dentystyczna) są w tym samym wieku, mówią do siebie po imieniu, trzeba zachować się inaczej. Otóż pracownik zwraca się do lekarza Panie Doktorze, przedstawiciel medyczny producenta implantów prosi o chwilę rozmowy. Nie powinno się powiedzieć Andrzej, ktoś do ciebie. To obniża autorytet oraz osłabia ewentualną pozycję negocjacyjną lekarza w rozmowach z przedstawicielem producenta implantów.

Mówienie po imieniu nie zwalnia z zachowania szacunku

Wprowadzanie zasad odnośnie form komunikowania się, w każdym gabinecie będzie zależało od wielu wymienionych czynników. Jest to również kwestia wychowania w rodzinie, środowiska, w którym się funkcjonuje, przyzwyczajeń. Autor może się odwołać do własnego doświadczenia.

Kiedy został kierownikiem Katedry na uczelni i przyjmował kolejnych asystentów do pracy, proponował mówienie sobie po imieniu. Funkcjonowało to przez kilka lat według tego modelu. Jednak pewnego roku, przyjął kolejnych dwoje asystentów. Po kilku tygodniach, w dobrych warunkach, w czasie luźnego, wieczornego spotkania, zaproponował przejście na ty. Zdziwił się bardzo, kiedy tym razem, tych dwoje powiedziało, żeby do nich mówić po imieniu, natomiast oni będą się zwracać per Panie Profesorze. Różnica wieku wynosiła 21 lat. Autor miał 44 lata, a asystenci 23 lata. Taka propozycja nie mogła być zaakceptowana przez autora, który uważa, że komunikacja powinna być na tym samym poziomie. Trudno akceptować rozwiązanie, kiedy jedna osoba zwraca się do drugiej per Panie Profesorze, a ta zwraca się do drugiej osoby per ty. Do dzisiaj jest tak, że autor z częścią pracowników katedry jest po imieniu, a z częścią na zasadzie Panie Profesora Panie Doktorze.

POLECAMY W SERWISACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.