• jobDent jobDENT
    giełda pracy

    najnowsze oferty pracy

    Szukam pracy

  • kursDent kursDENT
    szukaj szkoleń
PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Obcokrajowiec na fotelu dentystycznym

24-10-2012, 04:44
Turystyka stomatologiczna (foto: sxc.hu)
Turystyka stomatologiczna (foto: sxc.hu)
Turystyka stomatologiczna ma podobny charakter co unijne fundusze. Wszyscy mówią o korzyściach, ale mało kto bezpośrednio uczestniczy w tego typu przedsięwzięciach.

W rozwoju turystyki medycznej w Polsce pomóc ma dyrektywa UE, zgodnie z którą obywatele państw członkowskich od października 2013 r. mieliby prawo do korzystania z usług medycznych w dowolnym kraju Wspólnoty, a wydatki pokrywające koszty leczenia, musieliby pokrywać płatnicy funkcjonujący w ojczyźnie, skąd pochodziłby medyczny turysta (tylko do poziomu refundacji obowiązującej w państwie, którego obywatelem jest lecząca się na obczyźnie osoba).

Wniosek jest taki, że Polaków leczących się w bogatych krajach UE będzie niewielu, ale obywateli tych państw, odwiedzających Polskę w celu np. wyleczenia zębów - znacznie więcej. Oczywiście na turystyczny ruch nałożone będą ograniczenia, bo leczenie poza ojczyzną dopuszczone byłoby jedynie w przypadku problemów w dostępie do usług medycznych na miejscu (tak przynajmniej utrzymuje NFZ).

Turystyka medyczna może być znaczącym elementem rozwoju gospodarczego kraju. Polski rząd dostrzega wagę zjawiska, przynajmniej na tyle, że Ministerstwo Gospodarki dofinansowało udział polskich firm w zagranicznych targach promujących turystykę medyczną (do 75 proc. kosztów ekspozycji). Nakłady na wsparcie uczestnictwa w imprezach targowych poza Polską wyliczono na 4 mln zł.

Inni dostrzegli szansę znacznie wcześniej. Koreańczycy już kilkanaście lat temu postawili na zagranicznych turystów zainteresowanych usługami medycznymi. Rząd koreański promuje swoje państwo jako miejsce gdzie obcokrajowiec może otrzymać specjalistyczną pomoc lekarską, także dentystyczną, i to stosunkowo za niewielkie pieniądze. Dzięki takim działaniom jak powołanie w 2008 roku Korea Medical Tourism Association liczba turystów medycznych wzrosła z 27 tys. do 60 tys. w 2009 r., do 81 tys. w 2010 r. i do 90 tys. - w 2011 roku. Plany na 2015 r. mówią o 300 tys. turystów. Koreańczykom wciąż jednak daleko do liderów branży turystyki medycznej Tajlandii 750 tys. turystów i - Singapuru 400 tys. W Korei za usługi dentystyczne płaci się o 70 proc. mniej niż w USA i o 40 proc. poniżej stawek obowiązujących w Japonii.

Na Daleki Wschód wybierają się turyści nie tylko z USA, Niemiec, Wielkiej Brytanii ale także z Rosji, Mongolii i Hong Kongu. Efektywność finansowa takich wycieczek jednak się zmniejsza, gdyż koreańscy lekarze pobierają kilkukrotnie większe opłaty za oferowane usługi od cudzoziemców niż od rodzimych pacjentów i dysproporcje te wciąż rosną.

Inni też stawiają na turystykę medyczną.

Singapur jest polecany ze względu na najwyższy standard opieki zdrowotnej w Azji. Ponadto ten kraj posiada ogromny bank komórek macierzystych, wykorzystywanych również w stomatologii.

Indie atrakcyjne są głównie dla Brytyjczyków (względy historyczne). Za zabiegi dentystyczne płaci się tam zaledwie 20 proc. stawek obowiązujących w Wielkiej Brytanii.

Tajlandia wybierana jest ze względu na niskie ceny i wysoką jakość usług stomatologicznych.

SŁOWA KLUCZOWE
bizDENT   turystyka medyczna   Finanse  

POLECAMY W SERWISACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.