Jak przekonać pacjenta do planu leczenia

Dobra komunikacja jest kluczem do przekonania opornego pacjenta. A jej pierwszy krok stanowi umiejętność zrozumienia, co tak naprawdę nastawi go pozytywnie do proponowanego planu leczenia.
Ludzie chętniej płacą za to, co chcą kupić niż za to, co słyszą, że kupić powinni.
Jedną z największych przeszkód w tworzeniu planu leczenia jest brak zrozumienia, w jaki sposób rekomendowane przez dentystę zabiegi wpłyną na zdrowie jamy ustnej pacjenta i jego zdrowie ogólne.
Zadając pytania i uważnie słuchając odpowiedzi na nie, dentysta poznaje motywację pacjenta (jaki efekt chce osiągnąć w leczeniu stomatologicznym). To sposób, by powiązać najkorzystniejsze dla pacjenta leczenie z tym, co najbardziej sobie ceni.
Jeśli mimo to lekarz nadal słyszy od pacjenta " pomyślę o tym", należy zakładać, że w grę wchodzą jakieś inne nienazwane powody. I żeby je poznać, nie ma innego sposobu niż zadanie odpowiednich pytań.
Zamiast przyjmowania odpowiedzi pacjenta bez próby zrozumienia jego punktu widzenia, można pytać i starać się zgłębić przyczyny, dla których pacjent nie jest gotów poddać się leczeniu.
Przykładowa sytuacja
Pacjent: Potrzebuję czasu, by to przemyśleć
Zamiast: Panie Kowalski, oczywiście zgadzam się, że taka decyzja wymaga namysłu. Ale powinna być podjęta w ciągu kilku następnych tygodni.
Dentysta mówi: Panie Kowalski, oczywiście zgadzam się, że taka decyzja wymaga namysłu. Proszę jednak powiedzieć, czy po naszej dzisiejszej rozmowie, jakiś aspekt przyszłego leczenia niepokoi pana, czy jest coś co wymaga dokładniejszego omówienia?
lub: Panie Kowalski, przedyskutowaliśmy pański plan leczenia i zgodziliśmy się, że takiemu leczeniu chciałby się pan poddać. Rozumiem że to wymaga namysłu. Ale czy mógłby pan podzielić się ze mną swoimi obawami, które wstrzymują pana przed zdecydowaniem się na potrzebny w tym przypadku zakres leczenia stomatologicznego?
Jak decyzja to tylko z partnerem
Niektórzy ludzie psychicznie nie są w stanie zdecydować na inwazyjne i kosztowne zabiegi stomatologiczne. I rzeczywiście potrzebna jest im rozmowa z rodziną czy przyjaciółmi. Celem dentysty jest kontynuacja konwersacji, wtedy kiedy będzie to dla pacjenta najbardziej wygodne.
Zamiast: Panie Kowalski rozumiem, że chce pan przedyskutować sprawę leczenia ze swoją żoną. Proszę mnie powiadomić jeśli się pan na nie zdecyduje, będziemy mogli też porozmawiać o różnych możliwościach leczenia.
Dentysta mówi: Rozumiem, że chciałby pan porozmawiać o tym z żoną. Przekazuję zdjęcia, które pokazują problem i opis rekomendowanego przeze mnie leczenia, byście państwo razem mogli to przedyskutować. Czy mogę zadzwonić w środę, by omówić dodatkowe niejasności, które być może w międzyczasie się pojawią? Jaka pora dnia jest na taką rozmowę najbardziej odpowiednia?
To przykłady lepszego, bardziej skutecznego podejścia do pacjenta, które może zwiększyć szansę na akceptację planu leczenia, podsumowuje dr Cathy Jameson, założycielka międzynarodowej firmy konsultingowej specjalizującej się w stomatologii.
Więcej: dentaleconomics.com

-
Na Dolnym Śląsku poszukują chętnych do realizacji świadczeń w dentobusie
newsDENT -
Grupa posłów rozwiązuje problemy stomatologii: dialog, koncyliacja, czy nakładanie kar?
lexDENT -
Gabinet stomatologiczny z mandatem za nienoszenie maseczek
lifeDENT -
Stulecie nauczania stomatologii akademickiej w Warszawie
newsDENT -
Jak bardzo oczekiwane jest centrum stomatologiczne w Nakle
bizDENT -
WIL: kto ma PWZ do odbioru
eduDENT -
Posłanka walczy o doraźną pomoc stomatologiczną w Ełku
newsDENT -
W obronie gabinetów stomatologicznych w szkole
newsDENT
-
Kasy online w gabinecie stomatologicznym coraz bliżej
bizDENT -
Wyższe najniższe wynagrodzenia dla lekarzy i lekarzy dentystów
lexDENT -
Hollywood smile jest passe, nadchodzi era K-pop smile
techDENT -
Trwa spór wokół uprawnień do wykonywania zabiegów medycyny estetycznej
lexDENT -
Dlaczego ryczałt 700 - 900 zł za doraźną pomoc stomatologiczną to za mało?
newsDENT -
Grupa posłów rozwiązuje problemy stomatologii: dialog, koncyliacja, czy nakładanie kar?
lexDENT -
Stomatologia w sądzie: NFZ nie miał racji odrzucając ofertę świadczeniodawcy
lexDENT -
Płyn do płukania ust - na ile skuteczny w ograniczaniu COVID-19?
techDENT
PRACA: OSTATNIE OGŁOSZENIA
-
lekarz dentysta
Poznań, wielkopolskie -
lekarz dentysta
Rzeszów, podkarpackie -
lekarz dentysta
Rzeszów, podkarpackie -
lekarz dentysta
okolice Toruń, kujawsko-pomorskie