PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Integracja rynku stomatologicznego: szansa, czy zagrożenie?

ms
25-01-2021, 07:01
Integracja rynku stomatologicznego: szansa, czy zagrożenie? Postępująca integracja na rynku stomatologicznym
Nie ma miesiąca, aby na rynku stomatologicznym nie dochodziło do przejęć gabinetów stomatologicznych przez duże grupy funkcjonujące na rynku medycznym. Nie ma miesiąca, aby znaczące podmioty, oferujące usługi stomatologiczne, nie uruchamiały w obrębie sieci kolejnych lecznic. Proces integracji można oceniać na wiele sposobów, jedno jest pewne - trendu tego nie da się odwrócić.

W Polsce stopień integracji rynku stomatologicznego odstaje od takiego poziomu w większości państw europejskich, ale różnica ta jest coraz mniejsza. Duże sieci rosną w siłę, powstają nowe inicjatywy, do których dołączają kolejne gabinety stomatologiczne - z reguły te z największymi perspektywami rozwoju. Następuje polaryzacja rynku. Dobrze to, czy wręcz przeciwnie? Odpowiedź oczywista – to zależy dla kogo, a stron – uczestników tego procesu jest kilka.

Zwracamy się zatem do wszystkich, którzy chcieliby wyrazić swoje zdanie na temat przebiegu integracji rynku stomatologicznego, o podzielenie się z nami opinią, refleksją, wnioskiem. Zebrane przemyślenia zaprezentujemy na portalach: infoDENT24.pl, Rynek Zdrowia i PulsHR. Opracowanie prześlemy animatorom rynku stomatologicznego w Polsce.

Zapraszamy do dyskusji (opinie mogą być podpisane z imienia i nazwiska lub anonimowe).

Z pewnością inwestorzy branżowi i finansowi celują w gabinety stomatologiczne, które mogłyby wnieść wartość dodaną do projektu inwestycyjnego. Z reguły jest to baza pacjentów (udział w lokalnym rynku) lub wzmocnienie potencjału - szczególnie w rozwijających się, nowoczesnych dziedzinach stomatologii. Nic więc dziwnego, że do integratorów rynku przyłączane są z podmioty, które mają wizję rozwoju - i co ważniejsze - potencjał ten rozwój zapewniający. Są to perły w koronie, mogące bez przeszkód samodzielnie funkcjonować na rynku, ale albo dążą do jeszcze szybszego rozwoju, albo zdecydowały się zdyskontować wykonaną ciężką pracę i środki zaangażowane w budowę marki. Takie decyzje podejmują najczęściej właściciele praktyk, którzy chcą się skoncentrować na leczeniu, spełniają się jako lekarze dentyści a prowadzenie biznesu nie pozwala im na realizowaniu zawodowych pasji.

Czy w sytuacji rosnącej agregacji rynku pojawiają się zagrożenia? Z pewnością tak. Obawy mogą mieć ci właściciele gabinetów stomatologicznych, którzy najlepiej czują się w samodzielnym wykonywaniu zawodu - w ramach indywidualnych praktyk. Mniejszą presję odczuwają ci, którzy funkcjonują poza obrzeżami dużych miast, bo te właśnie są pierwszym wyborem dla najsilniejszych uczestników rynku.

Szczególne emocje są udziałem tych, których praktyki sąsiadują z lecznicami działającymi w sieci. Trudno z nimi rywalizować programami marketingowymi, trudno o realizowanie równie efektywnych procesów zarządczych. Nie zawsze tak zwane uznane nazwisko i zaufanie pacjentów są wystraczającym potencjałem, który mógłby zrównoważyć skalę i poziom efektywności, w jakiej działają sieci.

W jednolitych strukturach gabinetów stomatologicznych kryje się wiele premii, ale i zagrożeń. Niektóre z nich są fetyszyzowane. To nie jest tak, że ceny usług stomatologicznych z pewnością wzrosną w momencie gdy rynek zostanie zdominowany przez największych, bo konkurencja - w postaci samodzielnie funkcjonujących gabinetów - będzie zbyt słaba. Nie musi być też tak, że jakość usług - z chęci maksymalizacji zysku – zacznie zniżkować. Wcale pacjenci nie będą również skazani na poddawanie się zabiegom przynoszącym największy zysk z punktu widzenia inwestora zarządzającego siecią gabinetów.

Realne zagrożenie jest zupełnie innego rodzaju. W krajach, w których integracja postępuje dynamicznie, bez należytej kontroli, zdarza się, że duże i bardzo duże sieci gabinetów stomatologicznych niekiedy bankrutują. Z dnia na dzień pozostają bez pracy zatrudnione tam osoby a tysiące pacjentów - bez opieki medycznej (pomimo wykupionych abonamentów, zawartych polis).

Wydaje się, iż z perspektywy NFZ integracja rynku nie jest procesem niekorzystnym. Łatwiej jest negocjować kontrakty z mniejszą liczbą podmiotów, łatwiej jest je kontrolować. Taka tendencja odbija się w twardych liczbach. Sytuacja jest taka, że liczba podpisywanych przez NFZ umów w 2021 r. w stosunku do 2010 r. spadła o 35,9 proc. W tym samym czasie liczba świadczeniodawców zmniejszyła się o 35,2 proc. W krótszej perspektywie (2021 r. do 2020 r. ) liczba umów i liczba świadczeniodawców spadła o 7,6 proc. Taki sam trend dotyczy okresu 2021 – 2019: spadek liczby umów o 15,2 proc. i świadczeniodawców o 11,5 proc.

Globalna wartość umów nie zmniejsza się, a zatem nie może być mowy o zapaści w świadczeniach stomatologicznych sygnowanych przez publicznego płatnika (chociaż nieco wyższa wycena w kontraktach punktów może obniżyć wolumen realizowanych usług).

Tak czy inaczej branża podlega silnej agregacji, a to z pewnością nie sprzyja dostępowi do lekarza dentysty głównie poza dużymi aglomeracjami i głównie w niektórych rodzajach świadczeń.

Rozwoju dużych sieci stomatologicznych nie uda się powstrzymać i pewnie nie o to w obecnej rzeczywistości chodzi. Pytanie jakie ta rzeczywistość niesie zagrożenia: dla właścicieli gabinetów stomatologicznych, dla pacjentów, a ogólnie ujmując dla stanu zdrowia jamy ustnej Polaków, aczkolwiek stan ten od lat do zadowalających nie należy.

Podobał się artykuł? Podziel się!

POLECAMY W SERWISACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.