PARTNER PORTALU
partner portalu

Dlaczego pacjent z bólem nie zawsze znajdzie pomoc stomatologiczną

ms
24-03-2020, 08:31
Dlaczego pacjent z bólem nie zawsze znajdzie pomoc stomatologiczną Koronawirus: pacjent z bólem u dentysty (foto: pixabay)
W całej Polsce dostęp do usług stomatologicznych jest zdecydowanie ograniczony. Nie oznacza to, że pacjenci z bólem zdani są tylko na cierpienie.

Jedna z czytelniczek dziennikazachodniego.pl szukała w trybie pilnym dentysty w Katowicach. Oczywiście nie było tak, że pomoc znalazła od razu. Po kilkunastu próbach okazało się, że wsparcie otrzyma, gdyż przyjąć miał ją wieczorem (23 marca) gabinet Medicover. Wizyta uzgodniona została za osiem godzin od kontaktu telefonicznego.

Pacjentka skarży się, że wszystkie gabinety, te w których się leczyła, a nawet pogotowie stomatologiczne informują tylko, że przyjęcia są odwołane, przy czym z reguły nie podawany jest termin powrotu do leczenia.

W sytuacji ekstraordynaryjnej nie jest jednak tak, że nie można uzyskać wsparcia ze strony lekarzy dentystów. Należy zrozumieć pacjentów z bólem. Należy także zrozumieć sytuację lekarzy dentystów. Do znudzenia można powtarzać uwarunkowania, w jakich się znaleźli stomatolodzy, o których pacjenci nie wiedzą lub o których zapominają w obliczu dojmującego bólu.

1) Dentyści wyłączeni zostali z jakiegokolwiek systemu zakupu materiałów ochrony higienicznej. Pozostają zatem sami z okrojoną ofertą firm spekulacyjnych, żądających za jedną maseczkę po kilkadziesiąt złotych. To przekreśla jakikolwiek rachunek ekonomiczny usługi, tej realizowanej na NFZ, gdyż wycena świadczenia często może być niższa niż koszt zakupu maseczki, ale i tej tak zwanej prywatnej. Koszty stałe, warunkujące zrealizowanie usługi, są wielokrotnie wyższe niż w normalnych warunkach (m.in. drobiazgowe odkażanie po każdym pacjencie).

2) Brak środków ochronnych uniemożliwia zrealizowanie bezpiecznej usługi dla pacjenta i dentysty i to powinno zamykać dyskusję.

3) Wciąż nie ma systemu opieki stomatologicznej, z którego mogliby skorzystać pacjenci zakażeni koronawirusem oraz poddani kwarantannie. W tych warunkach pacjent z bólem nie ma innego wyjścia tylko zataić, że jest w grupie podwyższonego ryzyka. To może narazić na zakażenie nie tylko dentystę (raczej pewne zważywszy na uwarunkowania pracy), ale także innych pacjentów.

4) Przyjmowanie pacjentów zakażonych musi, po prostu musi być przeprowadzone w ścisłym reżymie sanitarnym, którego nie sposób organizacyjnie i technicznie zapewnić w zdecydowanej większości gabinetów stomatologicznych. Pozostają nieliczne placówki referencyjne np. uniwersyteckie. Takie miejsca należą do wyjątków, ale i tam warunki nie zawsze są dostosowane do niezwykłej sytuacji. Nie wszystkie ośrodki pracują, bo borykają się np. z problemami sprzętowymi, materiałowymi i kadrowymi.

5) Nie ma wytycznych (chociaż stosowne propozycje składają w Ministerstwie Zdrowia konsultanci krajowi ds. stomatologii oraz towarzystwa naukowe), które byłyby źródłem prawa i wskazaniem jakie warunki muszą być spełnione, aby można było w czasie epidemii leczyć pacjentów. To ważne, gdyż w momencie wystąpienia problemów leczący lekarz dentysta zapytany zostanie jakich procedur się trzymał podczas realizowania świadczeń. Wówczas nie wystarczy powiedzieć, że był to zdrowy rozsądek, skoro zalecenia płynące każdego dnia ze wszystkich stron świata nie są ze sobą spójne. Niemal każdego dnia pojawiają się wątki (np. opis wczesnych objawów choroby), których wynikają z nowych ustaleń co do charakteru choroby. W konsekwencji na horyzoncie pojawiają się roszczenia cywilne z kwotami prowadzącymi do trwałej upadłości każdą praktykę stomatologiczną.

O tym wszystkim pamiętać powinni pacjenci, nawet ci z bólem zęba, których cierpienie zmusza do szukania natychmiastowego wsparcia. Dentyści wiedzą, że ulgi nie przyniosą im zewsząd płynące zapewnienia, iż sytuacja jest monitorowana, kontrolowana i w razie potrzeby będą podejmowane kroki zaradcze. W tych dramatycznych warunkach, są tacy (niektórzy stwierdzą, że lekkomyślni), którzy leczą.

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
doraźna opieka stomatologiczna   Medicover   COVID-19  

POLECAMY W SERWISACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.