PARTNER PORTALU
partner portalu

Katarzyna Świtalska: Jak rozpoznać dentofoba i z nim pracować

Katarzyna Świtalska
18-06-2013, 00:01
Katarzyna Świtalska: Jak rozpoznać dentofoba i z nim pracować
Katarzyna Świtalska: Jak rozpoznać dentofoba i z nim pracować
Zachowanie stomatologa musi być podporządkowane przede wszystkim jednemu celowi: wywołaniu u pacjenta pozytywnych emocji wobec własnej osoby. Stomatolog powinien być lubiany, doceniany bądź nawet podziwiany, bowiem pacjenci są skłonni wierzyć i słuchać tych, do których żywią sympatię. Relacje oparte na zasadach służbowej zależności czy emocjach negatywnych, jak strach, lęk, są w sytuacji wizyty w gabinecie stomatologicznym są niewskazane. O tym jak rozpoznać i pracować z dentofobem opowiada Katarzyna Świtalska, trener i konsultant zarządzania, psycholog i autorka wielu szkoleń dla branży stomatologicznej.

Wyobraźmy sobie sytuację grupa pacjentów siedzi w poczekalni. Stomatolog wychodzi na korytarz i zwraca się do niej:

,,Wszyscy moi stali pacjenci w pierwszej kolejności , a reszta osób potem"

Inna sytuacja.

Podczas jednej z wizyt w gabinecie stomatologicznym pacjent zwraca się do swojego stomatologa z prośbą o informacje na temat żelu, który został mu przepisany. Lekarz wyjmuje z torby leksykon leków i zaczyna czytać to, co w nim napisano na  temat leku.

I następna.

Grupa wyjeżdża do Paryża. Długa, ponad 15 godzinna podróż autokarowa. Z przodu, obok pilota siedzi młoda kobieta, która przez cały czas podróży do nikogo się nie odzywa. Autokar jest już na przedmieściach stolicy, kobieta wstaje, odwraca się: ,,Dzień dobry Państwu, nazywam sięi jestem lekarzem tej grupy.

Wszystkie powyższe sytuacje mogły zdarzyć się każdemu z nas. W każdej z nich stomatolog popełnił jakiś błąd, który może mieć konsekwencję dla oceny jego pracy przez pacjentów i spowodować ich niezadowolenie. Błędy tego typu mają podłoże w nieodpowiedniej wiedzy psychologicznej stomatologa, ale mogą być one również efektem braku określonych predyspozycji osobowościowych do relacji z pacjentami.

Obok bowiem takich zawodowych umiejętności, jak specjalistyczna wiedza, znajomość języków, na sukces pracy stomatologa składać się będzie także znajomość określonych mechanizmów psychologicznych kierujących życiem społecznym.

Jak więc rozpoznać dentofoba i na co stomatolog powinien zwracać uwagę?

Porozumiewanie się między ludźmi jest podstawowym procesem, w trakcie, którego człowiek dowiaduje się o tym, co myśli i czuje druga osoba. Umiejętność sprawnej i skutecznej komunikacji decyduje o jakości życia społecznego jednostki, ma też ogromne znaczenie dla osiągnięcia sukcesów na płaszczyźnie życia zawodowego. Z komunikacją interpersonalną mamy do czynienia, gdy ktoś wysyła jakiś przekaz ze świadomym zamiarem wywołania odpowiedzi. Najważniejsza w komunikacji jest skuteczność, czyli dokładne zrozumienie przez odbiorcę intencji, myśli i emocji przekazywanych przez nadawcę. W psychologii obrazowo określa się, że ważne jest to:

- kto mówi (nadawca),

- w jaki sposób mówi (kanał przekazu),

- oraz jakie cechy posiada ten (ci), do kogo daną informację się przekazuje.

Innymi słowy, dla jakości komunikacji stomatologa znaczenie będzie miało to:

a)      jak będzie on oceniany przez pacjentów,

b)      w jaki sposób będzie im przekazywał wszelkie informacje,

c)      na ile będzie potrafił treści i formę przekazu dopasować do potrzeb, oczekiwań czy możliwości intelektualnych odbiorców.

POLECAMY W SERWISACH