PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Katarzyna Świtalska: Jak rozpoznać dentofoba i z nim pracować

Katarzyna Świtalska
18-06-2013, 00:01
Katarzyna Świtalska: Jak rozpoznać dentofoba i z nim pracować
Katarzyna Świtalska: Jak rozpoznać dentofoba i z nim pracować
Zachowanie stomatologa musi być podporządkowane przede wszystkim jednemu celowi: wywołaniu u pacjenta pozytywnych emocji wobec własnej osoby. Stomatolog powinien być lubiany, doceniany bądź nawet podziwiany, bowiem pacjenci są skłonni wierzyć i słuchać tych, do których żywią sympatię. Relacje oparte na zasadach służbowej zależności czy emocjach negatywnych, jak strach, lęk, są w sytuacji wizyty w gabinecie stomatologicznym są niewskazane. O tym jak rozpoznać i pracować z dentofobem opowiada Katarzyna Świtalska, trener i konsultant zarządzania, psycholog i autorka wielu szkoleń dla branży stomatologicznej.

Wyobraźmy sobie sytuację grupa pacjentów siedzi w poczekalni. Stomatolog wychodzi na korytarz i zwraca się do niej:

,,Wszyscy moi stali pacjenci w pierwszej kolejności , a reszta osób potem"

Inna sytuacja.

Podczas jednej z wizyt w gabinecie stomatologicznym pacjent zwraca się do swojego stomatologa z prośbą o informacje na temat żelu, który został mu przepisany. Lekarz wyjmuje z torby leksykon leków i zaczyna czytać to, co w nim napisano na  temat leku.

I następna.

Grupa wyjeżdża do Paryża. Długa, ponad 15 godzinna podróż autokarowa. Z przodu, obok pilota siedzi młoda kobieta, która przez cały czas podróży do nikogo się nie odzywa. Autokar jest już na przedmieściach stolicy, kobieta wstaje, odwraca się: ,,Dzień dobry Państwu, nazywam sięi jestem lekarzem tej grupy.

Wszystkie powyższe sytuacje mogły zdarzyć się każdemu z nas. W każdej z nich stomatolog popełnił jakiś błąd, który może mieć konsekwencję dla oceny jego pracy przez pacjentów i spowodować ich niezadowolenie. Błędy tego typu mają podłoże w nieodpowiedniej wiedzy psychologicznej stomatologa, ale mogą być one również efektem braku określonych predyspozycji osobowościowych do relacji z pacjentami.

Obok bowiem takich zawodowych umiejętności, jak specjalistyczna wiedza, znajomość języków, na sukces pracy stomatologa składać się będzie także znajomość określonych mechanizmów psychologicznych kierujących życiem społecznym.

Jak więc rozpoznać dentofoba i na co stomatolog powinien zwracać uwagę?

Porozumiewanie się między ludźmi jest podstawowym procesem, w trakcie, którego człowiek dowiaduje się o tym, co myśli i czuje druga osoba. Umiejętność sprawnej i skutecznej komunikacji decyduje o jakości życia społecznego jednostki, ma też ogromne znaczenie dla osiągnięcia sukcesów na płaszczyźnie życia zawodowego. Z komunikacją interpersonalną mamy do czynienia, gdy ktoś wysyła jakiś przekaz ze świadomym zamiarem wywołania odpowiedzi. Najważniejsza w komunikacji jest skuteczność, czyli dokładne zrozumienie przez odbiorcę intencji, myśli i emocji przekazywanych przez nadawcę. W psychologii obrazowo określa się, że ważne jest to:

- kto mówi (nadawca),

- w jaki sposób mówi (kanał przekazu),

- oraz jakie cechy posiada ten (ci), do kogo daną informację się przekazuje.

Innymi słowy, dla jakości komunikacji stomatologa znaczenie będzie miało to:

a)      jak będzie on oceniany przez pacjentów,

b)      w jaki sposób będzie im przekazywał wszelkie informacje,

c)      na ile będzie potrafił treści i formę przekazu dopasować do potrzeb, oczekiwań czy możliwości intelektualnych odbiorców.

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.