• jobDent jobDENT
    giełda pracy

    najnowsze oferty pracy

    Szukam pracy

  • kursDent kursDENT
    szukaj szkoleń

    najnowsze oferty szkoleń

PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Aleksandra Piotrowska: dentysta nie może irytować się na małego pacjenta

ŁS
11-05-2015, 10:00
Aleksandra Piotrowska: dentysta nie może irytować się na małego pacjenta Aleksandra Piotrowska: Praca z małymi pacjentami wymaga specyficznych umiejętności, takich, których stomatolodzy nie uczą się w trakcie studiów (fot. archiwum prywatne)
- Lekarz dentysta, który irytuje się, że dziecko siedzące na fotelu, nie poddaje się gładko jego woli, nigdy nie osiągnie sukcesu z tą grupą pacjentów – mówi w rozmowie z portalem infoDENT24.pl dr Aleksandra Piotrowska, psycholog z Uniwersytetu Warszawskiego.

Łukasz Sowa, infoDENT24.pl: Polskie dzieci mają dziurawe zęby. Czyja właściwie to wina?

Dr Aleksandra Piotrowska: Każdy z uczestników systemu opieki stomatologicznej dzieci ma coś „za uszami". Nie można wszystkiego sprowadzać do problemów finansowych, choć oczywiście to one determinują szereg innych utrudnień.
Niestety, dużą część winy można zrzucić na rodziców. Wielu z nich, nawet tych posiadających wyższe wykształcenie, od lat pielęgnuje własne przeświadczenie, że np. zębów mlecznych nie należy leczyć, że i tak wypadną. Rodzice zapominają o wizytach adaptacyjnych - i co gorsza - utwierdzają malucha, że wizyta u stomatologa wiąże się z bólem i obawami.

infoDENT24.pl: „Za uszami" mają również dentyści?

Dr Aleksandra Piotrowska: Praca z małymi pacjentami wymaga specyficznych umiejętności, takich, których stomatolodzy nie uczą się w trakcie studiów. To wielka szkoda. Stomatolog, jeżeli popełni jakiekolwiek błędy z zakresu komunikacji wobec dziecka, właściwie traci szansę na podjęcie leczenia. 

infoDENT24.pl: Może problem wynika z braku zrozumienia profilu małego pacjenta stomatologicznego? Czego stomatolog powinien spodziewać się po wizycie dziecka?

Dr Aleksandra Piotrowska: Przede wszystkim, każde dziecko, co najmniej do 7-9 roku życia jest istotą, którą silniej kierują emocje niż rozum. Irytowanie się na malucha, iż nie rozumie tego, że musi chwilę spędzić na fotelu z otwartymi ustami, jest całkowitym nieporozumieniem.
Charakterystyka rozwojowa człowieka jest taka, że jak mamy te kilka lat, to nasze irytacje, oczekiwania, wstręty czy radości silniej wpływają na zachowania, niż wiedza, przewidywania czy rozum.

Kontakt z małym pacjentem zaczyna się od zadbania o jego emocje. Opieranie wizyty na wydawaniu komend typu: „proszę otworzyć usta", „proszę się oprzeć", „proszę się nie wiercić" - jest absurdem.

Nawet jeżeli dentysta będzie dysponował doskonałym sprzętem, materiałami i umiejętnościami, to wizyta nie dojdzie tak naprawdę do skutku.

Dentysta musi pamiętać, iż człowiek jest tak skonstruowany, że ma bardzo mieszany stosunek do nowości. „Nowe" nas pociąga, uruchamia nasze procesy poznawcze, ale z drugiej strony, coś podpowiada nam, że nie wiadomo, czy nowe jest dobre i bezpieczne. „Nowe" podwyższa poziom niepokoju, który może przemienić się w ciekawość i radość z poznawania, albo w strach.
Stomatolodzy powinni zatem honorować to, że nowe miejsce ą w tym przypadku gabinet - podwyższa niepokój u dziecka. Stad tak ważne jest, aby dziecko od najmłodszych lat przyzwyczajać do wizyt u dentysty.

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.